Jag bor i en radhusförening och vi har en buske Parkslide på vår mark. Den står precis bakom ett uteförråd som i sin tur ligger vägg i vägg med ett av radhusen. Det är väl cirka 2 meter från förrådsväggen där parksliden står till närmaste husvägg om man drar en rak linje under/genom förrådet. Går man runt är det något längre.

Hörde talas om denna några månader efter att jag flyttat in förra året. Då kände jag inte alls till vad det var och tänkte att det bara var en lite störig (men ganska fin) växt. Men nu är jag lite orolig efter att ha läst på mer om hur jäkla invasiv och kraftig den är.

Förra året hade vi en firma här som kapade ner skotten och körde ner något kraftigt bekämpningsmedel. Gissar outspädd RoundUp eller Glyfosat. Vi med hundar blev i alla fall varnade att inte vara i närheten.

Jag har bara bott här i ett år och vad jag sett har den inte växt något. Hittade mäklarbilder från ytterligare något år tillbaka och då ser den ungefär likadan ut. Alltid svårt att jämföra bilder från olika årstider.

De grövsta stammarna är väl några centimeter i diameter kanske.

Naturvårdsverket råder ju att man inte ska bekämpa om den inte breder ut sig och/eller orsakar problem då man lätt förvärrar problemet.

Hur hade ni agerat/tänkt kring detta? Fortsätta ta hit firma år efter år för att kötta på med Glyfosat? Just glyfosat verkar ju vara det enda med evidens.

Kan det vara att vi har flyt och den helt enkelt står rätt still och inte orsakar några egentliga problem?

Har inte kunskap för att bedöma detta så kastar ut frågan här för lite feedback. Vi ska ju också kontakta experter såklart men gött att bolla lite tankar. Brukar få grymt bra svar här.

Lite generellt tänker jag att det väl bör vara ganska många som får parkslide utan att det blir några större konsekvenser och att det, som alltid, är de mest extrema fallen man får höra om i media osv. Med det menar jag givetvis inte att man ska vara naiv och/eller låta bli att göra det nödvändiga.

Skickar med en bild på aset.

• Buske av Parkslide med stora gröna blad nära ett uteförråd och betongplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkslide tycks vara vara förbundet med extremt stor oro för... Vadå egentligen?

Varför är folk inte lika nojiga över lupinerna som brer ut sig och kväver det mesta i sin väg?

• Gilla
Smeafan och 5 till
  • Laddar…
B
Alltså den går ju att bekämpa genom ihärdig mekanisk nötning. Trots stor energi lagrad i rötter, så är det ju fotosyntes den lever av.

Rensar man bort allt ovan jord med lämpligt intervall, rätt många gånger per år, så dör den till slut. Halvhjärtad bekämpning är väl det som ska undvikas. Är man en kommun kan man kanske inte bekämpa parkslide mekaniskt, men ett litet bestånd som enskild villaägare...

Jag kan tänka mig om ni tar bort den där odlingslådan och klipper bort den med gräsklipparen veckovis att den efter x antal år dör ut.

Annars är väl glyfosat rätt lätt att få tag på. Finns på ebay för under 1000kr..inte lagligt men...

Så jag hade nog gått på alt 1 i första hand, och alt 2 i andra hand. Ska man ta till ett för villaägare förbjudet gift på enskild hand bör man verkligen dosera rätt, applicera rätt tid, på rätt plats. Glyfosat rätt använt är inget stort problem. Används av bönder i ganska stor skala. Det är ju felaktig användning av giftet som ställer till problemen, dom gör att det förbjudits.

Jag tycker Naturvårdsverket har en lite passiv inställning generellt, men det finns kanske goda skäl till det. Jag tror det främst handlar om resurser. Skulle man t.ex. försöka utrota lupiner på trafikverkets mark lär det gå åt mycket resurser.

• Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Ett bolag kommer hit och kör med Glyfosat. Först på bladen, sedan ner i stammarna längre fram.

Tydligen har den stått där i 10-15 år så verkar inte vara mkt tillväxt att tala om.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Min försvann i stort sett efter 2 behandlingar på bladen. Körde utspädd glyfosat 16cl/l med den svagare sorten 360.

