Byggahus.se

LB HUS - VARNING!! "lovar mycket och håller l

1. S
    Medlem Nivå 1
    När jag och min fru till slut hittade en vettig tomt och vad vi trodde en bra och pålitlig hustillverkade slog vi till i januari 2004 - huset skulle vara av typen "nästan nyckelfärdigt" och klart för övertagande i oktober 2005.

Resan från kontraktets på skrift tills dess att vi specificerat huset gick fort eftersom vi visste vad vi ville ha och inte har speciellt svårt att fatta beslut.

Avropet på huset gjordes i mars 2005 och så här långt var allt bra .... ( vi hade ju inte betalt så mycket ännu)

Éftersom LB-HUS inte har egna byggledare utan hyr in utomstående entreprenörer blev vi tilldelade VILLAGRUPPEN från Göteborg. Till en början var allt positivt och bra med så fort vi började kommentera att något var fel fick vi veta att vi inte skulle lägga oss i.

Huset stomrestes i juni 2005

Vid övertagandet i oktober påpekades blandannat följande brister

* Ugnen saknades
    * Innerdörrar i EK ser ut som allt annat än Ek
    * Schunten till pannan saknas
    * Kopplingar för vatten till övervåning saknas
    * Isoleringsintyg saknas
    * Stödmur mellan tomter ej komplett
    * Pannan var ej injusterad
    * Dörrlåsen i garaget saknades 3 veckor

För att nämna några punkter.... besiktingsmannen var väl bekannt med Villagruppen och brydde sig inte ens om att inspektera om man överhuvudtaget hade isolerat med lösull på vinden (intyget saknades ju) När man är nybliven husägare till det första huset vill man ju bara ha nyckeln....(idiotiskt men sant)

FÖLJANDE PUNKTER OVAN GJORDE ATT VI kom överens om att betala nästa hela slutfakturan....vilket vi bittert ångrar nu!!

Efter att ha bott i huset ett par månader upptäkte vi följande brister

* Man hade inte följt byggspecifikationen när de gäller gavelspetsarna, vilket omöjliggör isolering istället för 170mm var virket 95 mm... efter mycket om och män ville man ersätta och material kontant med 1.000 sek. När jag frågade en snickar gav han mig prisuppgift på ca 10.000 sek att åtgärda detta BYGGFUSK

* Yttertrappan som man utlovade i byggspecifikationen hade man bytt mot en SJ-pall men hänvisningen till att den de tänkt bygga var ful.

* Dränering av tomten var ej genomförd med följd av att vi hade en risodling på tomten när det regnade

* Diskbänken sprack eftersom snickaren inte hade lagt silicon i skarvarna

* Vattenkranen frös sönder trotts att vi påtalade att den inte dränerade ur sig vattenet = vattnet stog som en fontän på utsidan

* Garageportens upphängning gav med sig och sprack

* Vindskivan var monterad sprucken

* Golvet över tilluftskanalen var ojämt

DETTA ÄR BARA EN DEL AV VAD SOM HÄNT.

HELA TIDEN HÄNVISAR MAN TILL SINA LEVERANTÖRER - OCH JAG HÄVDAR ATT LB HUS ÄR DEN LEVERANTÖR VI KÖPT HUSET AV MEN MAN LYSSNAR INTE.

Nu snart ett år sen vi tog över nycklarna återstår en del fortfarande

* Muren mellan tomterna är trotts skrifliga löften inte åtgärdad

* Innerdörrarna är inte utbytta

* Kopplingsstället för vatten till övervåning är inte åtgärdad

* Vindskivan är inte bytt men man kom hit i juni och lämnade en bräda och åkte igen

* Shunten till pannan är inte bytt

* Trappan har faktiskt ersatts med hör och häpna 1500 sek.

Under senaste året har jag haft kontakt med någon på LB hus / Villagruppen varje vecka för att försöka få det vi har beställt levererat men förjäves.

Dagens samtal med LBhus ansvarige slutade med att han lade på luren mitt i örat och inte ville ha fler samtal från oss - är det så man skall behandla en missnöjd kund??

MIN undran är har fler råkat ut för samma sak??

---------------------------------------------

*Jag har plockat bort namnuppgifter ur det här inlägget. /Marléne

2. Micke_1
    Medlem Nivå 5

Re: LB HUS - VARNING!! "lovar mycket och håll

Hej

Det var inte kul att läsa! :'(

Vi bygger med LB-hus ska få huset 7nov och det är bara hoppas att vi slipper det ni gått igenom.

Stå på er,
    Lycka till!

/Micke

3. L
    Medlem Nivå 5

Hmm... Vi hadde LB med i bilden då vi skulle välja hus, men dom gjorde bort sig i ett tidigt skede... Det är jag glad för nu när jag läser sådanna historier. Vi kan väl hopas för LB att detta är isolerat till Västkysten! Men så igen - vi hadde jo dårlig erfarenhet av säljaren i Stockholm ::)

Lycke till till Er båda!

Stå på - Dom skall f... få leverera ett ordentligt hus för alla dom pengar dom har fått!

/Jan

4. P
    Medlem Nivå 3

Kan bara säga att jag känner inte igen igen mig i beskrivningen.
    Här har LB egen byggledare och egna snickare, som verkar bry sig.
    Det innebär tex att de talar om ifall mitt förslag inte är lämpligt och att de faktisk gör det som de lovat och på rätt tid.

En bland fler orsaker till att vi valde LB var att säljaren inte var av hästhandlartypen samt vilket är viktigast referenserna i närområdet som gav ett bra intryck.

