Byggahus.se
Jag har lärt mig väldigt mycket om laster på stålbalkar och nedböjningar och var jag hittar grundfakta tack vare stor hjälp av kunniga människor som är medlemmar i byggahus.se.
En fråga återstår för mig som ett frågetecken och det är lastreduktionsfaktorn psi. Vad eller när skall jag använda denna faktor? Om jag bara skall använda en balk för att hålla uppe ett garagetak utan annan belastning skall jag då multiplicera snölasten med lastreduktionsfaktorn ? varför är denna faktor i så fall inte redan inräknad i värdet för snölast och säkerhetsfaktor ?
Är det någon som kan förklara förhållandet snölast- säkerhetsfaktor- lastreduktionsfaktor på ett enkelt sätt, dvs när man använder det ?

Hejsan. Jag ska se om jag kan reda ut det åt dig. Är dock inte insatt i Eurocode utan endast skolad i enligt de svenska regelverken.
Snölast - Vanligtvis den största snölasten som uppkommer i ett 50årsintervall. Storleken på denna beror på var i landet du bor. Glöm inte att ta hänsyn till formfaktorn av takets form (ytterligare en faktor att multiplicera in).
Säkerhetsfaktor - Storleken på säkerhetsfaktorn beror på hur stor risk det är för allvarliga personskador. I garage kan du räkna med en säkerhetsfaktor om 1.0.
Lastreduktionsfaktor - Lastreduktionsfaktor beror på vilken lastkombination du ska räkna med.
Räknar man på brottgränstillståndet (dvs när balken går till brott) med både snölast och vind samtidigt, så antar man att 50års lasten för båda inte förekommer samtidigt. Den last som ger störst påverkan på balken ska sättas till huvudlast (öka lasten med en faktor om 1,3) och de andra varierande lasterna multipliceras med en lastreduktionsfaktor. Notera att egentyngden aldrig ändras och ska således inte multipliceras med en lastreduktionsfaktor eller vara huvudlast. Ser man inte vilken last som ger störst påverkan på balken direkt brukar man göra flera paralella beräkningar med olika laster som huvudlast.
Räknar man däremot på bruksgränstillståndet (nedböjning) så är det långtidslaster som gäller då nedböjningen har en tendens att öka med tiden även om belastningen är samma. Här behöver du inte multiplicera in en faktorn pga huvudlast utan räkna istället med lastreduktionsfaktor på både vindlast och snölast.
Beroende på hur ditt garage ser ut så kan vindlasten bidra till en tryckande normalkraft i takbalken så glöm inte den, även om den oftast är försumbar i sammanhanget.

Mvh
G

Hej,
Perfekt, ditt svar uppfyller helt mina önskemål, nu förstår jag samanghanget. Det är bara ett garagetak och inga traverser eller karnar inblandade.
Tack för hjälpen
Chajo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.