2 771 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Leda bort vatten från brant bergsvägg. Möjligt ?
Jag har ett 15 meter högt och brant berg (ca 100 kvm yta) som sluttar ned mot min plana tomt och inom 10 meter från huset. På vintern ligger ett stort snötäcke där. Funderar på den ökande fuktbelastningen när snötäcket smälter och vid regnperioder. Allt rinner ju ned mot tomten. Vet inte om det är något problem förutom att jag idag redan har problem med för hög luftfuktighet i krypgrunden.
Vad kan man göra ? Kan jag gränva någon form av dike intill berget och lägga dräneringsrör eller öppna markrännor eller annat för att leda bort vattnet på något enkelt sätt ? Har dock lite svårt och förstå hur man kan fånga upp rinnande vatten utanpå bergssidan på ett smidigt sätt.
Vad kan man göra ? Kan jag gränva någon form av dike intill berget och lägga dräneringsrör eller öppna markrännor eller annat för att leda bort vattnet på något enkelt sätt ? Har dock lite svårt och förstå hur man kan fånga upp rinnande vatten utanpå bergssidan på ett smidigt sätt.
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 392 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 392 inlägg
Svårt att säga utan att se det men det är ju möjligt att skära ut skåror ur berg med vinkelkap och på det viset leda bort en del i alla fall!
Skär parallella skåror sen bryter du av det mellan skårorna med en liten kofot, lossnar ganska enkelt!
Skär parallella skåror sen bryter du av det mellan skårorna med en liten kofot, lossnar ganska enkelt!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hög luftfuktighet i krypgrunden beror inte självklart på vatten från berget. Hög relativ luftfuktighet beror på att mängden vattenånga i luften är för hög i förhållande till luftens temperatur. Vanligaste orsaken är att det är för kallt i krypgrunden. Med detta sagt är det givetvis ändå olämpligt att vatten från berget rinner in i krypgrunden. Om det är ett verkligt problem och vad du i så fall kan göra åt det beror främst på vad marken består av. Är det ett dränerande material som någon form av morän eller sand tror jag inte du behöver göra något. Är det lera eller något liknande tätare material bör du gräva ett dräneringsdike längs berget som du sedan leder bort till lämpligare plats. Jag har själv ett hus med liknande läge. Marken är extremt dränerande så berget är inget problem.
Klicka här för att svara