Byggahus.se

LB-Hus - ingen glädje av byggfelsförsäkring

1. O
    Medlem Nivå 1
    Vi har tidigare varit aktiva i forumet efter att ha byggt två hus samtidigt med LB-Hus på totalentreprenad under 2003. Byggena var ca 11 månader försenade och befanns i slutbesiktning ha 212 st respektive 136 st fel. Det mesta har tyvärr gått snett med denna entreprenör.

LB-Hus har struntat i att åtgärda felen och allting kvarstår som vid besiktningstillfällena för snart ett år sedan.

Då har vi vänt oss till försäkringsbolaget GAR-Bo Försäkring AB för att höra vad som gäller de hundratals fel som finns kvar och som LB-Hus vägrar att åtgärda? Försäkringsbolaget gav oss en kalldusch genom att säga att försäkringen inte gäller för fel som var kända vid slutbesiktningen och som inte har åtgärdats under den tvååriga garantiperiod som gäller härefter. Prata om cirkelresonemang och gissa om vi känner oss blåsta! Och någon övrig hjälp från försäkringsbolaget har vi heller inte fått. T ex så skulle försäkringsbolaget ha utsett besiktningsmannen för vår räkning. Så blev inte fallet. Istället utsåg LB-Hus besiktningsmannen trots våra protester och helt i strid med våra avtal med LB-Hus. Ej heller har GAR-Bo Försäkring AB hjälpt oss med att få de bägge slutbesiktningarna underkända vilket borde ha legat i deras intresse. Men försäkringsbolaget ägs ju som bekant bl a av småhusbranschens företag och därför känner man sig lätt obekväm i sällskapet.

Jag vill tipsa alla blivande småhusbyggare om det tv-program som gick i veckan, Uppdrag Granskning på SVT och dess reportage "Byggfelsförsäkringarna";

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp...=extra_0&lid=puff_569895&lpos=extra_0

Här kan ni se och lära mer om det försäkringsskydd som ni absolut inte kan påräkna fastän ni betalar dyrt för försäkringen. Snacka om maskopi i byggsektorn!

Se alltid upp för totalentreprenader och ansvarslösa totalentreprenörer!

Örnen - delar sitt öde med andra!  :surprised:

2. B
    Medlem Nivå 2

Re: LB-Hus - ingen glädje av byggfelsförsäkring

Ännu en klagomålstråd från kanariefågeln!

Hade varit intressant att få listat alla dom 212 st respektive 136 st fel,
    svårt att tänka mig att det kan finnas så många befogade fel på ett hus!!

Örnen - Tjatar vidare om sitt öde med andra!

3. lier
    Medlem Nivå 8

Här måste jag få försvara Örnen.
    Har du inte tittat på örnens husbygge??
    Finns i forumet (andra som byggt). Där är det bilder på många fel o brister i hans båda hus.

Han har haft dit en besiktningsman som besiktat husen, så varför skulle inte det vara rimligt då??
    Vissa fel är av mindre art ,men många är helt oacceptabla. Tycker bara att det är tragist att vissa inte kan tro på hans berättelse. Kan inte ens tänka mig hur det känns när ens drömhus blir ett mardrömshus.

Hoppas ännu en gång att det ordnar sig för dig Örnen ;)

4. B
    Medlem Nivå 2

Hoppas väll också att Mr Eagle ska få ordning på sina kåkar, men börjar bli lite tjatigt att läsa om detta som varit exponerat i 10 trådar tidigare.

5. saturnus
    Medlem Nivå 11

Tråkigt Benganman, att Du har denna inställning för andras problem. Efter att ha kollat din hemsida, tycker jag att du skall oroa dig för ditt eget bygge. Med så mycket snö och vatten på nya torra byggelement, kommer att leda till problem.

6. B
    Medlem Nivå 1

Jag och säker många flera tycker det är intressant att läsa!
    Om du nu tycker att det är så jobbigt kan du väl bara hoppa över då?

7. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Samtidigt som jag tycker det är onödigt att man kastar dynga på varrandra så tycker jag om en livlig diskution.

Samtidigt som jag tycker synd om örnen så har jag här på forumet kunnat läsa om flera fel som begåtts av byggherren själv

Samtidigt som jag tycker att jag kan lära mig av andras fel här på forumet så gillar jag inte att läsa om samma problem hela tiden.

Örnen, jag tycker att du ska ta saken till rätten för att få ordning på de problem, felaktigheter och rena fel som har begåtts i samband med ditt husbygge. Du har skrivit mycket om det som hänt er här på forumet men den senaste tiden skriver du inte mycket nytt. Jag tror att jag och andra medlemmar här på forumet gärna skulle läsa något om hur det utvecklar sig för er, inte bara samma visa hela tiden.
    Att Gar-Bo inte ger något skydd är inget som är nytt direkt och det har diskuterats mycket i andra trådar.

