Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Latexfog som spricker?

1. S
    Medlem · Malmö · 3 862 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Jag har satt latexfog på en hel del ställen under köksrenoveringen och har nu börjat notera att fogen spricker!? Den fog jag använt är denna :

TREMCO illbruck LD 708
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    502056.jpg

De sprickor jag sett hitintills är följande :

- 4 hörn med tjockare fog, självtorkat, ej övermålat
    - Ett helt tak mellan varje platta(vilket tog sin tid) och sen övermålat med Beckers färg.

När jag jämnat till fogen har jag använt grön såpa som folk sagt att man ska använda.

Är detta standard eller har jag fått tag på sämsta märket jag kunde hittat?

2. B
    Medlem · stockholms · 3 729 inlägg

byggarätt

Medlem
    I tjocka fogar är det bra med bottenlist så att fogen blir optimal mekaniskt...

fogpinne med diskmedel...undviker dragningar i fogmassan i onödan....sprickorna kan bero på att du väntade så att fogmassan skinnat sig och fäste konstigt på underlaget....

förvaring av fogmassan den kan ha varit gammal o dålig batch eller för varm ? dvs torkat snabbare

3. H
    Moderator · Stockholm · 45 653 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Latexfog spricker...

Det kan nog bero lite på fabrikat. Det finns ett alternativ som är mycket bättre, MS polymer baserad fog. Ex:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond-2000028571/

Liknande typ av fog finns i massor av olika fabrikat.

Den är mycket mer elastisk, den uppför sig ungefär som en silikonfog, men kan målas över.

När det gäller gipsskivor i tak, så borde du nog använt vanlig pappremsa och spackel istället.

4. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Såpa använder man i första hand till siliokonfogar, till latex är det bättre med bara vatten..
    Latex är ig ingen mjukfog som silikon, den spricker direkt om det är för stora rörelser, övermålningsbar silikon
    är att föredra om det är stora rörelser.
    Men den är inte heller ett mirakelmedel, vissa partier ska man inte foga igen, som i ditt tak tex.

5. F
    Medlem · 2 862 inlägg
    Har använt just det märket utan problem. Jag tror problemet snarare är rörelser i underlaget. Tak brukar inte gå att foga med mjukfog så det blir sprickfritt.

6. S

snowjim

Medlem
    Aha, så det går inte att få fogarna utan sprickor? Det tak vi har är inte gips, det består istället av masonit på massiv ram.

Men om jag vill ha stark och mjuk fog som går att måla över och som inte sprickor, vad ska jag då köpa? Tec7? Kan man lita på Biltemas version (BT Multibond)?

7. B

byggarätt

Medlem
    Blanda inte olika typer av fogmassa...lägg gärna D silicon list i botten på fogen som när du fogar fönster....nu kan det bli svårt om springan inte är djup nog...
    Det en siliconlist gör är att fogmassan inte fäster i botten på springan o formar en mekanisk lösning på ta upp rörelsen i fogen mellan skivorna...

Låt fogen torka ut ordentligt innan du målar men släta ut fogen medan fogen är färsk o inte skinnar sig med fogpinne o såpvatten
    Det kan vara för stor rörelse i fogen för att det ska hålla då blir det glasfiber remsa o bredspackel

8. S

snowjim

Medlem
    Har nu satt taklist och för att spackla upp och gömma fogar så har jag använt Tec7, det är inte billigt men det sägs vara bland det bästa. Återstår att se om det blir sprickor ändå men jag håller tummarna, det stod ju 12% elasticitet plus att det agerar lim också.

Tänker köra samma på golvlister och foder.

Tec7 är dock väldigt kletig och jag undrar hur bra det verkligen är att sätta i fogen mellan list och tapet, lite rädd för att inte få bort det från tapeten?

9. kapten_krok
    Husägare · 314 inlägg

kapten_krok

Husägare
    Gammal tråd men vill säga att Biltema Multibond är kanon.

Vill också slå ett slag för Essve Akryl Flex 25, med 25% fogrörelse.
    Inte lika kladdig som en MS-polymer som är tänkt att både limma och foga.
    Den passar perfekt till invändigt bruk, typ lister, socklar, snickerier, fogar runt fönster osv (y)

Jämförde invändigt runt en altandörr.
    Fogade halva med Illbruk akryl 10% och halva med Essve Flex 25%.
    Gissa vilken halva som fick en spricka efter en vecka ;)

10. J
    Medlem · 136 inlägg

Jimp

Medlem
    Bumpar denna.

Jag fogade runt en nybyggd gipsvägg, upp mot tak och väggar.

Taket är nu målat och sprickor har uppstått. Väggarna är inte målade än, där har fogen inte spruckit. Det borde väl betyda att det är takfärgen som spruckit ovanpå fogen?

Vad kan jag göra?

• Laddar…
  11. B

byggarätt

Medlem
    Tyvärr bara detta... skära ur akrylfogen och sätta armeringsremsa spackel och till sist akrylfoga tunt och måla tunt!
    Ingen elasticitet i världen kan ta upp hur stora rörelser som helst!
    Akrylatfärg får inte bli för tjock i fogar hörn då spricker den!

12. J
    Medlem · 136 inlägg

Jimp

Medlem
    Ajrå! Glömde skriva att det är Biltemas Multibond, MS-polymer. Den är ju överjävligt seg. Blir ett jäkla jobb att få ner allt...

13. S
    Medlem · Västernorrland · 7 435 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Jag ser ärligt talat inget alarmerande på bilderna?

14. B

byggarätt

Medlem
    Inte säkert du behöver ta ner allt men vill du lösa hela problemet så måste du hitta orsaken till rörelsen

15. J
    Medlem · 136 inlägg

Jimp

Medlem

Såg nu att första bilden blev kass. Men visst, det är ju inga jättesprickor. Bara halvt störande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.