5. S
    Medlem Nivå 1

Hejsan igen

jag trodde faktiskt inte att ´det var fler som råkat så illa ut - de själva hävdar ju "att sånt här aldrig hänt förut" eller är det bara vi som fått höra det *asg*

Hoppas ni som skrivit hör av er igen..... jag har nämligen staratat krig mot LB-hus....varje kontrakt som rivs innan det skrivs under är en seger för oss

Jag hoppas att LB-hus ledning snart fattar att de bör leverera.

Hör av er!!

6. kalleanka70
    Medlem Nivå 9

Hej Sando!

Det är en trist situation ni hamnat i men om jag skall vara ärlig så tror jag inte det hjälper att "starta krig".

Det finns många exempel på det på detta forum.

Jag tror du skall gå den juridiska vägen i stället om inte leverantören uppfyller sina åtaganden. Det mesta du nämner torde ju hamna inom besiktningsåtaganden eller garanti.

Har du slutbetalt huset trots alla anmärkningar?

Mitt råd är att anlita en juridisk kompetens, kanske genom Villaägarnas riksförbund och se på dina möjligheter om inte LB-hus ger med sig.

Att starta krig gör dem bara mindre motiverade att hjälpa dig. Den historia du beskrev ovan, utan namn, kommer säkert uppfylla sitt ändamål, att få en del husköpare att välja bort leverantören.

I de flesta fall när sånt här händer är det entreprenören som felar, i ditt fall Villagruppen. Det blir lite av tvåfrontskrig. Har du en totalare eller delad entreprenad?

Sen hängde jag inte med på din tidsbeskrivning om när ni flyttat in....huset skulle ju vara klart i oktober?!

Du bör dock göra branschorganisationen Svensk Träindustri uppmärksam på fallet.
    Lycka till i varje fall!

7. P
    Medlem Nivå 4

Mycket tråkigt att läsa allt detta.

Vill bara lägga ett ord från en mkt nöjd LB-husägare. Det måste skilja otroligt mycket från ort till ort, vi har inte haft ett enda strul på hela vägen. Fantastiska entreprenörer, trevlig säljare (som inte har lurats...) och HK har vi inte heller haft några problem med. Man undrar vad som gör att det skiljer så mkt... kan inte bara var tur o otur...

8. N
    Medlem Nivå 2

Vi är också mkt nöjda LB-hus kunder. Tror att det mest har att göra med entreprenören som utför jobbet. Vår har varit väldigt bra och vi har inte behövt ha knappt någon kontakt alls med LB nu efter inflyttning.

9. E
    Medlem Nivå 2

Sando,,,,

Du har mitt medlidande,,,

Själv har jag samma problem,, typ,, men inte med LB utan med Trivselhus,, försöker själv som bäst att samla ihop andra med samma erfarenhet.,,,

Det är ärligt en aning konstigt att vi i ett land med förordningar och myndigheter för allt och ingenting kan ha en hel branch som så uppenbart drar nytta av sin egen kompetens och kundernas motsvarande oerfarenhet.

Det tråkiga är att det tydligen är vanligt,, inte hos bara en leverantör....,,,,

10. H
    Moderator · Nivå 25

Vadå kompetens? Om dom här firmorna vore kompetenta så skulle väl dels produkten bli rätt från början, och dels så skulle dom givetvis fixa problemen.

11. E
    Medlem Nivå 2

Kompetensen finns nog,
    känner man lite folk som jobbar i "byggsvängen" så verkar det vedertaget att visst tusan kan dom....om dom vill. Administration/Projektledning....det verkar väl inte vara deras starkaste sida...,,,,,,

Men,, det jag menar är att DOM borde veta vad som tillkommer, hinder, problem,etc,, som brukar dyka upp.
    Vore bra mycket ärligare om dom körde med öppna kort så att man som konsument inte får leva med tilltron att det "visst går så bra och enkelt"..,, brukar ju inte bli så med facit på hand..

12. kalleanka70
    Medlem Nivå 9

Var har du byggt och vad är det för problem?

13. E
    Medlem Nivå 2

Calle,, finns en egen tråd om
    "Mitt liv med trivselhus"...

14. S
    Medlem Nivå 1

Appropå byggbranschen så har jag luskat lite under förmiddagen.... LB-hus anlitar tydligen vem som helst till att bygga sina hus.....

Har talat med kronofogen och lite andra myndigheter.... är det inte konstigt att LB-hus entreprenör tillåts fortsätta trotts ett flertal konkurser och att har har skuld till kronofogden??!! Det som är mest intresant är att denna man kan åka dyr BMW...men det går ju att ha den på frun utan att den kan tas av kronofogden

Samtal med en bekants husbyggare i förra veckan gav informationen att "vår man från VillaGruppen tydligen inte är välkommen hus andra husleverantörer" Men det är väl solkart....om inte Villagruppen betalar sina underentreprenörer så blir det inget byggt på varasig vårt eller andras hus.

SOM SAGT JAG MÅSTE BARA STRAKT AVRÅDA FRÅN ATT BYGGA LB-HUS ELLER ANLITA VILLAGRUPPEN.

Till saken hör att jag och min fru trivs underbart i huset och med hustypen...men bemötandet från leverantören gör oss förbannade!

I dag postar vi ett brev till LB-hus VD med ett krav på ett skriftligt svar innan den 23/9-2005

15. S
    Medlem Nivå 1

FÖRTYDLIGANDE.... det var lite ovisst med tiden när vi tog över huset!!... min ilska i går skrev jag 2005 med det skall vara OKTOBER 2004 ...vi har alltså bott i huset ett år!!

Ledsen om det förvillade