Ska sätta belysning i köket som ska renoveras. Jag hittar dessa på Jem&Fix https://www.jemfix.se/spotlight-led-dimbar/7102/9046927/
Köket är med vardagsrumsdelen ca 8,20 x 6m
Själva köket med matplats är 6x4,5m och det är där jag bara vill ha spottarna.
Köksön kommer bli 3,2x1m
(köksväggen) ca 4,3m
Undrar om dom skulle funka och hur många som kan behövas?
Tanken är att jag ska glesa upp taket med 45x45 regel och sen sätta en takplatta på som är ca 10mm tjock. Då får jag 55mm och det borde räcka till för inbyggnadsdjup. Dock står det inget om avstånd till bränbart matrial. Så har en fundering att sära till renoveringsgips 6mm ca 200x200mm och sätta ovanför varje spott?!
Lite info om spottarna
Dimbart spotlight med LED ljuskälla för infällt montage i t.ex. undertak i badrum. (Zon 3). Komplett med drivdorn och är dimbar med bakkantstyrd transistor dimmer (RC). Den låga inbyggnadshöjden (32 mm) gör spotlighten lättplacerad. Anslutes till plint 2x2,5mm2. Färg: Vit. Effekt: 6 W. Spänning: 230 V. Energiklass: A+. Färgtemperatur: 3000K. Färgåtergivning: RA80. Ljusflöde: 510 lumen. Ljusstyrka: 410 Cd. Spridningsvinkel: 60° Kapslingsklass: IP 44. Antal på/av: Upp till 30 000 ggr. Ljuskällans livslängd: Upp till 20 000 timmar. Inbyggnadsdjup 50 mm. Håltagning: 100 mm.
Höjd: 32 mm
Diameter: 120 mm
Mvh kalle
Köket är med vardagsrumsdelen ca 8,20 x 6m
Själva köket med matplats är 6x4,5m och det är där jag bara vill ha spottarna.
Köksön kommer bli 3,2x1m
(köksväggen) ca 4,3m
Undrar om dom skulle funka och hur många som kan behövas?
Tanken är att jag ska glesa upp taket med 45x45 regel och sen sätta en takplatta på som är ca 10mm tjock. Då får jag 55mm och det borde räcka till för inbyggnadsdjup. Dock står det inget om avstånd till bränbart matrial. Så har en fundering att sära till renoveringsgips 6mm ca 200x200mm och sätta ovanför varje spott?!
Lite info om spottarna
Dimbart spotlight med LED ljuskälla för infällt montage i t.ex. undertak i badrum. (Zon 3). Komplett med drivdorn och är dimbar med bakkantstyrd transistor dimmer (RC). Den låga inbyggnadshöjden (32 mm) gör spotlighten lättplacerad. Anslutes till plint 2x2,5mm2. Färg: Vit. Effekt: 6 W. Spänning: 230 V. Energiklass: A+. Färgtemperatur: 3000K. Färgåtergivning: RA80. Ljusflöde: 510 lumen. Ljusstyrka: 410 Cd. Spridningsvinkel: 60° Kapslingsklass: IP 44. Antal på/av: Upp till 30 000 ggr. Ljuskällans livslängd: Upp till 20 000 timmar. Inbyggnadsdjup 50 mm. Håltagning: 100 mm.
Höjd: 32 mm
Diameter: 120 mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh kalle
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Hide-a-lite föreslår 1 spot på 4 kvm i vardagsrum och matplats samt 1 spot på 1,5 kvm i köket (utom matplatsen). Om du har taklampor över soffbordet och matbordet så minskar behovet.kalle_lidköping skrev:
Om det är spottar som ska stå för arbetsljuset över köksön bör det vara spottar med smalare ljuskägla än 60 grader för att det ska bli bra arbetsljus där utan att det blir störande starkt ljus på golv och personer.
I deras guide finns det bra tips på placeringar för att få det både lite roligare än rutmönster i taket och en uppsättning som är bättre anpassat till behovet på olika ställen: http://www.hidealite.se/Support/Snabbguide_Ljussattning/1963072.html
Murstocken kan du ju utnyttja antingen för att lysa upp den eller att sätta spottar på för att få mer variation på ljuset.
Spottar har varit populärt ett bra tag nu och blir nog omodernt framöver så det är bra att förbereda för taklampor också, t.ex. 2-3 pendlar ovanför köksön börjar bli populärt.
Klicka här för att svara