Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Lasta 5,30-brädor på knappt 3 meter långt släp ?

1. C
    Medlem · Stockholm · 616 inlägg

Crebel

Medlem
    Ska köpa 400 lm furugolv på Byggmax i helgen, deras släp är tydligen strax under 3 meter långa.
    Brädorna ligger i längder på 2,4-5,30 och det går ju inte att säga om det finns tillräckligt för att undvika brädor över 5 meter.

Vikten borde vara ok, 400 lm < 0,7 m3 < 350 kg. I värsta fall kan jag köra två vändor.

Men är det rimligt att tro att man kan lasta 5,30 brädor på ett knappt 3 meter släp utan att få negativt kultryck? Har lite svårt att visualisera hur långt man kan låta brädorna sticka ut fram innan de stöter i bilen.
    Hm, fast det borde väl gå att kompensera genom att låta tillräckligt många kortare brädor sticker ut framåt. Eller hur?

Tar gärna emot råd och tips från er som är mer erfarna på att frakta brädor på släp! Jag brukar ta dem på taket, men nu är det 400 lm så det känns som det blir lite högt.

2. A
    Husägare · Kalmar Län · 14 745 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    De långa på taket och de kortare på kärran, så löser du det.
    Men sedan beror det på var och hur lång du har att köra.
    Är det småvägar med låg hastighet så kan man smyga runt med ganska mycket bakvikt.
    Men allt beror ju på vilken fördelning av längder som du får med dig hem.

3. A
    Medlem · Stockholms län · 10 003 inlägg

Avemo

Medlem
    Om måttet halva bilens bredd finns mellan baklucka och virke kan det inte slå i någonstans. I mitten av släpet kan det utan vidare sticka längre. Kultrycket kan du ju känna på några gånger under pågående lastning.

Antagligen är lånesläpen kraftiga. Annars bör man tänka på att de enklare släpen inte är gjorda för att ha hela maxlasten liggande uppe på lämmarna.

4. nimhed
    Medlem · Skåne · 3 020 inlägg
    Om du lägger de långa brädorna i mitten på flaket kan de sticka fram så att det bara är någon dm kvar till bilen. Jag säger inga problem att ta de på flaket.

• Laddar…
  5. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 419 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det där är inga problem, du balanserar bara med de kortare brädorna precis som du säger. Glöm inte att märka ut om lasten sticker ut mer än en meter bakåt.

6. C

Crebel

Medlem
    Ah, tack alla för snabba svar!
    Bra att ha ett mått på hur nära brädorna kan vara bilen, då kan jag göra en kvalificerad bedömning på plats huruvida jag kan lasta alla brädorna på släpet eller om jag (förstås, varför tänkte jag inte på det?!) ska lasta de längsta på taket.

Plan C, att låta de långa plankorna sticka ut mer bakåt och viktkompensera genom att låta fler korta brädor sticka ut mer framåt lär därmed inte behövas :)...

Tack igen!

Redigerat 17 okt 2012 14:46
  7. C

Crebel

Medlem
    Sant, ska jag komma ihåg :)...

8. J
    Medlem · Norrbotten · 116 inlägg

Johan Jatko

Medlem
    Fråga av personalen på byggmax efter nånting du kan märka upp med, jag fick med mig snöre när jag handlade därifrån förra året.Kom ihåg när du surrar lasten att försöka få ett spännband som spänner bakåt/neråt och ett som spänner framåt/neråt så att det inte rör på sig.

9. E
    Medlem · 373 inlägg
    Öhhh... ALL utstickande löst skall märkas, INGEN last får sticka ut mer än MAX 1 meter.

EDIT: För övrigt hade lagt alla 5.30-plankor i mitten av släpet med utstick 0.7m framåt och 1m bakåt.

Redigerat 18 okt 2012 08:56
    • Laddar…
  10. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 437 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Fel!

Man får lasta upp till 24m långt gods även på en personbil med släpkärra.
    Allt som sticker ut mer än 1 meter skall märkas med flagga. Under 1 meter utstickande behöver inte märkas alls, även om det kan vara lämpligt. En 12-meters flaggstång på takräcket och som sticker ut 4 meter bakåt är alltså helt OK.

11. E
    Medlem · 373 inlägg
    Ha! Då kom jag ihåg fel.. Googlade lite och det stämmer vad du säger!
    Javafan, då kan man ju lasta lite hur man vill, även om jag inte gärna hade kört en 12m flaggstång :)

12. Fruppe
    Medlem · Stockholm · 491 inlägg

Fruppe

Medlem
    Tror det är nya regler angående utmärkning.
    Allt som sticker ut bakåt skall märkas även om det är under en meter .

13. A
    Medlem · Blekinge · 9 637 inlägg

andersmc

Medlem
    Byggmax brukar ha plastband för märkning. Bara fråga efter det.

14. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 142 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Spelar det någon större roll hur reglerna är. Det kostar ju "inget" att knyta fast någon form av "varningsflagga" och kan man så enkelt minska risken för en "olycka" så är det väl inte mycket att fundera på.

15. ceson
    Medlem · Skaraborg · 1 971 inlägg

ceson

Medlem
    Håller med om att det kostar inget att märka ut, framför allt surra ordentligt:)
    Utmärkning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.