Byggahus.se

Leda dagvatten från grannen till bäcken på vår tomt

1. K
    Medlem Nivå 2
    Mellan två tomter finns en bäck. Bäcken ligger i huvudsak på min tomt (ca 15 meter). Ovanför de båda tomterna är det sluttande terräng som gör att det kommer vatten från marken och för att undvika översvämningar finns denna bäck som leder bort vattnet. Grannen har nu grävt en ränna i marken bakom sitt hus som leder vattnet ut i bäcken precis strax ovanför tomtgränsen vilket gör att allt hans vatten hamnar i bäcken genom hela min tomt vilket stundtals föranleder till blöt och sur gräsmatta.
    Är det ok? Vad säger juridiken om detta?

• Laddar…
  2. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Det är väl trevligt om det porlar lite mer i tomtgränsen.

Men, om du struntar i det juridiska och frågar grannen lite snällt om han kan hjälpa till att bidra med en duk man har när man bygger dammar, eller så köper du bara det själv och lägger ner i diket på ett begåvat sätt när det är som torrast.
    Då "borde" du minska vattnet i din gräsmatta.

Juridiken vägrar pragmatiska jag att gubbgissa om.

• Laddar…
  3. Fadai
    Slöjdnörd · Nivå 8
    Har du pratat med grannen?

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Jag förstår inte, leder bäcken bort vattnet eller inte? Och hur hamnade det hela i ditt hus? En skiss skulle hjälpa till, gärna med bäckens förlängning vidare.

Vad gäller dagvatten ska var och en ta hand om sitt eget, så om grannen gjort ett dike i riktning mot din tomt har du ett legitimt klagomål. Å andra sidan skulle kanske grundvattnet titta upp på din sida ändå, för vattnet försvinner ju inte med mindre än att man planterar ett dussin björkar...

5. B
    Medlem · Nivå 11
    Om grannen leder vatten in på din fastighet är det inte tillåtet!
    Grannen måste infiltrera på sin egen mark!
    Grannen tar bäcken i anspråk på sin mark och det är hans fulla rätt!

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Även om han använder bäcken på sin tomt ( jag uppfattade inte att så var fallet) så får man ju ändå inte hantera dagvatten så att problem uppstår för någonannan?

7. K
    Medlem Nivå 2
    Det är precis så som jag tänker.
    Grannen släpper ut sitt dagvatten/grundvatten genom att leda vattnet i en utgrävd ränna i marken ut i den remsan av bäck som han har på sin tomt som strax därefter övergår på min tomt där det är jag som drabbas av stundtals ordentligt överflöd av vatten.
    Det borde vara hans ansvar att leda bort vattnet på annat sätt och inte släppa ut vattnet i bäcken.

• Laddar…
  8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    .....men, är det verkligen det extra vattnet från grannen som gör situationen problematisk? Det måste vara svårt att bevisa. Från vilka fastigheter kommer resten av vattnet?

jag skulle försöka hitta en lösning som funkar för båda när det gäller närmaste grannen.

9. B
    Medlem · Nivå 11
    Det är givetvis tillåtet att leda vattnet till en bäck på den egna fastigheten och dagvatten smältvatten nederbörd räknas inte som extravatten!
    Fastighetsägare i fjällen kan inte ställas till ansvar för allt som sker nedströms
    En lösning kan ju vara att plantera björkar på markerna ?
    Om grannens dike till bäcken är dränerande så kan det vara krav på att grannen tar hand om det grundvatten som han då skickar den vägen?

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag kan inte denna lagstiftning så bra, därav min fråga. Dock verkar du uttrycka dig väldigt säkert på området. Det var detta jag hade i åtanke:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-5-22_13-0-34.png

Hur ska man förhålla sig till det?

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Det är inte bara så att grundvattnet gått upp rent generellt, så att dint tomt hade varit blötare ändå? Så är det ju på många platser i landet.

12. K
    Medlem Nivå 2
    Tror inte det. Oavsett så kvarstår frågan om man som granne har rätt att leda vattnet såsom beskrivet utan att ha pratat med berörd granne (mig)?

13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Du får nog berätta mer om bäcken för att det ska gå att avgöra. Är det en riktig bäck som faktiskt fortsätter ut mot havet via åar och sjöar eller är det bara ett dike dom leder in under ditt hus?

14. N
    Medlem Nivå 3
    Jag byggde hus för några år sedan, och då lärde jag mig av kommunen att man absolut inte får släppa ut sitt dagvatten hur som helst. Jag tänkte lite naivt att det är väl ok att släppa ut dagvattnet i en bäck som går utmed min tomt, så som din granne verkar ha gjort. Kommunen säger att grundprincipen är att varje fastighet skall ta hand om sitt egna dagvatten. Om ”alla” släpper ut sitt dagvatten i vattendrag så blir det vid nederbörd enorma vattenmängder som skapar problem nedströms. Det slutade med att jag grävde ned en stenkista på min tomt, och översvämningsröret från den går ut i bäcken. Så nu går endast det vatten som min tomt inte klarar att svälja ut i bäcken. Detta godkändes av kommunen.

• Laddar…
  15. DiscoDuck
    Medlem Nivå 2
    Så många frågor och så få bilder/kartor...
    • Leder bäcken vidare bort från TS tomt? Eller tar den slut där?
    • Är det så dålig kapacitet i bäcken att det blir översvämning? Eller är det något stopp/dämme i bäcken på TS tomt som går att ta bort eller på annat sätt åtgärda för bättre flöde?
    • Gör grannens ränna något tillskott relativt sett eller är det försumbart? Är det flera hektar som avvattnas uppströms borde inte några hundra kvadrats avrinning ens märkas i det stora hela. Kommer det verkligen vatten ur slutet av grannens ränna när det regnar eller rinner det ner i marken på grannens tomt innan det når bäcken?
    • Diken längs vägar brukar man få gräva om/rensa var tio-tjugonde år eller så. Kanske dags även i TS bäck?
    • Går det att dränera TS gräsmatta genom exvis en dräneringsslang i lågpunkten och sedan leda ut i (den ev rensade) bäcken? Tänk täckdike.