11 794 läst ·
23 svar
12k läst
23 svar
Låta elektriker "uppdatera" äldre lampor?
Sida 1 av 2
Går det?
Är jag ute och cyklar?
Letar efter badrumsbelysning i äldre stil, men det är jättesvårt! Funderar på om man kan köpa äldre, begagnad, armatur och sedan låta en elektriker göra den "säker". Beror säkert på hur den ser ut, men har ni några tankar?
Är jag ute och cyklar?
Letar efter badrumsbelysning i äldre stil, men det är jättesvårt! Funderar på om man kan köpa äldre, begagnad, armatur och sedan låta en elektriker göra den "säker". Beror säkert på hur den ser ut, men har ni några tankar?
Allt går ju, det är ju bara en fråga om hur mycket du vill betala. Mycket avgörs också vad du menar med "säker". Är det en taklampa behöver det väl inte vara så märkvärdigt, men det är ju värre om det är något som ska sitta så det stänker vatten på den.
Armaturer som inte är jordade går ju att jorda, men det är värre om de skulle behöva bli dubbelisolerade.
Armaturer som inte är jordade går ju att jorda, men det är värre om de skulle behöva bli dubbelisolerade.
Jag tror det är få elektriker som vill ta på sig och "uppdatera" gamla armaturer, det innebär inte endast att han byter ut dom gamla ledningarna och ev sätter dit en jord utan han tar också ansvaret för att allt uppfyller gällande krav och måste CE märka armaturen samt han kan ställas till ansvar om armaturen orsakar en olycka.
Jag vägrar "uppdatera" gammalt "skräp" oavsett hur fint och nostalgiskt mina kunder tycker det är.
Jag vägrar "uppdatera" gammalt "skräp" oavsett hur fint och nostalgiskt mina kunder tycker det är.
Det är ju högsässong för hantverkare men jag tycker det är tråkigt att höra att ett sådant job helt skulle nekas.
För det första så kommer ju den sannolika effekten bara bli att personen sätter upp sin gamla lampa utan åtgärd.
För det andra kan det väll inte vara omöjligt att förklara för personen vad som kan göras och inte kan göras. Givetvis förstår ju personen att lampan i fråga inte kommer bli CE märkt.
Slutligen, jag är ingen elektriker men är genuint intresserad av vad det är som är så svårt med att få en gammal armatur att uppfylla alla säkerhetskrav i världen? Altså, är det verkligen svårt eller är det en ryggmärgsreflex att svara nej på en sådan begäran?
Jag tycker att det är tråkigt att förpassa vackra klenoder (i allmänhet) till förvaring på vinden för att man inte kan garrantera att de uppfyller nuvarande normer.
För det första så kommer ju den sannolika effekten bara bli att personen sätter upp sin gamla lampa utan åtgärd.
För det andra kan det väll inte vara omöjligt att förklara för personen vad som kan göras och inte kan göras. Givetvis förstår ju personen att lampan i fråga inte kommer bli CE märkt.
Slutligen, jag är ingen elektriker men är genuint intresserad av vad det är som är så svårt med att få en gammal armatur att uppfylla alla säkerhetskrav i världen? Altså, är det verkligen svårt eller är det en ryggmärgsreflex att svara nej på en sådan begäran?
Jag tycker att det är tråkigt att förpassa vackra klenoder (i allmänhet) till förvaring på vinden för att man inte kan garrantera att de uppfyller nuvarande normer.
Nej, kunden i fråga förstår inte alltid att lampan ifråga inte kommer att bli CE-märkt och ännu mindre förstår han något om något trots allt skulle hända.
Det är nog inte lusten att värna om klenoder utan snarare försäkringsvillkor och ansvarsfrågor som det handlar om och om man får välja mellan att göra jobb med alla villkor uppfyllda eller i en gråzon så är väl inte valet så svårt?
Det är jätteenkelt att säga ja till allt kunderna ber om men om det sen är så himla klokt kan diskuteras, felbedömningar kan nämligen drabba många och det är lite dumt.
Sen så får man faktiskt själv fixa till sina gamla klenoder så om du är intresserad så läs på och se om du inte själv kan göra iordning dem på ett säkert sätt. Då är det nämligen enbart du som tar ansvaret.
/Kent
Det är nog inte lusten att värna om klenoder utan snarare försäkringsvillkor och ansvarsfrågor som det handlar om och om man får välja mellan att göra jobb med alla villkor uppfyllda eller i en gråzon så är väl inte valet så svårt?
Det är jätteenkelt att säga ja till allt kunderna ber om men om det sen är så himla klokt kan diskuteras, felbedömningar kan nämligen drabba många och det är lite dumt.
