Byggahus.se

LED för växtbelysning?

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Har förstått att växter mest/endast nyttjar rött och blått spektrum, men vill ha färgneutralt spektrum för mina krukväxtbelysningar. Min fråga nu är om det går bra med vilken kallvit belysning som helst, temp 6000-6500 K, eller om det bör vara något som är specialtillverkat för just växtbelysning?

Och om det ska vara special, vad är det för egenskaper som är annorlunda där, och varför är det bättre?

Jag bryr mig inte så mycket om energieffektiviteten, eftersom LED är hyfsat energisnålt som det är. Dessutom är syftet här att kompletteringsbelysa krukväxter som står lite inne i rummen. Jag har andra lösningar för att dra upp tomatplantor osv.

Viktigt är också avskärmning eller diffusering, så att man inte kan få en skarp ljuspunkt i ögonen. Med LED-remsa kan jag nog ganska enkelt skärma med lite lister vid sidan o.dy. men man skulle också kunna tänka sig att själva ljuskällan är diffus, typ som en LED-panel där hela ytan lyser. Då blir det ju inte så bländande. Kanske är bättre för växterna också men diffust ljus. Men samtidigt slösar man ju energi på att sprida ljus där växterna inte befinner sig... Några tankar och smarta idéer kring detta?

På vissa ställen behöver jag något som har minimal bygghöjd. På andra ställen skulle det funka med något i stil med en vanlig spot-skena i taket, bara jag får ljuskällorna tillräckligt avskärmade. Kan tänka mig att konstruera egen kompletterande avskärmning, men var hittar jag i så fall bra reflekterande "plåt" för att bygga klä insidan med?

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det lilla jag lärt mig säger att det mer handlar om effekt och energi, fotoner per sekund. Det handlar mindre om ljusets spektra. Många lampor i handler lär inte vara så effektiva som det sägs. Kommer ev att tränga lite djupare i detta framöver då jag inte riktigt förstår detta samband.

• Laddar…
  3. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Har inte tittat på LED, men väl lysrör. Vad jag tycker mig ana är att det i princip går bra med vad som helst, men vissa spektra kanske aningens mer effektiva. Så precis som Bo är inne på så tror jag också att det huvudsakligen är fråga om effekt, avstånd och tid. Kallvitt är utmärkt.

Det finns olika typer av dagsljuslysrör från ca 4000 K - 6000 K, vissa med uttalat jämnare spektra såsom lysrör ursprungligen framtagna av NASA för rymden. Priserna varierar också enormt. Har ingen praktisk egen jämförande erfarenhet, men har heller inte direkt stött på några vetenskapliga undersökningar som säger vare sig bu eller bä, men väl div hemmaodlare som påstår att det fungerar utmärkt med lite vad som helst. Så kör du på enl plan.

• Laddar…
  4. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 11
    Kolla på belysning för terrarier, gärna regnskogsterrarier.

5. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    Foto lampa brukar ha väldigt kalkvitt ljus har jag för mig

6. N
    Medlem Nivå 6
    Jag har använt LED (hembygda) för att odla chili inne.
    Har då använt 4000K.

Tror att teoretiskt så kan rätt val av färger ge bättre resultat men effekten är mycket viktigare.

LED tränger inte ned så bra så fokuserat är nog bättre än diffust. Körde dock själv med COBs utan lins (60W men körde nog på halva eller 2/3 effekt minns ej säkert). Härav också vikigt att komma nära. Så 5W i taket lär inte bli så bra tex.

Beroende på vad du är ute efter så kan de bli lite smådyra om man vill upp lite i effekt (därav hembyggen i mitt fall). Få frukt på chiliplantor kräver tex ganska mycket.

Notera att detta är i avsaknad av annat ljus (i alla fall försumbart). Som komplement vet jag inte och skall själv göra den resan när jag renoverat klart mitt hus för kommer då ha "plantöar" långt in i mitt vardagsrum.

Redigerat 28 apr 2018 23:36
    • Laddar…