Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Låter "ihåligt" när man knackar på väggarna, putsa om?

1. E
    Husägare · Kalmar · 182 inlägg

EPG

Husägare
    Jag håller på att göra i ordning mitt kök och har rivit ned allt på väggarna och även det gamla golvet ska bort, det ska med andra ord bara vara den frilagda (eller målade) betongen kvar.
    Under fönstret fanns det tidigare en ventillationskanal som försvann för några år sen när jag bytte fönster, denna efterlämnade sig ett stort hål under fönstret (som jag fram till nyligen bara hade döljt med en bit lamminatgolv. Där har jag nu gjutit upp med ny betong så det är en jämn yta att lägga fönsterbrädan på.

Före det att jag gjöt betong så knackade jag bort lite sånt som satt löst runt omkring och det har jag även putsat i nu.

Nu har jag börjat att slipa till det jag har gjutit eller putsat och jag märker ju på ljudet att på en del ställen så låter det som att putsen sitter löst. Är alltså på flera olika ställen i rummet men framförallt på den yttervägg som tidigare har varit kaklad där tidigare diskbänken stod.

Det jag undrar över är om jag borde knacka loss på alla ställen där det "låter ihåligt" och sen lägga på ny puts (för att det är en tickande bomb och det mycket väl kan lossna från väggen i stora shok när som helst) eller är det inget att bry sig om och man kan lugnt tapetsera väggen för det kommer troligtvis att hålla i 100 år till?

2. L
    Byggnadsvårdare · Malmö · 253 inlägg

Lerstenstegel

Byggnadsvårdare
    Jag hade putsat om det även om det kanske hade hållt om du t.ex dragit en microlit duk över hela.

Men bom är alltid bom och det betyder att det släppt från underlaget och det blir ett trist jobb samt fult att laga i efterhand.
    Men svårt för oss att veta om det kommer att hålla bara från att det låter ihåligt.
    Är det t.ex en yttervägg eller är det löst bara första meter från marken?

3. E
    Husägare · Kalmar · 182 inlägg

EPG

Husägare
    Det är en yttervägg fast inomhus då.
    Framför allt så är det precis till vänster om ett fönster men fläckvis lite här och där på hela den väggen från detta stället till vänster om fönstret ända fram till hörnet av rummet. Sen går det även en gammal elledning till där spisen tidigare stod som är ett tunnväggigt metallrör (kabeln är delvis avlägsnad men några bitar ligger kvar i röret) som går horisontellt 30-40 cm från golvet längs med hela den väggsidan. Längs hela den kabelvägen låter det ihåligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.