Byggahus.se

LB-hus under rekonstruktion

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Hustillverkaren LB-Hus är i kris och beräknas få ett underskott på 32 miljoner kronor för 2011. Därför har man ansökt om rekonstruktion hos Kristianstads tingsrätt, vilket beviljades under gårdagen.

Du kan läsa artikeln här: LB-hus under rekonstruktion

2. E
    Anonym
    Skrivet av: DG

BRA!!! Lägg ner alla småhusföretag i Sverige och börja om från noll! Byta ut allt folk mot folk som vet vad moral och etik är. Börja bygga hus som inte är "papphus"! Börja bygga hus med material som förväntas ha en längre livstid än 5 år! Och framförallt se till att inte lura så många kunder!
    Ännu en byggbolagsVD som skyller på dåliga tider och bolånetak! Tragiskt att ni inte har fattat! Ni är för jävla dåliga! Det är det som är problemet! Alla andra branscher lyckas klara sig! Och dessutom utan statliga bidrag! Ni är patetiska! Från största byggbolagsVD;n till snickaren; Ni är alla fuskare och usla!

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: rodriges

Alltid lika intressant med en person som säkert har noll insikt och som yttrar här bakom skärmen, då är det enkelt att vara tuffa killen! Utveckla gärna och berätta vad exakt som du har varit med om eftersom du uttryckligen tycker väldigt illa om småhustillverkare. Vad exakt är det i kvaliteten som är sämre? Är det ballingslöv inredningarna eller det takpannorna från från mjöbäck, eller är det virket, eller golven från pergo eller kanske färgen från beijer? Pannan från nibe var klämmer skon på dig?

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Pelle

Kan inte annat än hålla med. Branschen saknar helt yrkesstolthet. Köpte mitt första hus (nybygge) för fem år sedan. Det har inte varit annat än otroligt många diskussioner med byggaren (omsätter 2 miljarder!!) om fusk, okunskap och dålig kvalitet på bygget. Felinkopplad diskmaskin - vattenläcka o utbyte av all parkett i köket. Felinkopplad tvättmaskin - mindre vattenskada. Ej korrekt monterad skorsten - åtgärdad 2 ggr. Bandtäckning på taket som ej sitter fast - kan ej åtgärdas. Hål i bandtäckning pga dåligt islagna spikar under papp! -. tvingades löda igen hålet. Fasadelement felaktigt monterade (enligt STO) så fukt trängde.
    Kan fortsätta om så önskas. Men sig för jössses inte att vi, som har insett att branschen är ett skämt är, dåligt insatta för det är vi sannerligen inte. Vi har betalt alla bjudpilsner i branschen i många år. Trist att betala dyrt o få skit. Att byggaren tjänar en halv till en miljon kr per hus gör att man rent av blir förbannad! Skäms ta mig faan!

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Nicke

Jag tror personen DG bara är allmänt bitter på sitt liv med tanke på alla negativa kommentarer denne lämnar på denna hemsida.

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: Cicci

Än så länge är vi väldigt nöjda med kvalitén på LB's hus, tragiskt att de ska drabbas av det här. De använder i alla fall inget halvfabrikat vilket tyvärr gör dem dyrare än t.ex. Älvsbyhus, som ju tyvärr drar in på en del kostnader för att pressa priserna. Och de lägre priserna lockar ju, tänk att få ett helt hus för bara X miljoner, resultatet ser vi på respektive företags försäljningsstatistik. Men vi är glada att vi bekostade lite extra och fick ett fint hus med bra kvalitet!

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: Martin

DG: det är ju helt uppenbart att du har noll insikt. Visst det finns fuskbyggare men det har absolut INGET att göra med LB-Hus. Vi byggde med dem för två år sedan och de är 100% seriösa. Materialvalet är det inget fel på heller, t.ex. är LB den enda småhustillverkaren som säljer P-märkta hus där material och byggprocess är godkänd av SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) som statligt ägt.

Jag känner verkligen med alla i fabriken i Bromölla, samt bygglag m.m. runtom i landet. Förhoppningsvis löser det sig till det bättre för anrika LB.

• Svara
  8. E
    Anonym
    Skrivet av: Gus

Bygger med LB-hus just nu i västra götaland och jag är mycket nöjd hittills. Inte flyttat in än så jag har inte facit i hand men jag förstår inte vad den bittra personen menar. De från LB-hus vi jobbar med är väldigt seriösa och duktiga. Så var gärna lite mer konkret, tack...

• Svara
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: Maria

Nej, SP är inte statligt... det var länge sedan. SP är som vilken provningsanstalt som helst och kan beroende på vilken spec du ställer upp godkänna i princip vad som helst. Men det ser ju fint ut.

• Svara
  10. E
    Anonym

Maria: detta är hämtat från SP:s egen hemsida:
    "SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut AB är moderbolag i en koncern innefattande sex dotterbolag. Svenska staten genom RISE Holding AB äger samtliga aktier i SP."