• Gilla
anders wiberg och 3 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Min försvann i stort sett efter 2 behandlingar på bladen. Körde utspädd glyfosat 16cl/l med den svagare sorten 360.
Gött. Räknar med att få hålla på ett tag men är man lite ihärdig så ska den nog ge med sig.

• Gilla
BeA64
  • Laddar…
Försökte pricka behandling före första frosten vid första försöket. Året efter kom de inte så mycket men körde en behandling. I år tror jag den är borta.

• Gilla
Svartbacken
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Jo började själv för två år sedan och penslade då på bladen två gånger (alla blad behövs inte eftersom Glyfosat fungerar) Förra året såg jag en handfull skott som penslades och i år har jag sett ett skott som ska förgöras.

• Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Är det bara begränsat till den här ”busken”, så kan du kanske klippa ner den, lägga markduk under och sen lite mer marksten ovanpå? Då lär du ju kväva växten. För säkerhets skull utöka området något eller håll koll, så att inte växten kommer upp utanför duken.

P paralun skrev:
Jo började själv för två år sedan och penslade då på bladen två gånger (alla blad behövs inte eftersom Glyfosat fungerar) Förra året såg jag en handfull skott som penslades och i år har jag sett ett skott som ska förgöras.
Låter bra. Ungefär så vår plan/förhoppning ser ut.

L Lepoisson skrev:
Är det bara begränsat till den här ”busken”, så kan du kanske klippa ner den, lägga markduk under och sen lite mer marksten ovanpå? Då lär du ju kväva växten. För säkerhets skull utöka området något eller håll koll, så att inte växten kommer upp utanför duken.
Vi börjar med att köra glyfosat på den. Det som verkar ha bäst evidens.

• Gilla
jleol
  • Laddar…
B
B BSOD skrev:
Alltså den går ju att bekämpa genom ihärdig mekanisk nötning. Trots stor energi lagrad i rötter, så är det ju fotosyntes den lever av.

Rensar man bort allt ovan jord med lämpligt intervall, rätt många gånger per år, så dör den till slut. Halvhjärtad bekämpning är väl det som ska undvikas. Är man en kommun kan man kanske inte bekämpa parkslide mekaniskt, men ett litet bestånd som enskild villaägare...

Jag kan tänka mig om ni tar bort den där odlingslådan och klipper bort den med gräsklipparen veckovis att den efter x antal år dör ut.

Annars är väl glyfosat rätt lätt att få tag på. Finns på ebay för under 1000kr..inte lagligt men...

Så jag hade nog gått på alt 1 i första hand, och alt 2 i andra hand. Ska man ta till ett för villaägare förbjudet gift på enskild hand bör man verkligen dosera rätt, applicera rätt tid, på rätt plats. Glyfosat rätt använt är inget stort problem. Används av bönder i ganska stor skala. Det är ju felaktig användning av giftet som ställer till problemen, dom gör att det förbjudits.

Jag tycker Naturvårdsverket har en lite passiv inställning generellt, men det finns kanske goda skäl till det. Jag tror det främst handlar om resurser. Skulle man t.ex. försöka utrota lupiner på trafikverkets mark lär det gå åt mycket resurser.
Problemet är att du sprider rester omkring dig när du klipper ner den och det räcker med mycket små mängder för att sprida växten. Det andra är att den känner av att man bråkar med den och kan då skjuta iväg rötter lång sträcka i sidled och då har man också orsakat spridning.

• Gilla
Pumi
  • Laddar…
B bygges skrev:
Problemet är att du sprider rester omkring dig när du klipper ner den och det räcker med mycket små mängder för att sprida växten. Det andra är att den känner av att man bråkar med den och kan då skjuta iväg rötter lång sträcka i sidled och då har man också orsakat spridning.
Jepp. Detta verkar vara ganska vanligt. Vi kör kemisk krigsföring 👍

• Gilla
jleol och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Nja, stammar rotar sig inte särskilt lätt. Men lämpligt är ju att de stannar på växtplatsen.
Om de kontinuerligt klipps ner då skjuter den skott på den yta det finns rötter. Det är inte så att den sprider sig, utan visar var den redan är spridd.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.