Hej på er kära forumkompisar,
Jag är på jakt efter ett tillräckligt bra knivbryne som är superenkelt att använda som kan placeras i köket. Jag har två brynsvärd, ett i stål och ett i keramik. Jag har vattenstenar och gradvinkel. Dock är det inget min bättre hälft tycker fungerar bra, då det krävs lite teknik att använda och det finns en viss militant ovilja att lära sig detta.
Jag har testat Globals knivslip med hjul, samt MinoSharp. Tyvärr tycker jag att de förstör mer än hjälper.
Alla våra knivar är slipade till 15 grader och tas regelbundet på Tormeken eller vattenstenarna. Men ett enkelt, effektivt och lättanvänt bryne för att regelbundet behålla skärpan skulle vara bra.
Jag har kikat lite på en knivslip av detta Slag med en rullande trumma och kniven i en fast vinkel. Med jag är lite osäker på om det är en bra lösning.
Finns det något som garanterat fungerar för enklare bryning av eggen som inte förstör kniven men ger ett garanterat resultat oavsett förkunskaper?
Jag är på jakt efter ett tillräckligt bra knivbryne som är superenkelt att använda som kan placeras i köket. Jag har två brynsvärd, ett i stål och ett i keramik. Jag har vattenstenar och gradvinkel. Dock är det inget min bättre hälft tycker fungerar bra, då det krävs lite teknik att använda och det finns en viss militant ovilja att lära sig detta.
Jag har testat Globals knivslip med hjul, samt MinoSharp. Tyvärr tycker jag att de förstör mer än hjälper.
Alla våra knivar är slipade till 15 grader och tas regelbundet på Tormeken eller vattenstenarna. Men ett enkelt, effektivt och lättanvänt bryne för att regelbundet behålla skärpan skulle vara bra.
Jag har kikat lite på en knivslip av detta Slag med en rullande trumma och kniven i en fast vinkel. Med jag är lite osäker på om det är en bra lösning.
Finns det något som garanterat fungerar för enklare bryning av eggen som inte förstör kniven men ger ett garanterat resultat oavsett förkunskaper?
Enklast av enklare, jag använder en sådan för mina global knivar och andra knivar, tycker det duger bra, dom blir bar mycket skarpare i alla fall. Tills nästa gång dom behöver skärpas till. Om knivarna sedan är dags att pensionera efter x antal år får jag väl helt enkelt köpa nya
https://www.kitchentime.se/varumark...EGygGNmEpP6zRUCOQtR6L5JfA4cplcVAaAlVuEALw_wcB
https://www.kitchentime.se/varumark...EGygGNmEpP6zRUCOQtR6L5JfA4cplcVAaAlVuEALw_wcB
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Baksidan av en tallrik (om det finns en oglaserad yta).Bart skrev:
Hej på er kära forumkompisar,
Svetspinnar (till elvets).
Hej @Bart!
Har testat ett antal olika slipar och system och den som min fru tycker är enklast att använda är AnySharp.
Nu fixar hon själv till knivarna på någon minut och tycker dom blir väldigt skarpa.
”Happy Wife- Happy Life”
Dag
https://www.amazon.se/s?k=Anysharp&crid=3SWT81GGER0VM&sprefix=anysharp,aps,109&ref=nb_sb_noss_1
Har testat ett antal olika slipar och system och den som min fru tycker är enklast att använda är AnySharp.
Nu fixar hon själv till knivarna på någon minut och tycker dom blir väldigt skarpa.
”Happy Wife- Happy Life”
Dag
https://www.amazon.se/s?k=Anysharp&crid=3SWT81GGER0VM&sprefix=anysharp,aps,109&ref=nb_sb_noss_1
Tror ni har tillräckliga förkunskaper för att bryna på frihand. Det viktigaste är som du vet att inte, ens för ett ögonblick, gå till en högre vinkel. Då är det bara att backa till ett par steg grövre bryne och börja om. Näst viktigaste att inte göra eggen asymmetrisk genom att ha olika vinklar eller gno olika mycket på respektive sida.