Jag kan bara konstatera att DU/NI har ett problem med er husleverantör och utifrån att ha läst dina inlägg kan jag dessvärre inte annat än att konstatera att det verkar som om DU/NI och leverantören får mötas i rätten.

Lycka till.

8. saturnus
    Medlem Nivå 11

Här en annan tidigare tråd som visar hur det kan se ut vid resningen av husen. Ägaren till detta bygge ansåg inte det fanns anledning till oro, precis som Du benganman ;)

Byggahus.se är en av
    mina favvosajter!

Re: Kritik mot LB-Hus
    Reply #31 - 02/24/06 at 21:20:35 Hör Du Jerker, jag kollade Din hemsida, och det ser inte bra ut med allt regnande på innegipsen. Det är ganska vått där nere vid plattan. Förstår inte heller varför man ställer väggelementen på marken, och inte på sin plats, när kranen ändå är där.
    Det verkar på ditt sätt att skriva, som att du inte är helt säker på ditt husbygge.

http://www.hopphagen.com/bilder/huset 20050812_3.JPG
    http://www.hopphagen.com/bilder/huset 20050812_1.JPG
    Back to top
    --------------------------------------------------------------------------------
    mina barn skall minsann får arbeta, det fick mina föräldrar göra IP Logged

9. T
    Medlem Nivå 1

Hej !

Jag byggde också med LB-Hus 2003.
    Vi valde totalentr för att jag gillar det konceptet.
    Det man kan säga om LB-hus enligt min uppfattning är att de har hög standard och kvalitet. Men resultatet är väldigt beroende av vilken snickare de handlar upp.
    De har ju inte så många egna utan anlitar mest UE.

Sen är de ansvariga på LB-Hus för j-vliga att ha att göra med.
    Jag har arbetat 10 år i ett stort byggföretag och ansvarat för många större projekt så jag kan väl regelverket och fallgroparna bättre än många andra.
    Jag fick verkligen stå på mig och gneta på varje krona som LB-Hus ville ha för att inte bli blåst.

Tack och lov var både snickaren och grundkillen väldigt bra att ha med att göra.
    Med facit så fick jag inte alls valuta för de extrapengar en totalare trots allt kostar då jag fick sköta all kontakt med UE själv.

10. J
    Medlem Nivå 2

Det är mitt hus som avses........
    Jag har svarat på detta en gång till om man tar med mitt svar när man citera sig själv blir det kanske lite mindre vinklat....

1. Dessa bilder är tagna strax innan det lades ut sågspån på golvet för att suga upp fukten.
    2. Taket kom på samma dag.
    3. Alla skivor med fuktskador byttes ut veckan efter och fläktar sattes igång direkt när taket var på.
    4. Vi hade omlastning en bit bort, innerväggarna ställdes på reglar en stund medan ytterväggarna sattes på plats, vad är det för fel med det?
    [/quote]

/jerker

11. S
    Medlem Nivå 4

För att komma tillbaka till diskussionen om Garbo....

Som jag har förstått det så funkar det så här- om en kund drabbas av tex en entrepenörskonkurs, så ska Garbo-försäkringen täcka detta. Nu är det så att Garbo ägs gemensamt av de husföretag som säljer försäkringen och avtalet mellan Garbo och dessa går ut på att husföretaget själva betalar sina respektive skador, endast när husföretaget är på obestånd går det gemensamma försäkringsbolaget in. Detta kan ju förklara varför Gabro inte vill ersätta något som inte husföretaget anser ska ersättas, det blir nämligen de som får betala det i alla fall.

I diskussionen om man ska få skriva om sina bekymmer med husleverantörer så tycker jag nog att det är ok. De som håller på att bygga behöver ju inte läsa om de känner sig oroade. Köp totalentrepenad, ha ingen koll under byggtiden, kom när allt är spacklat och målat och flytta inom tre år så är det inga problem, kör så det ryker!

Jag är så trött på de som känner sig manade att framhålla hur fiiina just deras byggare och husleverantörer är, vi vet alla att de har konstruerat ett perfekt system utan nersida för deras del. Börjar det bli obekvämt kan de bara gå därifrån och så sitter kunden med problemen i knäet, skit samma folk måste ju bo, och eftersom de alla har gjort upp om markanden med gemensamma avtal, försäkringsbolat etc, kan kunden ändå inte undvika att handla av någon av dem, perfekt! Har man nu fått ett hus som man antar är hyfsat ok, så ska man ju vara glad för det, men leverantören blir inte rumsren för det - i mina ögon.

12. K
    Medlem Nivå 2

Lysande analys av verkligheten...

Till alla som tror att det händer "inte oss" .... tänk för f-n om....
    Husleverantörerna har ett system att jobba efter och det är noga genomtänkt från deras sida.... = Inte till fördel Kunden.

Alla husägare borde vara mer uppmärksamma på sin investering..... om ni planerar att ni ska bo och leva där ....kanske lite längre än 3 år.....
    Det är ju inte en leasing bil vi talar om.

/R