Byggahus.se

LB-Hus - P-märkning och vilseledande marknadsförin

1. O
    Medlem · 28 inlägg

Ornen

Medlem
    Vi har köpt två hus av LB-Hus i serien eller konceptet Optimal Living under 2003 och låtit bygga dessa på nyckelfärdig totalentreprenad. Hela tiden har vi varit införstådda med att LB-Hus har ett bra och välfungerande kvalitetssäkringssystem under sin certifiering från Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut (SP), så kallad P-märkning.

Enligt P-märkningssystemet skall husköparen få ett bevis på att huset har uppförts och att hela processen har varit kvalitetssäkrad enligt SP:s krav och riktlinjer. När vi bett LB-Hus om att få beviset har de helt sonika svarat att våra hus inte omfattas av P-märkning och att våra hus inte ens ingår i konceptet Optimal Living. Vi vet att detta är helt felaktigt från entreprenörens sida och kan även visa att så är fallet. Men det bryr man sig inte om från företaget.

Antagligen vägrar LB-Hus att lämna ut P-märkningen för att de helt har missat kvalitetssäkringen för våra bägge hus. Husen slutbesiktigades i maj 2005, nästan ett helt år försenade, och då hade de tillsammans ca 350 st fel vilka i stort sett fortfarande kvarstår då entreprenören har vägrat att färdigställa entreprenaderna och avhjälpa deras fel efter slutbesiktningarna.

I vår desperation har vi bett SP om hjälp men även här bemötts med inställningen att våra hus inte omfattas av den P-märkning som LB-Hus tillämpar när det gäller totalentreprenader inom konceptet Optimal Living. Vi förstår ingenting av resonemanget men noterar förstås att LB-Hus är den enda kund som SP har när det gäller P-märkning av prefabricerade småhus.

Vi tycker det är illavarslande för köpare av LB-Hus att man inte kan lita på sådana uppgifter som företaget och dess personal lämnar och blir än mer förvånade av att ett företag som SP, tillika ägt av svenska staten till 100 %, medverkar i ett sådant tveksamt förfarande. Uppenbarligen är vare sig LB-Hus eller Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut särskilt måna om certifieringens rykte, status eller förtroende på marknaden.

Ni som tänker köpa, eller kanske redan har köpt, ett hus på totalentreprenad från LB-Hus bör ta er en nogsam funderare kring P-märkningen. LB-Hus generella erbjudande - som framgår i skriftliga underlag, på hemsidor etc - om att P-märkning ingår för alla hus som uppförs på totalentreprenad i nyckelfärdigt utförande (NF) och under konceptet Optimal Living, tycks bara gälla vissa hus. Men vilka då? Någon skillnad mellan kvalitetssäkrade och icke-kvalitetssäkrade hus framgår inte någonstans i LB-Hus kommunikation och därför menar vi att det handlar om vilseledande marknadsföring från företagets sida.

Örnen  :( - manar till försiktighet

2. B
    Medlem · 18 inlägg

BillyBob

Medlem

Re: LB-Hus - P-märkning och vilseledande marknadsf

Som jag nämnt tidigare här på forumet så har vi inte heller fått vårt hus P-märkt. Trots att vi har ett kontrakt där det uttryckligen står att det ska P-märkas. Trots att vi skickat en kopia av avtalet till SP meddelar de att de inte kan göra något eftersom huset, enligt LBHus, inte ska P-märkas.

Vi har funderat en del kring värmepumpar (som vi fått mycket och god hjälp kring här på forumet) och solvärme. I vart fall vad gäller solvärme sägs ofta att P-märkta anläggningar ska vara att föredra. Efter våra erfarenheter med SP undrar jag om det inte är tvärt om. LBhus använder sig av P-märkningen och "gömmer sig" bakom. Istället för att leverera en god och hög kvalitét. Visar man upp en P-märknings-logga. Tyvärr är det för oss uppenbart att LBhus P-märkning är en ren pappersprodukt. Man har många och goda instruktioner, rutiner och checklistor, men till vilken nytta när de inte följs av personalen, de följs inte upp av ledningen och de kontrolleras inte av SP. Så var är kvalitén? :-?

3. S
    Medlem · 8 inlägg

Scott

Medlem
    Någon som har färks info i ämnet?
    Låter ju helknasigt!

4. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem
    Har det gjorts några ändringar i förhållande till standardutförande? Vi bytte till jordvärmepump och fick då meddelande från LB-hus att vårt hus inte skulle kunna P-märkas pga detta.

5. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem
    Ni kan ju stämma för avtalsbrott.
    Ett icke P-märkt hus får ju ett sämre andrahandsvärde än ett P-märkt.
    Om ni tänker driva saken mot LB-hus så har jag en kund i södra sverige som har liknande problem som er.
    Ni kanske kan slå er samman?

6. Q
    Medlem · sörmland · 139 inlägg

qassim

Medlem
    Jag ska delta på byggstartsmöte om 2 veckor med LBhus för en NF Ugglan 159. Någon gång försökte att byta NIBE 360 värmepump till CZ CE50 men fick jag besked från byggledare att huset kommer att förlora P-märkning och det låter orimligt.
    Igår tog jag kontakt med P-märkning ansvar person på LBHUS kontor och frågade om jag ska få ett bevis på prices att mitt hus skall P-märkas om allt byggd enl deras rekommendationer och planer.
    Fick jag svar att hon kommer att få godkännande för chefen för detta. Dagen efter fått jag en kopia på arbetsorder på mitt hus där uttryckt i hörnet en stor bokstav P och enl hennes kommentar att det betyder att huset skall P-märkas.

Det låter ej övertygande och att man vill inte lämna sådant bevis där står klar och tydligt att huset skall P-märkas eller jag tänkte fel:confused:
    Tack för era synpunkter
    /Qassim

7. B
    Medlem · Stockholm · 211 inlägg

Baritz

Medlem
    Hejsan..Detta var mycket intressant info för mig..Går bara å väntar på att mitt bygglov ska godkännas.. Vi ska bygga ur Ugglanserien,102:an NNF/ "snickarfärdigt"..Har pratat med min säljare ang. att inte/eller att anlita dem för utförande av kakling/klinkers i våtutrymmen,då sa han att vi inte kunde erhålla någon P-märkning för vårt hus om vi inte anlitade dem för detta arbete.. Så vi e lite "utpressade" att anlita deras "plattsättar entrepenör" (väldigt saftig kalkyl vi fick)..Men nu kanske man ska se till att få skriftligt ang P-märkningen av säljaren innan vi gör avrop,om vi nu anlitar dem för våtutrymmena..

MVH/Baritz

8. HobbeT
    Medlem · Blekinge · 12 inlägg

HobbeT

Medlem
    Kolla noga att det uttryckligen står i entrepenadskontraktet att huset skall P-märkas.

Trodde, precis som många andra, att vårt LB-hus skulle erhålla P-märkning, men icke !!
    Detta trots att man under byggprocessen erhållit massa fin reklam om P-märkningens fördelar och om hur duktiga LB-hus är på just detta... Pyttsan !!

9. B

Baritz

Medlem
    Självklart vill man ha P-mäkningen om de nu så står i avtalet!!!
    Men hur mycket är egentligen P-märkinigen "värd" då i kronor,om det verkligen har så stor betydelse för 2:a handsvärdet....?Tänkte bara om de finns nån uppskattning på om "folk/vanliga svennsons" verkligen vet vad en P-märkning är om man ev. skulle sälja i framtiden..Tvivlar på att dem flesta eventuella köpare av huset bryr sig om P-märkningen,om huset ändå fallar dem i smaken.Det är nog mest för ens egen skull,så att man vet att det verkligen är utfört på rätt sätt..?

Några kommentarer??

MVH/Baritz

10. J

jenfor

Medlem
    I vår jorduggla lät vi LB:s entreprenörer göra våtrumsjobbet (kakel/klinker) men begärde att få köpa in materialet själva, då vi har goda kontakter i kakelbranschen. Inte populärt, men vi fick avdrag på 200 kr/kvm och köpte in själva istället. Detta påverkade inte P-märkningen (vilket däremot bytet till jordvärmepump gjorde), men det blev rejält mycket billigare.

11. B

Baritz

Medlem
    Blev ingen p-märkning för vår del...Jag ska utföra elinstallationen i huset,och därav ingen p-märkning.. Varför kunde säljaren inte riktigt svara på,men de känns som de kvittar nu..Tyckte ändå att "plattsättningen" av bad å tvättstuga var på tok för dyr...

MVH/Baritz

12. J

jenfor

Medlem
    Blir det ingen P-märkning i vilket fall som helst så är det garanterat bättre att anlita en plattsättare själv. Annars får ni LB:s entreprenadpåslag på priset, vilket gör det dyrare än att anlita samma firma själv.

13. B

Baritz

Medlem
    Precis min tanke...Ska självklart anlita anann entrepenör,har en kompis som kör eget och dessutom är duktig och nogrann..
    Känns ganska bra att anlita en kompis,för vem skulle vilja göra "fuskjobb" åt en vän?...

MVH/Baritz

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.