Jag har byggt ett kökskitt som används till alla knivar, ofta också stämjärn mm då det är så lättillgängligt, och som även tar hand om slipningen. Delarna kostar inte många kr på Amazon. Lådan är något jag tror det legat grillbestick i, hittad på loppis.
Brukar lägga brynet mellan diskhoarna med en fuktig disktrasa som underlag. Vatten eller en spray såpa som smörjmedel. Avslutar med olika polermedel på stropparna.
Jag har byggt ett kökskitt som används till alla knivar, ofta också stämjärn mm då det är så lättillgängligt, och som även tar hand om slipningen. Delarna kostar inte många kr på Amazon. Lådan är något jag tror det legat grillbestick i, hittad på loppis.
Brukar lägga brynet mellan diskhoarna med en fuktig disktrasa som underlag. Vatten eller en spray såpa som smörjmedel. Avslutar med olika polermedel på stropparna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte så farligt heller om det bara är du som tar hand om knivarna? Om de blir slöa snabbare än du hinner med är det nog något annat som är fel?Bart skrev:
Att hålla knivarna skarpa brukar också ge bra med Uscados 😅
Jag skaffade Vulkanus enklaste, hopfällbara variant — stor som en snusdosa ungefär, tycker den ger tillräckligt bra resultat för mina krav.
Finns i olika bänkvarianter också till exempel på Bagaren & Kocken:
https://www.bagarenochkocken.se/v/v...MI1_H2yLKbjgMVOlSRBR20uSIoEAAYASAAEgISsfD_BwE
Mycket lättanvänd,
//Ronnie
Finns i olika bänkvarianter också till exempel på Bagaren & Kocken:
https://www.bagarenochkocken.se/v/v...MI1_H2yLKbjgMVOlSRBR20uSIoEAAYASAAEgISsfD_BwE
Mycket lättanvänd,
//Ronnie
Jo, den har kört. Problemet blir på sikt att eggen tar mycket stryk och det blir att slipa om eggen.K krambriw skrev:Enklast av enklare, jag använder en sådan för mina global knivar och andra knivar, tycker det duger bra, dom blir bar mycket skarpare i alla fall. Tills nästa gång dom behöver skärpas till. Om knivarna sedan är dags att pensionera efter x antal år får jag väl helt enkelt köpa nya
[länk] - Bestsellers&utm_id=21786677880&gad_source=1&gad_campaignid=21786677880&gbraid=0AAAAADlBJDCZVjNiQDTDN3nua10bOin8r&gclid=Cj0KCQjwjo7DBhCrARIsACWauSkOju4q9eER2YTcUTlOa8IEGygGNmEpP6zRUCOQtR6L5JfA4cplcVAaAlVuEALw_wcB
Som sagt, det finns resurser, men inte rätt resurser om jag ska tro min fru.G g.kraft skrev:
Nu börjar det likna något här. Är det någon skillnad på alla de där? Eller är det bara ”branding” av samma produkt? Jag försökte se om det olika grit på dem.stigen skrev:
Snyggt!nanowire skrev:
Tror ni har tillräckliga förkunskaper för att bryna på frihand. Det viktigaste är som du vet att inte, ens för ett ögonblick, gå till en högre vinkel. Då är det bara att backa till ett par steg grövre bryne och börja om. Näst viktigaste att inte göra eggen asymmetrisk genom att ha olika vinklar eller gno olika mycket på respektive sida.
Brukar lägga brynet mellan diskhoarna med en fuktig disktrasa som underlag. Vatten eller en spray såpa som smörjmedel. Avslutar med olika polermedel på stropparna.[bild]
Jomen serrusåatt… det finns ju en anledning till att frugan vill ha nåt så att hon kan hålla efter knivarna löpande. Själv kör jag på tills det blir krossade tomater istället för skurna. Sen blir det slipardag.nanowire skrev:
Hon har tröttnat på att stämjärn och hyvlar alltid är vassa, men inte köksknivarna.