Byggahus.se
rutberg
Hej,

Håller på att sätta upp nya armaturer i garaget. Kommer att montera två nya armaturer men överväger att LED konvertera den befintliga, då den redan nu har två lysrör i olika färgton.

Testade T8 LED lysrören med LED glimtändaren, men märkte att den fortfarande surrade. Två skillnader mellan de nya armaturerna och den gamla är en konding mellan fas och nolla samt två ballast, alla delar i den gamla armaturen, som förövrigt surrar som ett bi.

Är det möjligt att koppla förbi ballasten på den gamla armaturen och således bli av med surrandet?

Bästa svaret

tommib
Det är fullt möjligt att förbikoppla det mesta men du måste veta vad LED-rören vill ha för matning och du måste veta vad som är vad i armaturen.

Ärligt talat är det nog lättare att bara byta armaturen mot en modern LED-armatur om det inte är något väldigt speciellt. Dessa från Jula är väldigt bra och brukar komma på kampanj för 249 kr med jämna mellanrum om du orkar vänta.

Om det är det vanliga så är LED glimtändare en ”vanlig” säkring, ska inte användas med vanliga lysrör.
Ja, du kan ta bort ballasten.

Protte

Jag har installerat tre av Jula armaturerna som @tommib hänvisade till i min Friggebod. Känns som en kirurgsal, alltså positivt :).

• Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Väcker till liv...

lysrören jag skaffat är ju bara en 230v LED list i , så de behöver ingen ballast, så det bästa måste ju vara att bara koppla bort dem...

tommib tommib skrev:
Det är fullt möjligt att förbikoppla det mesta men du måste veta vad LED-rören vill ha för matning och du måste veta vad som är vad i armaturen.

Ärligt talat är det nog lättare att bara byta armaturen mot en modern LED-armatur om det inte är något väldigt speciellt. Dessa från Jula är väldigt bra och brukar komma på kampanj för 249 kr med jämna mellanrum om du orkar vänta.
Hur mycket upplever du att dom lyser jämfört med en vanlig 2x36W armatur?
Julas sida säger ju att dom ger 4400 lumens medans ett 2x36W ger 6000-7000 lumens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.