Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

LED Spotlights utan att sänka taket?

1. E
    Medlem · Halland · 48 inlägg

eobet

Medlem
    Nu har vi pratat med fyra elektriker och två säger en sak och två säger en annan. Vad säger forumet? :)

Vi har ett hus från 82, avlånga gipsskivor med fasade kanter uppskruvade i taket, och ovan dem träplankor på regelbundet avstånd (ca 30cm tror jag), en tunn genomskinlig plast och sedan isolering upp till vind och tak (alltså endast en våningsplan i huset). Mellan plankorna och plasten (som tydligen är en "diffusionsspärr") så har vi sett bl a ett plaströr vi antar att det går ledningar i.

För att slippa att sänka taket med 5-10cm så vill vi bara smälla upp renoveringsgips för att täcka över de fasade kanterna på de gamla skivorna och spackla ett slätt tak, och frågan är, kan vi sätta spottar i detta då om vi ser till att borra mellan plankorna?

Vi skall försöka hitta så billiga och platta spotlights som möjligt, men några i köket kommer att vara 10W Junistar Exclusive för att få riktigt ordentligt med ljus, men de skall väl inte heller bygga så mycket i höjd eller producera någon direkt värme.

En elektriker kunde komma och ha en kille på vinden o lyfta undan isoleringen och borra och dra därifrån, medan en annan trodde att det till och med gick att bara pressa in ledning under plasten. Två andra elektriker vägrade däremot med hänvisning till att det var för jobbigt och att diffusionsspärren var i vägen.

Diffusionsspärr var något nytt för mig, så medans jag läser på det, har forumet några bra tankar kring detta?

Redigerat 22 maj 2017 17:23
    • Laddar…
    Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

2. Biggie
    Renoverare · Sverige · 770 inlägg

Biggie

Renoverare
    Jag tror att du kan pressa upp isoleringen, och få in en spott-låda, kabeldragning kan dock bli värre om det sitter reglar, kanske går att ta uppifrån som du sa?

Diffspärren är väl inget problem? Det du/dom tar sönder går ju att åtgärda med diff.tejp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.