Byggahus.se

Låter kompressorn såhär vid uppstart på eran Nibe 310p?

488 läst  8 svar

1. J
    Medlem Nivå 3
    Har inte lyckats spela in det ljudet som är värre än det här än. Det ljudet kan få en att hoppa till oavsett vart i huset man är. Tror att den låter som värst när den inte har jobbat på ett tag. Måste försöka att få det ljudet inspelat med.

Men det låter onekligen som att kompressorn har det lite kämpigt att komma igång. Den är bytt för två år sen då den förra sa upp sig alldeles för tidigt. Den lät inte såhär i vintras/våras.

https://drive.google.com/file/d/1-l8gn8KNwqX5XepUhARzZ-TJKH58KdIj/view?usp=drivesdk

2. L
    Medlem Nivå 3
    Nja, spontant så är mitt intryckt att det låter helt normalt. Har en själv.....
    Men vid minsta fel hade jag bytt ut hela värmepumpen. Sämre skit finns nog inte, värdelös och ineffektivt på alla sätt o vis.

3. J
    Medlem Nivå 3
    Haha är rätt trött på den på riktigt först rasade kompressorn efter 8 år ish och året efter så var det dags att byta förångare.

Och nu så skrämmer den skiten ur barnen och mig när kompressorn går igång (ibland)

4. J
    Medlem · Nivå 9
    Kan vara dåliga kompressorfötter som bidrar till ljudet tror jag? De bör egentligen ha bytts ut samtidigt med kompressorn. Man kan prova med att trycka in bitar av kraftigt cellgummi på de tre sidorna av stora foten/plåten mellan de fötterna. Kolla att kompressorn står lodrätt.

5. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Känner inte igen ljudet från min. Bytte fötter förra året när det skramlade och ett rör låg mot plåten, men det var inte samma ljud som på inspelningen.

6. J
    Medlem Nivå 3
  7. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Det där låter ju inte kul. Jag bytte dämparfötter på vår 310p och den blev väldigt tyst, typ som ett lite ljudligare kylskåp. Väldigt besviken nu när vi bytte till en 370 för två år sen. Den låter betydligt mer så jag har tänkt gå igenom och se om jag kan få den tyst mha dämpmattor eller annat.

8. P
    Medlem Nivå 1
  9. Lucky2015
    Medlem Nivå 5
    Sådär brukar det låta när kompressorn är på väg att tacka för sig. Personligen tycker jag kompressorn borde vara av bättre kvalitet då detta händer då och då.

Men har du ingen garanti kvar om den gått sönder efter bara 2 år. Du har ju alltid möjlighet att åberopa den 3 åriga reklamationsrätten också.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka