Byggahus.se

LB-hus varslar 71 personer

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    På tisdags lämnade LB-hus ett tungt besked till 71 anställda i Bromölla och Stockholm. De varslars om uppsägning.

Du kan läsa artikeln här: LB-hus varslar 71 personer

2. E
    Anonym
    Skrivet av: DG

Tror ni att det går upp för byggbranschen denna gången att vi kunder är trötta på skithus? Nej, jag tror inte det! Så länge som staten hela tiden går in och stöttar denna ruttna bransch så kommer dom inte lära sig.
    Från byggbolagsVD;ar till snickar och rörbockar; Alla tycker dom att det är kunderna det är fel på, inte byggbranschen.

Jag tror och hoppas att vi nått en kritisk punkt där vi kunder markerar att vi inte tycker det är ok när man byter en ytterdörr 3 gånger, ett golv 4 gånger, att vitvaror går sönder efter 1-2 år, att det mesta i dagens villor är av pissdålig kvalitet. Vi tycker att ni byggare är usla och vi förstår inte varför man inte tycker att yrkesheder är något bra! Alla i villakvarteret snackar ju skit om byggare! Det måste ju vara jobbigt?!

3. E
    Anonym
    Skrivet av: Johan

Det är väl inte hela sanningen DG,
    Problemet är att vi konsumenter förväntar oss högsta kvalitet till allra lägsta prutbara pris.
    Självklart behöver man inte byta dörr/vitvaror/golv flera gånger, om man som konsument väljer kvalitéprodukter och ser priset i förhållande till livslängd.

Jag har gått på niten flera gånger, köpt billigt väggfärg, som krävts 5-6strykningar för att täcka någorlunda.
    Hade jag istället betalt det dubbla hade det räckt med 2.
    Bara ett exempel.

Att det finns lurendrejjare till byggare är ingen annans fel än just konsumentens, utan efterfrågan, ingen tillgång.
    Vi lever i en tid där allt ska vara klart helst igår, det ska inte heller kosta någonting, självklart skapas då en marknad tillgänglig för dessa.

4. E
    Anonym

Jo, Johan det är hela sanningen! Byggbranschen är usel och genomrutten för att man aldrig behöver ta ansvar och det faktum att man hela tiden får bidrag för att kunna fortsätta. Ingen skam i kroppen har byggare heller så det är bara att bygga fort men fel och sen när man blir påkommen så går man bara i konkurs och börjar om igen på nytt i annat namn.
    Jag tror att de flesta stackare som bygger småhus av etablerade småhusföretag tror att kvaliten ska vara sådan att du inte ska behöva byta golv, takpannor, vitvaror, dörrar och fönster inom 3-4 år! Tycker du att det är för mycket att begära?!
    Det finns knappast några "kvalitetsprodukter" längre! Även dom som man alltid har trott haft bra kvalitet sänker sina krav på vad som kan anses vara acceptabel kvalitet, vilket gör att din tes om att välja kvaliteprodukter faller helt platt!
    Summan av alla skräpprodukter i dagens nybyggda villor gör att man, totalt sett, får ett skithus som förfaller extremt snabbt.
    Då har jag inte ens nämnt alla byggfuskskandaler och mutskandaler som kända, etablerade byggföretag gör sig skyldiga till! Hur ofta läser man inte om skolor, dagis och sjukhus mm som är fuktskadade och man konstaterar att det beror på slarv/byggfusk!
    Det är en jäkla skitbransch bestående av män som inte fattar hur dåliga dom är och hur illa vi kunder tycker om dom.
    Det har INGET med att jag "förväntar oss högsta kvalitet till allra lägsta prutbara pris"! INGENTING! Det handlar om att jag förväntar mig att folk som bygger ett hus har yrkesheder och bygger med produkter som har rimlig kvalitet i förhållande till pris!
    Idag spelar det nästan ingen roll vilket företag du köper hus av. Även byggföretag som betraktas som "highend" har enorma problem med kvalitet och stora problem att ta hand om sina kunder när problemen radar upp sig!
    Jag kan inte annat än misstänka att, du Johan, är ytterligare en byggare som inte fattar att ni byggare är usla! Som hellre skyller på kunderna!

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Staffan

Ja det var ju tråkigt att höra DG. Mina kunder är nöjda och jag får många nya kunder på rekommedation av gamla kunder. Det finns många svin i branschen men även duktiga hantverkare.
    PS man får vad man betalar för.

6. E
    Anonym

Staffan, det är väl självklart att det finns en och annan som faktiskt gör rätt för sig. Innebär det att byggbranschen, som helhet, inte är genomrutten?! Nej, precis! Tänk till lite!!!
    Till viss del stämmer det att man får vad man betalar för men lika ofta får du betala rejält och ändå får du pissdålig kvalitet. Golvtillverkare, fönstertillverkare, vitvarutillverkare osv osv som man för ansåg var bra varumärke med bra kvalitet är inte det längre. Yrkesheder verkar vara något som helt har försvunnit!
    Jag är så trött på byggare som försvarar byggbranschen bara för att det finns enstaka undantag!!!!! När byggbranschen har förändrats i grunden och man inte bygger fort men fel längre, ja då ska jag lyssna på dig Staffan och tillåta mig att inse att det kanske har skett en förändring. Men så är det inte nu!!!
    Vi är så trötta på er byggare! Så innerligt trötta! Skäms på er!

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Sammy

Jag har själv köpt hus av LB för snart 3 år sedan. Ett rent fuskbygge visade det sig. Viss heder ändå upprättad när LB valt att försöka rätta till felen som vi upptäckt. Men det är precis som DG säger, det finns inget längre som heter yrkesstolthet i branschen. En byggare för 30 år sedan skulle aldrig struntat att stoppa isolering i taket och hoppats på att ingen märker något (så som skedde på vårt LB-byggda hus). Nu är det skitsamma. Det väntar alltid ett nytt jobb bakom hörnet, tacka gud för ROT, eller hur...?

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Maria

Även om jag håller med om att byggbranschen är en riktigt fuskbransch så finns det hederliga, duktiga och engagerade hantverkare också. Problemet i det här fallet med LB-hus att de är ett riktigt uselt företag med usel organisation och ledning! Jag har aldrig mött något värre. De skor sig på unga familjer och struntar helt i vad de lämnar efter sig. Enda gången de tar sitt ansvar är om det är tillräckligt stora eftergifter. Stämning eller hålla tillbaks pengar. Det är ledningen som skapar vilken struktur och värderingar man vill ha på ett företag och där har LB-hus lång väg att vandra. Empati har de nog inte lärt sig att stava till! Det är synd om deras hantverkare som inte får bättre stöd och vägledning. Jag hoppas tyvärr att LB-hus inte överlever den här krisen och jag hoppas att vissa chefer inte kommer att vara chefer i framtiden heller.

9. E
    Anonym

RE: Maria
    Det är inget unikt med LB-hus! Det är ungefär så alla småhusföretag agerar. Det är en rutten bransch!

10. E
    Anonym
    Skrivet av: momin

RE: Maria
    Jag vet inte vad du har varit med om Maria?
    Men för mig och sambon är LB-Hus det bästa som hänt oss och tycker det är synd att de behöver varsla personal.

11. E
    Anonym

Självfallet så finns det fortfarande några som blir nöjda med sina småhusbyggen. Antingen har dom enorm tur eller extremt låga krav eller så begriper dom inte det. Ofta märker man hur låg kvalitet dagens småhus har efter 3-5 år. Det är då det ger sig till känna vilken usel kvalitet som man har i dagens småhus.
    Dessutom är många rätt tröga, man ser inte själv att ytterdörren inte går att stänga pga att hela dörren har svällt pga att nästan all färg har krakelerat på dörren! Men ser inte att det är stora sprickor i parketten, d0m ser inte att 45 takpannor var spräckta från dag ett, dom ser inte att tapeten har olika nyanser i samma rum, dom ser inte att vindskenorna nästan är genomruttna efter 2 år pga obefintlig målning, dom tycker det är normalt att vitvaruteknikern har varit på besök 15-20 gånger de första två åren pga usel kvalitet på vitvaror, dom ser inte att dörr/fönserfoder sitter snett, dom ser inte 8-10 brädor på förrådet är spräckta. Ja, i stort sett så verkar det som om många är helt blinda!!! Det är därför som dagens byggare kan fortsätta att bygga fort men fel och inte ens själva fatta hur usla dom är!
    Jag har varit inne i 3 Älvsbyhus där ägarna har varit "jättenöjda" och konstaterat att huset har så usel kvalitet och många brister att jag aldrig skulle vilja bo där!
    Men om man tycker att ovanstående lista med fel och mängder av ytterligare fel är normalt/helt ok, ja då förstår jag att en del tycker att dom tycker att det är "...det bästa som hänt oss...".
    Vi reagerar inte heller nämnvärt när det 8:e dagiset i kommunen har fukt/mögelskador! Det anses nästan vara normalt! Vi konstaterar resignerat att ytterligare en asfaltkartell avslöjas men har glömt det i samma sekund vi läser det. Att det är dina och mina skattepengar som försvinner till byggbolag utan samvete tänker vi inte på. Att dagens "byggare/snickare/rördragare" har glömt vad etik och moral är och att man inte längre tycks känna till begreppet yrkesstolthet, ja det tänker vi inte heller på. Dessa "byggare/snickare/rördragare" har tvärtemot lyckats föra över skulden på kunderna (det är alltid kundernas fel) och dessutom lyckas få bidrag för det! Det dom inte tänker på är hur avskydda dom är och att alla pratar skit om dem. Det tänker dom inte alls på! Det är ju kunden det är fel på!

12. E
    Anonym
    Skrivet av: Nybyggare

Ett sanningens ord? Folk begriper inte bättre! Det är väldigt många som inte begriper att dom har blivit lurade!