Byggahus.se

LB-hus under rekonstruktion

1. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: bb

Re; DG. Jag ville bara bara symbolisera en del människors tänk. Kanske skulle
    jag skrivit rätt eller fel så du också förstår. Nämnda yrkesmän är naturligtvis
    inte dummare än andra, vilket du ville missförstå.

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: DG

Men det är ju alltid så att byggare skyller på kunderna! Det är inte trovärdigt längre! Jag inser självklart att det finns en och annan besvärlig kund men det har INGENTING med byggbranschen enorma problem att göra! Byggbranschen är genomrutten, var god och tugga i dig det!

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Lite företagsrekonstruktion. Orsaken anses vara mindre orderingång pga bolånetaket. Ingen åtgärd från bostadsministern Attefall. Att inget göra är lika
    illa som att något göra. Tidigare krascher på småhusmarknaden har orsakats
    av Danell 1992 (bidragsreglerna) och Odell 2006 (räntesubvetionerna). Är det
    en tillfällighet att de tre ministrarna har samma färg? Även om åtgärder kanske
    har krävts så nog kan man sköta det på ett smidigare sätt?

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Låntagare

Det stora problemet är nog att alla anser att det är en rättighet att köpa en villa för 2,5-3 miljoner... Lånekarusellen är förhoppningsvis stoppad ett tag.

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Re Låntagare. Eftersom vi har bostadsbrist här i landet och vill undvika trångboddhet så måste det byggas. Vårt nybyggande står i särklass lågt även mät per capita jämfört andra länder. Det bör rimligtvis vara politikernas ansvar
    att alla medborgare har eget boende. Vuxna ungdomar exvis ska inte behöva bo hos föräldrarna.

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

RE; bb
    Men hur regeringar (oavsett färg) än försöker subventionera byggbranschen så slutar det alltid med att byggarna missbrukar det så att det inte går att fortsätta. Se hur ni har förstört ROT! Tanken är god men det fungerar inte med en oärlig yrkesgrupp!

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Lasse

DG, har du inte hittat till Flashback som någon här ovan rekommenderade?
    Skämt å sido. Byggbranschen är, och kommer vara, svår att styra då det är snabba uppgångar och stora fall. Jobbar själv i branschen och det är PÅ eller AV som gäller, vilket är jättesvårt att anpassa sig till. Utmaningen för alla småhusleverantörer är att kunna hänga med i framgång och stå kvar i motgång, och nu är det motgång. Jag är övertygad om att småhusbranschen, med prefabricerad trähus, måste bli bättre på att ha kontroll på just byggprocessen som det flesta leverantörer utlovar, om de ska ha ett berättigande alls. Ju större företag, desto svårare att kontrollera. Många företag i branschen är fortfarande, i förhållande till andra konsumentinriktade verksamheter, inte fullt utvecklade i sina processer från säljare till hammarslag. I de fall den processen fungerar blir huset bra, kunden nöjd och lönsamheten som i sin tur kan generera en vettig prissättning och starkare hustillverkare. Jag tror på branschen och hoppas fler gör det!

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Daniel

Tror också på branschen, förutom oseriösa aktörer som borde rensas ut... Håller helt med dig Lasse om anpassning av kostym och det måste vara jättesvårt. Det som jag inte förstår, är om ett ftg som då Lb har haft halverad orderingång sen ganska många år tillbaka, hur kan denna situation då uppstå? Någonstans på vägen måste man ju ha förstått att skeppet inte går att vända och åtgärder måste vidtas innan denna situation uppstår. Jag är inte insatt i de branschspecifika interna processerna och har heller inte studerat Lb:s ekonomi i detalj. Jag bara förstår inte, just eftersom jag fått för mig att de är seriösare än många andra. Detta är direkt kopplat till att vi varit nöjda såklart med drm som husleverantör...

9. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Daniel, självklart är det så att de företag i småhusbranschen som råkar värst ut
    är de som inte har tillräcklig beredskap för konjukturväxlingarna. Företagen
    måste kunna stå på mer än ett ben, exvis alla sorters småhus och entreprenader. Vidare vara förutseende och minska kostnaderna med tidigare varsel (som i bästa fall kan återtas). Det hela handlar om professionellt
    ledarskap som innebär kunskap om branschen. Det räcker inte bara med
    bra kvalitet på hus och personal.

10. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Flashback må vara en avart av forum men man kan inte anklaga dem för att vara så bajsnödigt politiskt korrekta som många här är! :D
    Lasse; Du tror på branschen varför? Vilka tecken ser du som föranleder att du tror att branschen går mot rätt håll? Jag ser bara tecken på att branschen är genomrutten... Alla utredningar som görs stödjer ju mina åsikter! Fiffel och båg, lurade kunder, byggfusk, karteller, svartjobb osv osv. Var någonstanns hittar du ett hopp i detta!!!
    Att, som Daniel antyder, bara tro att det är visa "oseriösa aktörer som borde rensas ut" är ju verkligen att förneka att branschen har stora problem.
    Lasse, du verkar ju själv se att det finns stora problem, sen skriver du bara att du "tror på branschen". Har inte du märkt att kunderna inte delar den uppfattningen och att dom tycker att ni är för jäkla usla! Läs vilka kommentarer du vill när DI.se har någon artikel om byggbranschen! Det är en hatiskt stämning som visar på att MÅNGA tycker så här! Man kan förneka detta faktum och låtsas som om det inte händer men det lär inte leda byggbranschen åt rätt håll!
    Nej, du Lasse, var inte så jäkla PK och sug tag i era problem istället! Jag kommer inte anklaga dig för att vara rättshaverist eller flashbackskribent för det! Det är bara när argumenten tryter som man tar till sådana enkla tjyvnyp!

11. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: pellesvanslös

Ja denna DG, är du seriös eller vill du bara trissa igång diskussionen? Du måste ha otroligt negativa upplevelser av hantverkare så hårt som du går på....
    Inom vilken profession hittar vi dig? Hur blir man lika felfri som du?

12. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Jag har nog aldrig (nykter) påstått att jag är felfri. Du menar alltså att det är ok att byggare beter sig som svin bara för att andra beter sig dumt åt?! Är det så du menar?
    Tro mig, jag är helt seriös i mina försök att beskriva byggbranschen och vad vi kunder tycker om den. Jag tycker att det är rätt ställe att skriva på eftersom det finns mest byggare på detta forum. Man kunde ju hoppas att någon byggare började inse att det inte är rimligt att en yrkesgrupp ska få bete sig hur som helst. Att ni dessutom får bidrag för det framstår som enormt patetiskt.
    För att förtydliga, jag har råkat ut för mängder med dåliga/dumma hantverkare men har också lyckats få rätt på det mesta. Men när jag hör att nästan vem jag än pratar med har råkat ut för samma sak så blir jag heligt förbannad! Vem fasiken tror ni att ni är?! Ni är dåliga, lata och bidragstagande! Jag förstår att dessa ord inte leder till någon försoning eller kommer att få någon byggare att tänka om men det är oändligt många kunder som tycker så här om er och det måste vara tråkigt och sitta hemma på kammaren och inse att vi tycker så om er!
    Det borde vara bättre att först inse att ni har problem och därefter försäkra oss kunder om att ni gör allt i er makt för att försöka förändra ert beteende.

13. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: pellesvanslös

Det är ju ömsesidigt, jag är ingen stor beundrare av dig heller.... men jag kan inte påstå att jag tar åt mig överhuvudtaget av dina påhopp...lata, dåliga, bidragstagande, genomruttna svin kan du fler nedlåtande ord? Jag känner inte igen mig alls i din beskrivning. Just det där med lata är den bästa......Är du säker på att det inte är dig själv du beskriver? Nu känns det absolut som vi har kommit lite från ämnet men om jag får ha en önskan så hoppas jag ditt hus byggt av genomruttna bidragstagande svin rasar samman för det lär det ju ändå snart göra så otroligt dåligt byggt som det är......

14. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Du reagerar som den typiske byggare! Hur missnöjda era kunder än är så blundar ni och kör på som vanligt.
    Huruvida du är lat och dålig vet jag inte (statistiken talar mot dig) men bidragstagare är du!
    Jag är rätt lat men det går inte ut över någon annan! :D

15. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Lb

Synd, då LB-hus är ett av de sista företagen i sverige som levererar kvalitetshus, som verkligen är riktigt bra hus. Det finns nog inte en ända missnöjd LB-hus ägare. Bästa byggbolaget om man ser till kvalitet och verkligt bra hantverkare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.