SP har en uppsättning regler som de utvärderar samtliga småhustillverkare gentemot ifall de vill ha P-märkningen. Det är absolut inget som godtyckligt tas fram för varje enskild småhustillverkare. Grunden är att samtliga krav i Boverkets Byggregler (BBR) ska gälla, tillsammans med BBK och Elsäkerhetsverkets ELSÄK-FS. SP genomför stickprovskontroller under byggena på plats, samt givetvis i deras fabriken och slutligen under slutbesikningen.

Exakt vad som kollas finns att läsa här:http://www.sp.se/sv/units/certification/product/Documents/SPCR/SPCR%2000...

• Svara
  11. E
    Anonym

Det finns tre kategorier av småhusköpare i Sverige. De som ännu inte skrivit på kontrakt, dom som inte förstår att dom är lurade och sist de som hatar småhusföretag.

Jag uppenbart att Martin tillhör katergori två! Oavsett hur det är med SP så är man extremt naiv om man tror att det får någon effekt i verkligheten! Extremt naiv!!! Katergori två kan ibland förlåtas för sin dumhet för dom inte har bott i huset längre än 1-2 år och då har man inte ännu märkt hur otroligt många saker som håller urusel kvalitet.

Jag orkar inte att återigen beskriva alla fel som vi och många med oss har drabbats av men någon nämner Nibe och jag tolkar det som om att dom framhåller Nibe som ett kvalitetsmärke! WTF! Då kan du inte ha haft din Nibepanna speciellt många år!!!

Jag drar kategorierna igen;

De som ännu inte skrivit på kontrakt.

De som inte förstår att dom är lurade.

De som hatar småhusföretag.

Jag läste någon i en tidigare tråd som tyckte jag hade fel och tog upp exemplet Siemens vitvaror som ett gott exempel på kvalitet! WTF!!! Är det ok att en vitvarutekniker gör besök en gång i kvartalet efter inflytt! Är det något man ska acceptera?! Och det är jag definitivt inte ensam om!

Är det ok att golven ska bytas ut inte en gång, inte två gånger utan tre gånger innan det blir ok?!!!!!

Är det ok att man måste byta båda ytterdörrar 3 gånger innan huset är 5 år gammalt?!

Är det ok att huset hade 50 spräckta takpannor?

Är det ok att 10.000-tals hus är dödsdömda pga att man tyckte det var en vettig idee att bygga utan fuktspärr?

Är det ok att en väg har 3 olika nyanser på tapeten när det ska vara samma tapet?

Är det ok att det finns 100-tals småfel som besiktningsmän över hela Sverige inte orkar notera?

Är det ok att dräneringsrör sitter fel så att dom inte kommer upp där stupröret ansluter?

Detta är några av de fel vi och många med mig tvingas acceptera! Det finns tusentals andra fel som ni byggare lyckas med, ni är för jäkla dåliga!

Tack och lov har Finndomo i stort sett försvunnit från den svenska marknaden! Det är med glädje jag noterar att dom har tvingats stänga flera fabriker!

Ovanstående felfrekvens har jag även hört talas om hos LB-hus därför skrev jag den första kommentaren.

Den vanligaste taktiken byggföretaget/snickaren/muraren använder är att bara förhala och förhala och förhala tills de flesta ger upp och accepterar att deras 3- miljonersvilla ser ut som ett mupphus! Vi lyckades efter många år och mycket trubbel få rätt på det mesta men jag vet många som inte orkade och gav upp och jag vet många som gråter sig till sömns för att deras husdröm blev fördärvad av dessa jäkla byggare!!!

Denna hemsida besöks mest av kategori ett människor (de som inte ännu skrivit kontrakt) och de som tillhör den onda sidan (byggarna). Det gör att inte tillräckligt många orkar ta upp sina problem här. Man orkar liksom inte det när man fått sin ekonomi knäckt och dröm förstörd! Den onda sidan (byggarna) hävdar att det ALLTID är kundens fel!

Jag är övertygad att några inlägg ovan kommer att (om några år) tillhöra kategori 3! Jag är helt övertygad!!!

• Svara
  12. E
    Anonym

DG, om du drabbats av några av de problemen du nämner så förstår jag att du är bitter och arg. Kan även förstå bakgrunden till dina inlägg, MEN enligt mig generaliserar du allt för mycket genom att dra alla husleverantörer över en kam.

Enligt mig har detta inget med LB-Hus att göra. Visst LB-Hus har gjort många fel (liksom ALLA småhustillverkare i landet), men jag har inte mindre än 5 vänner och kollegor som själva byggt med LB. Den senaste för 4 år sedan och den första för 14 år sedan. Ingen, jag säger INGEN, av dem har drabbats av några allvarliga konsekvenser på själva huset. Visst han som byggde för 14 år sedan fick byta sin VV-beredare från Nibe för 1.5 år sedan. MEN det har ju lika lite med LB-Hus att göra som att jag fick byta en ASSA låskista ett år efter inflytt. Dessa fel drabbar ju alla lika mycket oavsett om man bygger lösvirke eller väljer att bygga via småhustillverkare då t.ex. majoriteten av alla hus i Sverige har lås från ASSA.