Sen så får man faktiskt själv fixa till sina gamla klenoder så om du är intresserad så läs på och se om du inte själv kan göra iordning dem på ett säkert sätt. Då är det nämligen enbart du som tar ansvaret.
/Kent
Om personen som får "lampan" fixad förstår att den ej blir CE märkt har ingen betydelse, det är jag som utför arbetet som MÅSTE CE märka "lampan" om jag ändrar på dess konstruktion, och det är jag som får ta fullt ansvar om en olycka skulle bli följden av nån "svaghet" i lampan som jag inte upptäckt.
Jag tycker inte att det är värt några hundringar, vill man kan man ju bygga om armaturen själv och tex. köra den över en trafo och 12 volt
Jag tycker inte att det är värt några hundringar, vill man kan man ju bygga om armaturen själv och tex. köra den över en trafo och 12 volt
En reparation/renovering av en gammal lampa kan knappast betraktas som marknadsföring och försäljning av konsumentprodukt som kräver CE-märkning. CE-märkningen gäller alltså vid MARKNADSFÖRING OCH FÖRSÄLJNING av produkter.
Om man bara byter ut dom gamla ledningarna ingen CE märkning, men ska man jorda och anpassa lampan till dagens krav är det inte frågan om renovering utan då ändrar man lampans "funktion" och tidigare "godkännande". CE märkning gäller även vid "TILLVERKNING" och ändrad "funktion".
Mnja, regeln är att CE-märkning måste göras på alla NYA produkter som tillverkas inom eller utom EU och skall försäljas inom EU eller begagnade produkter som importeras från områden utanför EU.
Det du är och far efter är om du micklar med en CE-märkt apparat.
Det du är och far efter är om du micklar med en CE-märkt apparat.
Är det inte så att så fort du gör "åverkan" tex. borrar ett nytt fästhål på en armatur så faller det gamla "godkännandet" och den betraktas som en ny produkt.
Så jag vidhåller att: så fort man ändrar/bygger om en produkt har urspungstillverkaren/importören inget ansvar för produkten utan det övertas av den som har ändrat på den.
Så jag vidhåller att: så fort man ändrar/bygger om en produkt har urspungstillverkaren/importören inget ansvar för produkten utan det övertas av den som har ändrat på den.
Håller med elmont och det är en rätt stor skillnad på att överta det ansvaret som företagare eller som brukare.
Det är liksom en rätt stor skillnad juridiskt sett och med tanke på eventuella skadestånd etc.
/Kent
Det är liksom en rätt stor skillnad juridiskt sett och med tanke på eventuella skadestånd etc.
/Kent
Hur går det med ansvarsförhållandet om man köper en lampa som är renoverad och säljs på auktion?
Vem bär eller har ansvaret för produkten/varan då?Firman som tillverkade för 100år sedan ,säljaren/
inportören för 99år sedan, renoveraren 10år sedan, auktionsutroparen/säljaren eller köparen.
Enligt lagen är väl användaren, av en elutrustning skyldig att se till att den hålls i sådant skick att den
är trygg att använda,elmontören ser till att den är kopplad enligt norm.
Ansvaret för användandet av en elprodukt som är före och efter CEmärkning tid faller på användaren/
ägaren av elprodukten.
Vem bär eller har ansvaret för produkten/varan då?Firman som tillverkade för 100år sedan ,säljaren/
inportören för 99år sedan, renoveraren 10år sedan, auktionsutroparen/säljaren eller köparen.
Enligt lagen är väl användaren, av en elutrustning skyldig att se till att den hålls i sådant skick att den
är trygg att använda,elmontören ser till att den är kopplad enligt norm.
Ansvaret för användandet av en elprodukt som är före och efter CEmärkning tid faller på användaren/
ägaren av elprodukten.
Det är förmodligen inga problem att göra om gamla armaturer. Det klarar typ vem som helst. Varför bry sig om ce märkning om man gör på ett säkert sätt. De delar som man köper typ lamphållare och plintar är ju märkta. Sunt förnuft räcker. Man kan nog va rätt säker på att huset inte brinner ner om man råkar få lite vatten på sin armatur. Det finns för många paragrafryttare.
Om det är mig som du åsyftar med paragrafryttare kan du inte ha mer fel, men om och när jag inte följer "boken" är det när jag själv önskar och aldrig när någon annan vill. I synnerhet när dom som vill att jag ska ta en "genväg", så att dom kan få nått lite billigare och jag ska ta allt ansvar. Nej fixa och gena själv och stå sedan för era handlingar.