Eller varför inte diagonalt, nu har vi gjort en kompromiss här men varför inte?

Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Just det från sidan eller rakt fram, sen går det att gräva för hand faktiskt!
Ja det går att gräva ur för hand, energin behövs på annat.

//AA

Det blir enklare att få ut grejer och så och även estetiskt?'

Sen får du fixa en trappa men det får väl duga utan så länge tills du fixat det viktiga med en altan och lite spillplåt som tak underlättar det mycket senare men som sagt en sned ingång från sidan, du hade väl lite kablar också vid gaveln?

Och även tak över den nya planerade ingången med skräpplåt som man köper billigt?
eller gratis!

S saiter skrev:
Går det att byta så du får bredare dörr inne till källaren?
Finns det en grävmaskin i kommunen?
Jag skulle gjort om så källartrappan går rakt ner mot dörren.

//AA
Utan att ha satt mig in i ärendet allt för mycket så känns detta givet. Dra trappan rakt ut.

B BaltzarH skrev:
Utan att ha satt mig in i ärendet allt för mycket så känns detta givet. Dra trappan rakt ut.
Absolut rakt ut mot källardörren men då blir det ett rakt tak på altan inte vinklat och åt sidan, ja det blir ett tvärare snörs, men det kanske inte gör nåt?

Ja varför krångla till det rakt framifrån mot porten gräva för hand och slägga kilar osv sen kan resmaterialet användas till en ny trappa det är jag med på!

Våren är här och orken kommer tillbaka efter välbehövlig vinterdvala. 🐻🥱
Projektet bräfodra om och tilläggsisolera återupptas nu och nästa sida blir gaveln.

Fönstren är inte värd att reparera då fler timmar skulle gå åt till att byta ut allt ruttet än beställa hem nya så de levereras v.20 och panelen står jag och målar just nu.

Har även "nästan" fixat klart dödsfällan vid entrén ned mot källaren. Måste ta tag i trappen och altanen bara.
Men vart riktigt nöjd med resultatet då allt är återbruk förutom stolpfäste.

Återkommer om några veckor med mer uppdatering för den som är intresserad 🫡

• Rödbrunmålad träpanel står på mark med en burk Falu Rödfärg, omslutet av grönska och en röd träbyggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träfasad med två fönster, trätrall, cafébord, bänk och krukväxter på altanen. Renovering och tilläggsisolering pågår.
    Skapa konto
  • Röd trägavel med två vita fönster, trätrall, bord och stolar. Projekt för ombygd och isolering.
    Skapa konto
  • Slitet gammalt träfönster med vit färg och röd träpanel, reflekterar träd och utemöbler.
    Skapa konto
  • Röd träfasad med ett vitt fönster, grusad yta framför och ett nytt rött staket kring en nedgång mot källaren. Gavelprojekt med återbrukat material.
    Skapa konto
  • Röd träfasad med ny brädfodring och ett staket, renovering pågår. Nijstenraveler en entré med vita ytterdörrar och gruslagd gång bredvid huset.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
gunsven och 32 till
  • Laddar…
Barnfri vecka är nu slut och är riktigt nöjd med resultatet hittills som jag och killen åstadkommit på enbart 5 arbetsdagar efter jobbet.
Byggde upp en ställning som jag lånat men insåg att den inte var tillräcklig så i tisdags rev jag den och fick hyra in en från en firma. Upp med en ny och riva av all gammal panel.
Lagade även syllen på denna gavel som var fuktpåverkad. Igår satts de nya fönster och gud vad jag älskar dom! 😍
De gamla var så ruttna och det har läckt in så helt rätt val. Tyst blir det med då vädret verkligen inte varit på vår sida med massa blåst och regn men idag när jag vaknade upp så skallra inte glasen som de brukar göra 😂

Idag tar vi en välförtjänt vila med lite fotboll i soffan och laddar upp för barnvecka. Nästa vecka blir det att jag ska försöka måla baksidan färdig med sin andra strykning samt inhandla nya vindskivor och fönsterbleck. Så fortsätter jag med gaveln när barnen åkt nästa gång.

😊😊

• Hus under renovering med byggställning, nya fönster och isoleringsmaterial på fasaden. Trätrall syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Nyinstallerat fönster med dubbelglas på en husfasad under renovering, omgiven av byggställning och isolering.
    Skapa konto
  • Nya fönster med utsikt över gröna fält, vita väggar och en vit radiator under fönstret i ett renoverat rum.
    Skapa konto
  • Nya fönster installerade i en vitmålad vägg, med en utsikt över en grön trädgård och byggnadsställning utanför.
    Skapa konto
  • Ett hål i en vägg där ett fönster ska monteras, med en utsikt över en trädgård och byggnadsställning utanför. En element under hålet.
    Skapa konto
  • Röd stuga med tegeltak framför öppet fält och klar himmel i bakgrunden. En flagga vajar från en flaggstång vid stugan.
    Skapa konto
  • Vy över en grön äng med en röd stuga vid sidan, omgiven av träd i solnedgångsljus. En ställning syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Solnedgång över ett öppet fält med träd i bakgrunden och buskar i förgrunden, fångat i mjuka kvällsfärger.
    Skapa konto
  • Riven träpanel på husgavel med synlig lagning och ny brädfodring ovanpå trädäck.
    Skapa konto
  • Byggställning uppställd vid ett hus med röda träväggar och nytt fönster. Gamla träpaneler på gaveln borttagna, läkt synlig. Stege lutar mot ställningen.
    Skapa konto
  • Rött hus med nyinstallerade fönster, fuktpåverkad panel delvis borttagen. Synligt trävirke och brädor på altanen, klarblå himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Man i arbetskläder står på en dörrmatta med kattmotiv, iförd smutsiga arbetsbyxor och handskar i handen.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Appendix och 31 till
  • Laddar…
Tips om du behöver hyra prylar så kolla in Hygglo.se
Ps starkt jobbar!

• Gilla
Civilpolisen och 2 till
  • Laddar…
Vet ni vad. Jag är galet trött på att klättra upp och ned på denna ställning men snart är överdelen klar och man kan påbörja nederdelen. Bara 15 lock kvar ( Som jag kommer såga fel 7 tusen gånger till sedan är det vindskivor och plåt.

Pga massa jobbiga privata saker samt mycket på jobbet hela veckan drar allt ut på tiden och jag börjar nu känna att kroppen är trött, ledsen och tanken på bensin börjar ta slut. Blev inte bättre heller med att vakna snorig och ont i halsen. Men snart är denna sida klar. Får se när jag fortsätter med framsidan. Behöver försöka göra klart bak med altan och trapp känner jag först.

• Person sitter på byggställning och håller en glass med flera färger; gräs och trädgårdsplattor syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Röd träfasad med fönster och byggställning framför, under en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Byggställning vid röd träfasad, del av ett hus under renovering, med skuggor och tak i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Röd husfasad med byggställning framför ett fönster, inklusive byggmaterial och verktyg.
    Skapa konto
  • Röd träfasad med byggställning framför. En person sitter på trätrall med vita skor, jobbar på överdelen.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
ylven och 35 till
  • Laddar…
Det ser riktigt bra ut!

Håll ut liiite till!

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det ser riktigt bra ut!

Håll ut liiite till!
Tack!
Ja nu är man ju snart klar så bara att härda ut. 😆

• Gilla
OFP och 5 till
  • Laddar…
Varje gång det går åt helvete så tänker jag på Per Elofsson:
- det är vara att bryta ihop och gå vidare!

• Gilla
  • Haha
MrJiVe och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.