Byggahus.se

LB-Hus stäms i Kristianstads tingsrätt

1. O
    Medlem Nivå 1
    Sen tidigare känner många till våra negativa erfarenheter från LB-Hus då vi byggde två hus med dem på totalentreprenad för drygt två år sedan. Husen var nästan ett år försenade och godkändes med ca 350 st fel. Ännu idag har LB-Hus inte avhjälpt felen och vi har ändlösa diskussioner med dem.

Läste idag att en annan kund till LB-Hus nu har beslutat sig för att stämma företaget. Du kan också läsa mer om detta på nedanstående länk;

http://www.kristianstadsbladet.se/a...20060607/KRISTIANSTAD/106071121/1018/ABONNERA

Vi har liknande erfarenheter förutom liknande fel i våra bägge entreprenader. Vi har under snart två år försökt få LB-Hus att släppa loss spärrförbindelserna så att vi kan slutfinansiera de  bägge fastigheterna. Det har de hittills inte medverkat till. Via sin advokat har man helt vägrat gå oss till mötes trots att vi har erbjudit dem annan kompletterande säkerhet för tvistigt belopp. För oss har förseningen och de kvarhållna spärrförbindelserna lett till fördyrade finansieringskostnader med mycket stora belopp under de två senaste åren.

Man kan tycka vad man vill om olika affärsmetoder, men vi tycker inte en entreprenör skall agera på detta vis.

Örnen   :-[ - kastar ljus över småhusbyggarnas affärsmetoder!

2. V
    Medlem Nivå 1

Re: LB-Hus stäms i Kristianstads tingsrätt

Hej Omen

Kan inte du vara snäll att sluta klaga på LB-hus, för ditt syfte med det hela, är att du skall slippa betala den sista räkningen från LB-hus och tjäna dig en hacka och inget annat.

Du är girig och det är jag innerligt trött på att höra.

Ni har låtit en oberoende besiktningsman göra en bedömning och du ifrågarsätter naturligtvis detta för att du är livrädd att göra rätt för dig.

Du framstår som mycket pattetisk i mina ögon.

Om du vill blåsa en huslevrantör så får det väl ändock vara mellan dig och huslevrantören.

Jag kan inte tänka mig annat än att samtliga som är inne på forumet är innerligt less på ditt tjat.

3. lier
    Medlem Nivå 8

Jag är inte less på Örnens tjat...
    Tycker att det e bra att han inte ger sig, dessutom så tror jag inte att det handlar om att blåsa något företag...
    När du skriver så där, så vet jag inte vad du vill uppnå...
    Nästa gång kanske det är din tur Vanaxel..
    Tycker att det e fritt fram för alla att ventilera sina åsikter, vare sig dom e bra eller dåliga eller???
    Det e väl därför forumet finns för att dela sina erfarenheter med andra forummedlemmar. Vare sig dom e goda eller dåliga..

Säger som det har sagts så många gånger tidigare, att om du nu e så less på att läsa om Örnens och andras problem så låt bli då. Finns andra inlägg för dig att läsa. ;)

4. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Så vanexel är trött på att läsa om tjatet? Vanexel som har bara ett endaste inlägg, har han/hon/de följt forumet låååång tid och läst alla inlägg från Örnen men bara gjort ett endaste inlägg? Förlåt, men jag tycker det är märkligt.

Det som är ännu mer märkligt är att man måste välja att läsa ett inlägg. För normala människor så är det så att man inte läser saker man inte vill läsa om. Vanexel, vill du inte läsa om Örnens vedermödor så klicka inte på Örnens inlägg.

SÅ ENKELT ÄR DET!

För egen del kan jag inte tro annat än att det är husleverantören själv, dess säljare eller entrepenören som efterlämnat alla dessa fel som gjort det ytterst negativa inlägget.

5. V
    Medlem Nivå 1

Hej Lier

Det är så att jag söker för att läsa om LB-Hus och det är helt omöjligt att få en träff utan att höra örnens ideligen återkommande historia om hus syd det är om honom.

Du har hlt rätt i att alla skall kunna ventilera sina åsikter men att dra samma historia gång på gång är väl föga utvecklande för någon.