Det du nämner om dräneringsrör är en annan femma. Sådant är helt oacceptabelt och ska helt enkelt inte få förekomma. Det var just därför jag valde att bygga med ett företag om hade P-märkt hela sin byggprocess, eftersom det innebar att SP gör helt oanmälda stickprov på ca. vart 10:e husbygge. Fuskas det där så förlorar man certifieringen. Kasta ett getöga på PDF:en jag länkar till ovan så får du en hum om vad som kontrolleras av SP.

Min slutsats är att det nästa kvittar vilken husleverantör man väljer, då ingen av dem är bättre än deras bygglag som monterar husen. Om inte bygglagens jobb dubbelkollas vet man inte vad man får. Därav tjusningen med P-märkningen.

Det var mina fem cents.

• Svara
  13. E
    Anonym

Martin; jag generaliserade ju så klart "lite" med mina kategoriseringar av husköpare och jag hoppas fortfarande att några av kunderna klarar sig helskinnade och inte allt för tilltufsade ur ett husköp. Men det är allt för stor del av husköpare nuförtiden som råkar illa ut och som inte har någon möjlighet att få rätt.
    Jo, jag menar att det är småhusföretagens fel att Nibe, Siemens, ASSA, golvleverantörer, dörrleverantörer, takpanneföretag osv osv osv levererar skitprodukter! Det är husföretagens fel! Man pressar företagen att det ska vara billigare och billigare hela tiden och slutresultatet blir ett hus som sammantaget är en skräpprodukt!
    Du menar att jag generaliserar när jag drar alla husleverantörer över en kam, jag gör mer än så! Jag drar hela byggbranschen över en kam!!! Slapphet, likgiltighet och total brist på yrkesstolthet är vad vi ser i dagens byggbransch! Bygga fort men fel ska man tydligen göra nuförtiden! De "byggare" som kommit och bytt golv inte en gång, inte två gånger utan tre gånger, höjer inte på ögonbrynen! Dom förstår inte att jag är irriterad! Samma sak med "byggaren" som byte ytterdörrarna för 3:e gången (iofs så påstod han att 1000-tals dörrar blivit bytta), samma sak med vitvaruteknikern, samma sak med alla de "byggare" som kommit och "fixat till" andra problemen. Helst ska det lagas med lim eller fogmassa!!! Ingen bryr sig! Ingen tänker på helheten och intresserar sig för att kunden ska bli nöjd. Detta är inte unikt för mig eller för den husleverantör jag byggde med. Jag har mängder av bekanta och jobbkompisar som kan berätta liknande historier! Dom flesta drar sig för att få dit folk som åtgärdar besiktningspunkter, det brukar ofta bli värre och värre ju mer "byggare" som kommer dit!
    Usel kvalitet, usel kundvård, det verkar vara småhusleverantörernas affärsidee. Sen går det tungt ett tag och då skyller man på kunderna, konjunkturen eller att man inte får tillräckligt med bidrag från staten!

• Svara
  14. E
    Anonym
    Skrivet av: Johan8788

Håller på att bygga just nu och LB-hus är leverantör, har hitintills varit helnöjd med hur bygget förlöpt samt haft ett bra samarbete med byggledaren och följt byggprocessen hela tiden. Tyvärr så blir man lite stressad nu när företaget har hamnat i ekonomiskt obestånd då man inte vet om huset blir klart i tid. Vi har fått datumet 1/3 som garanterad inflyttningsdag, är det någon som vet om denna garanti har någon substans?

• Svara
  15. E
    Anonym
    Skrivet av: Cicci

DG: Jag frågar om du SJÄLV har byggt med LB-Hus och citerar dig:

"Tack och lov har Finndomo i stort sett försvunnit från den svenska marknaden! Det är med glädje jag noterar att dom har tvingats stänga flera fabriker! Ovanstående felfrekvens har jag även hört talas om hos LB-hus därför skrev jag den första kommentaren."

Sen vill jag också poängtera (gällande detta forum) att som med så många andra ställen är det väldigt vanligt att bara de som är missnöjda yttrar sig, tyvärr. Eller som du säger de som ska skriva kontrakt, för då letar man så mycket information man bara kan hitta och efter andras erfarenheter. Men jag ska återkomma efter tre år i vårt LB-hus och berätta hur det är!

Ofta upplever jag att de flesta fuskbyggen blir när en husentreprenör bygger hela områden, och min uppfattning är då att det inte är deras egna byggare utan att de bruka samarbeta med större företag som t.ex. PEAB och NCC m.fl. (nu har jag inte fakta om just dessa två nämnda företagen).

Jag är som sagt nöjd med kvalitén på huset!

• Svara