Byggahus.se

LED - är 12 V eller 230 V bäst år 2015 när man får designa systemet helt fritt???

1. M
    Medlem · Nivå 12
    Nu vill jag om det är möjligt reda ut frågan en gång för alla.

Om vi främst pratar om downlights, bör man idag vid nyinstallation i nyproduktion, satsa på 230 V (alltså där varje downlight har en liten inbyggd driver) eller är det bättre med separat transformator och sen lågspänning som driver ett antal lampor?
    4-5 downlights med 230V eller samma antal lågspänning med en driver handlar ungefär om samma pengar. Så om frågan inte är ekonomisk, vad finns det i övrigt för för- och nackdelar?

Jag har läst på mycket men ofta handlar det om befintliga installationer och då brukar det bli andra parametrar inblandade.

Förutsättningarna för min del är följande:

Kabel
    Jag har dragit RKUB 2x1,5 m² från centralen ut till ett rum där kabeln går runt till ca 5-6 punkter i taket där downlights ska sitta.
    Värme/brand
    Jag har satt en extra liten gipsplatta ca 10 cm ovanför undertaket så att inte isolering eller dylikt kan hänga ner på lampan. Inga pottor, jag tror mer på att den värme som uppstår kan fördela sig åt sidorna.
    Elsystem och dimmer
    Elko living system, styrning alltså från centralen. Man är då hänvisad till de dimmrar som finns i detta system och sätter dem i centralen. Mer om detta i annan tråd. Men frågan om 230V/12V kanske är betydelsefull i sammanhanget?

Kan någon enkelt reda ut begreppen för mig?

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Ingetdera, utan jag skulle rösta på LED-armaturer för konstant ström, detta med tanke på dimringen.

Eftersom du redan förlagt RKUB så har du därmed valt klenspänning, men det vore synd att välja konstant spänning 12 V eftersom det innebär ett drivdon vid varje lampa med osäker dimring som följd.

Klenspänning och de låga effekter som det blir med LED innebär dessutom att installationen på sekundärsidan inte kräver behörighet. Det är bara inkopplingen av det centrala drivdonet som blir behörighetskrävande.

230 V-system ser jag som en efterhandskonstruktion i en befintlig anläggning med en traditionell dimmer.

• Laddar…