Jag är mycket intresserad av att läsa om andras problem men efter att Örnen återkommit med sin historia gång på gång så kanske jag efter ett antal gånger inte vill läsa den igen.

Det jag vill uppnå är att detta forum inte skall bestå av återupprepningar utan att det kan ge något nytt.

Ja det är möjligt att det är min tur nästa gång, dock så hade jag acceptera när en oberoende part gör en bedömning och rättat mig efter den. :)

6. V
    Medlem Nivå 1

Hej Robert_Maria

Naturligtvis så är jag inte huslevrantören själv, utan en människa som vill framåt i livet. Jag förstår att du har sympati med Örnen och den är inte helt obefogad. Som jag skrev tidigre så är jag intresserad av att läsa om LB-hus och då kommer Örnens historia upp gång på gång.

Du tycker att det är märkligt att jag inte gjort något inlägg tidigare, ja det var inte min ambition att registrera mig och göra några inägg igentligen, men tillslut kunde jag inte hålla mig.

Jag kanske gör fel när jag går in på forumet och söker på LB-hus, men jag vill läsa det senaste som skrivits om LB-hus.

Jag kan dock inte förstå de som försvarar Örnen som är av den människan som vill läsa samma information gång på gång

7. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

@Vanexel

Att man vill läsa allt som står om en husleverantör kan jag förstå. Jag kan också förstå ditt obehag med att läsa om när det går fel. vi var likadana tidigare.

Vi ville inte höra kritik och vi försvarade husleverantören (som vi höll på att skriva under med tidigare) i det längsta. Vi fick till alla möjliga ursäkter för oss själva varför någon skrev något dåligt om VÅR husleverantör.

Som tur var så vakande vi upp och hur obekvämt för oss det än var så avbröt vi samarbetet. Vi bygger nu med en annan leverantör och är ännu så länge nöjda.

Att Örnens inlägg skulle vara en ren repetition vill jag inte hålla med om. Örnen upplyste oss om ett annat fall där LB-Hus hamnat i trångomål. Att han sedan passade på att upplysa oss om status i sin långdragna och mycket tråkiga historia är väl inte fel?

Ett tips: Gillar du inte att läsa om det Örnen skriver så klicka inte på inlägg i just denna tråd som publicerats av Örnen. Problemet löst!

8. V
    Medlem Nivå 1

Hej Robert_Maria

Tack för ditt svar!

Jo du har nog helt rätt, att man önskar innerligt att det val man gjort av huslevrantör, gör att man vill försvar dem undermedvetet/medvetet.

Jag var in och kollade på ert hus vilket var väldigt fint.

Eftersom säljarna för LB-hus inte är anställda av LB-hus så varierar det säkert utifrån vilken säljare man får.

Det jag kan känna med Örnen är att han/hon kanske inte enbart har ett informationssyfte utan att det ligger något annat bakom?

Du har helt rätt i detta fall, Örnen kom faktiskt med något nytt, det var bara att jag reagerade inte när jag skulle, om jag får vara efterklok, jag skulle reagerat tidigare när jag uppfattade det som återupprepningar.

Med vänliga hälsningar

Vanexel

9. V
    Medlem Nivå 1

Hej igen

Att inte LB-hus rättar sig efter handippnormerna är inte acceptabelt!

Med vänliga hälsningar

Vanexel

10. lier
    Medlem Nivå 8

Vad jag vet så e det väll det han håller på med 350 felpunkter på slutbesiktningens båda hus som inte e åtgärdat på 3år ::) Skulle du bara ha skrattat åt allt då om det var du som var drabbad??? Eller skulle du ha haft tålamod att vänta så länge??

Jag skulle då inte det. Det e som jag sagt tidigare är att inget hus byggs felfritt, det som e viktigt tycker jag e hur man rättar till dom i efterhand. LB-Hus m.fl har då inte klarat av det på ett snyggt sätt i alla fall. >:( Det som jag tycker verkar mest sorgligt är att det verkar drabba dom som bor söderut mest :-/ Men där kan jag ha fel.

11. V
    Medlem Nivå 1

Hej Lier

Ja är också av den uppfattningen att det brabbar i större utsreckning husbyggarna söder ut.

