Nu har jag ett problem med LED-installationen i hallen.
Belysningsinstallationen består av följande;
Nu funderar jag på om jag vågar koppla in de båda nya drivdonen och riskera att även de går sönder.
Allt annat är helt och nätspänningen korrekt. Några tankar om orsaken till problemen?
Belysningsinstallationen består av följande;
- 2 x 5 st Designlight LED Downlight P-105 4,8W
- 2 st Hytronik Modell HE2030-A 35W som driver 5 LED-armaturer var
- 3 stycken paralella återfjädrande strömställare
Nu funderar jag på om jag vågar koppla in de båda nya drivdonen och riskera att även de går sönder.
Allt annat är helt och nätspänningen korrekt. Några tankar om orsaken till problemen?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Du skriver att du har två drivdon, men 3 st brytare. Det får mig att misstänka att du kopplat brytarna parallellet till de två drivdonen, Nu vet jag inget om den modellen av drivdon. Men OM du har kopplat ihop dem på styringången, utan att det är beskrivet/föreskrivet i manualen så kan det vara där problemet ligger.
det känns konstigt att båda kretsarna gått samtidigt. Är drivarna slavade mellan varandra? Jag har haft liknande problem men då var det dålig kontakt vid en lampa...det gjorde att den kretsen ballade ur och släckte även den
andra slingan.....trodde också att bägge drivarna dött...kan det vara så att det är dålig kontakt någonstans?
//
M
andra slingan.....trodde också att bägge drivarna dött...kan det vara så att det är dålig kontakt någonstans?
//
M
hempularen: Du menar om jag har fler vippbrytare parallellt på ingången så skulle det orsaka att drivern går sönder?
Om brytaren ger kort spänningspuls så är det en tänd eller släck-signal
Om brytaren ger en längre spänningspuls är det en öka eller minska ljuset.
Två vippbrytare som aktiveras parallellt ger bara en annan pulslängd eller frekvens. Samma variation av pulslängd och frekvens kan åstadkommas av en ensam brytare så jag kan inte se hur det kan påverka drivern.
Om brytaren ger kort spänningspuls så är det en tänd eller släck-signal
Om brytaren ger en längre spänningspuls är det en öka eller minska ljuset.
Två vippbrytare som aktiveras parallellt ger bara en annan pulslängd eller frekvens. Samma variation av pulslängd och frekvens kan åstadkommas av en ensam brytare så jag kan inte se hur det kan påverka drivern.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Som sagt jag vet inte hur kopplingen ser ut på just det donet. Är det bara fas in på styringången som puls?
Vissa dimmers har ett upplägg med en utgång som kopplas till brytaren, med någon form av konstant utspänning, och sedan en ingång. Men har du bara en ingång så håller jag med, det borde vara OK att koppla ihop.
Vissa dimmers har ett upplägg med en utgång som kopplas till brytaren, med någon form av konstant utspänning, och sedan en ingång. Men har du bara en ingång så håller jag med, det borde vara OK att koppla ihop.
i min krets räckte det med att det var "glapp" i ena kretsen då drivdonen är "slavade" så dom ska lysa lika starkt.
Och då när den ena kretsen lyste dåligt så gjorde den andra samma sak utan att något egentligen var knas där...
/
M
Och då när den ena kretsen lyste dåligt så gjorde den andra samma sak utan att något egentligen var knas där...
/
M
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Återstår bara spöken då 
Det kan dock vara viktigt att fundera på vad du gjorde för en vecka sedan strax innan de första två la av, eller om du noterat andra symptom då (i andra lampor) som flimmer mm.
Det kan ha hänt något på nätet som skapat störningar, eller så har du flyttar på någon elektronisk pryl till ett nytt uttag.
Det är långsökt att detta skulle ha betydelse, men det är svårt att hitta andra orsaker då tre drivdon lagt benen upp på kort tid.
Det kan dock vara viktigt att fundera på vad du gjorde för en vecka sedan strax innan de första två la av, eller om du noterat andra symptom då (i andra lampor) som flimmer mm.
Det kan ha hänt något på nätet som skapat störningar, eller så har du flyttar på någon elektronisk pryl till ett nytt uttag.
Det är långsökt att detta skulle ha betydelse, men det är svårt att hitta andra orsaker då tre drivdon lagt benen upp på kort tid.
I dokumentationen som följer med står det 25W (max 36W)
Och ja, de är inställda på 350mA och jorden är kopplad som det tydligt står i dokumentationen.
Dessutom fungerade det felfritt i 2 år!
Min första tanke var att det kraftiga åskvädret hade åstadkommit transienter som slagit ut dem. men det förklarar ju inte varför ersättaren bara klarade en vecka.
Eftersom Drivdonen jag hade inte finns att köpa, har jag köpt samma märke men 2 st 2x25W och delat upp LEDarna i 4 grupper.
Hittar ingen logisk förklaring så jag får hoppas det fungerar.
Och ja, de är inställda på 350mA och jorden är kopplad som det tydligt står i dokumentationen.
Dessutom fungerade det felfritt i 2 år!
Min första tanke var att det kraftiga åskvädret hade åstadkommit transienter som slagit ut dem. men det förklarar ju inte varför ersättaren bara klarade en vecka.
Eftersom Drivdonen jag hade inte finns att köpa, har jag köpt samma märke men 2 st 2x25W och delat upp LEDarna i 4 grupper.
Hittar ingen logisk förklaring så jag får hoppas det fungerar.
Råkade ut för att drivdornet höll 10 minuter,leverantören bytte säkert ut 5 trafos innan jag fick min vilja igenom och dom skickade nya downlights.Felorsaken var kortis i en lampa som visade sig först efter 10 min drift och då blev det tvärkortis med brunnen trafo som resultat..
Fredrik
Fredrik
Men har du kortis i en Seriekopplad LED blir det i mitt fall som det bara är 4 LED i serie istället för 5. Borde inte påverka drivdonet.
Däremot vet jag inte vad som händer om en LED går sönder och motståndet ökar i en LED. Men att det skulle hända samtidigt i 2 parallella kretsar är inte så troligt.
Däremot vet jag inte vad som händer om en LED går sönder och motståndet ökar i en LED. Men att det skulle hända samtidigt i 2 parallella kretsar är inte så troligt.