Byggahus.se

Layout/planlösning/utformning utbyggnad badrum

1. Anton111
    Medlem · 18 inlägg

Anton111

Medlem
    Hej alla!

Vill till en början tacka för ett otroligt värdefullt forum med många hjälpsamma personer.

Vi har köpt en sekelskifteslägenhet, 3 rum och kök på 111 kvm, där befintligt badrum tyvärr är lite för litet (som är ett vanligt problem i äldre hus). Skulle gärna ta emot er kunskap och era förslag på hur vi bäst kan bygga ut badrummet och i så fall hur vi ska utforma det.

Alternativet som vi främst tittar på är att bygga ut badrummet mot ena sovrummet där garderoberna är (se bild planskiss).
    Som ni ser på bilden så är det lite "tjockare" vägg där duschen är i badrummet. Innanför den går någon form av ventilationskanal, så den tjocka delen går inte att riva. Detsamma gäller en liten snutt mittemot där. Dessa delar är rödmarkerade i bilden.

Badrummet är 1800mm djupt, dvs från dörr till vägg längst in. Bredden på badrummet vid dörren är 1820mm och ca 1400mm längst in där "utbyggnaderna" går.

I bilden "planskiss förslag" har jag tagit fram ett ungefärligt förslag på nya ytorna. Dörren in till badrummet kan flyttas och anpassas till vad som passar bäst med övrigt inredning och utformning av badrummet.

Önskemålet/kravet är att badrummet inte längre ska kännas trångt, utan vara lite mer korrelerat till storleken på lägenheten i övrigt. Annars önskar vi dusch, tvättmaskin och torktumlare (antingen i bredd eller som pelare) alternativt endast en kombimaskin om utrymmet inte tillåter båda, lite yta för skötbord (förslagsvis ovanpå tvättmaskinen t.ex.) samt handfat och toalett så klart.

Då jag besitter väldigt liten kunskap i ämnet så får ni gärna väga in om t.ex. flytt av plats för dusch (och därmed även golvbrunn) skulle bli alldeles för kostnadsdrivande och därmed oskäligt. Toalettstolen kommer ju behöva flyttas oavsett då den i dagsläget står i gången mellan "nya" och "gamla" utrymmet.

Sovrummet på insidan av badrummet har i dagsläget en längd på 4500mm så det finns en del yta att ta på. Så gällande måtten på tillbyggnaden önskar jag att det återstår tillräckligt med yta i sovrummet att det finns plats för en dubbelsäng och varsitt nattduksbord, dvs ungefär 180 cm + ~50 cm vid vardera sida om sängen.

Stort tack!

Mvh,
    Anton

2. B
    Medlem · Stockholms län · 20 540 inlägg

BirgitS

Medlem
    Jag föreslår att du ritar i något lämpligt ritprogram, t.ex. de större kakelbutikerna brukar ha en länk till en sån webbsida.

180 cm räcker precis till handfat, tvättmaskin och tumlare som då skulle kunna placeras bredvid varandra längs väggen mot grannen. Toaletten skulle kunna vara där handfatet är idag om dörren flyttas närmare sovrummet. Sen dusch i den nya delen. Eftersom en dusch inte behöver vara 140 cm bred skulle du kunna göra en mindre utbyggnad av badrummet (90 cm).

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.