Jag vill också passa på att be om ursäkt för min burdusa och osakliga inlägg igår angående Örnen.

Jag vet inte alls om Örnen är girig eller ej!

Det kan mycket väl vara så att LB-hus behandlat honom felaktigt.

Däremot så stor jag för det faktum att en oberoende besiktningsman har bedömt felen som åtgärdad och att örnen tycker inte det utan håller inne på en betalning på omkring 300 000 kr, om jag minns rätt. Det är dessa pengar som tvisten handlar om nu.

Med vänliga häsningar

Vanexel

12. lier
    Medlem Nivå 8

Vanexel
    Din ursäkt är godtagen.. ;) Och jag hoppas att det löser sig för Örnen :-? kan aldrig vara kul att hamna i den sitts dom är i. Varken för örnen eller LB-Hus..

13. V
    Medlem Nivå 1

Hej Lier

Tack för att du tog emot min ursäkt! :)

Jag håller med och hoppas att det ordnar sig för Örnen.

Med vänliga hälsningar

vanexel

14. T
    Medlem Nivå 1

"Däremot så stor jag för det faktum att en oberoende besiktningsman har bedömt felen som åtgärdad och att örnen tycker inte det utan håller inne på en betalning på omkring 300 000 kr, om jag minns rätt. Det är dessa pengar som tvisten handlar om nu."

Nu bara måste jag få säga något om "oberoende besiktningsmän"....

Vi hade en sådan på besök för slutbesiktning (utsedd av det fantastiska försäkringsbolaget som verkar vara mest känt för att aldrig ha betalat ut några pengar). När han gick trodde jag att vi hade hamnat i "Twilight zone"; det var den mest bisarra händelsen i mitt liv. (Ett, bara ett citat, för att ni i a f ska kunna få en inblick.... Jag påpekar att golvet sviktar så pass i en del av vardagsrummet att krypande barn kan klämma fingrarna mellan golv o golvlist. Besiktningsmannens kommentar: "Men där ska ni väl ändå inte ha några möbler.") Att vår säljare gick o dunkade honom i ryggen ("Nej, XXXXXX, nu går vi tar nästa rum") bidrog väl kanske till våra höjda ögonbryn. De SPRANG genom huset.

Givetvis tar vi raskt in ytterligare en besiktningsman (kontrollerade både med branschfolk o kommun), som i sin tur ser vårt hus med helt andra ögon o höjer den beräknade kostnaden för kommande åtgärder högst vesäntligt.

Jag blir dock misstänksam; jag har nämligen upptäckt att när vår säljare pekar på något med hela handen (positivt eller negativt), visar det sig alltid vara för att fokus IFRÅN något annat. På så sätt konstaterar jag att vi har fel golvfall i badrummet (vilket det redan varit en gång men "åtgärdats"). Jag tycker nog att den frågan både är hyfsat grundläggande o nog så allvarlig att missa, och de lyckades båda två.

Det är m a o inga övermänniskor vi talar om.
    Jag har, givetvis, kontaktat försäkringsbolaget, eftersom denne man borde ge dem, och deras kunder, bekymmer o jobb. (Även om det aldrig resulterar i några utbetalningar.) När vår mardröm är över har jag många brev att skriva.

15. H
    Moderator · Nivå 25

jag läste på en sida (Örnens egen?, hittar den inte nu) att den sista besiktrningsmannen (överbesiktningen) hade kommit fram till att det varit korrekt att godkänna husen vid den ursprungliga besiktningen.

Detta betyder inte att felen är åtgärdade, bara att de inte är av en sådan karaktär att de skulle förhindra en godkänd entrepenad. har för mig att det av besiktningsmännen ansågs finnas ett 3 siffrigt antal fel. Så om uppgifterna stämmer så har alltså LB hus brutit avtalet genom att inte slutföra bygget

Därefter brukar ju byggaren ha 2 månader på sig att åtgärda, det har tydligen inte hänt. Oavsett om Örnen har övervärderat felen och håller för mycket pengar så har jag lite svårt att inse hur ett företag som vill uppfattas som seriöst kan undlåta att slutföra bygget under så lång tid.