Byggahus.se

Låssmed här? Oljud från tryckfall (?)

1. Dracula
    Medlem · Stockholm · 726 inlägg

Dracula

Medlem
    Hej!
    Jag skrev för ett par månader sedan, nu vet jag lite mer.

Min granne har skaffat säkerhetsdörr från Prolock. Dörren smäller varje gång hon stänger dörren. Det är inte dörren som "smälls igen" utan min teori är : tryckfallet är hårt fjädrande och/eller slår mot justeringsläpparna i slutblecket. Alltså tryckfallet spänns upp i stängningsläget, och sen skjuts ut som en projektil in i slutblecket - och här uppstår smällen.

Tidigare knackade jag på o berättade, och kikade på dörren. Vi låste dörren o kunde utesluta de många låskolvar som sticker ut från 3 sidor av dörren. Vi kunde då inte framkalla ljudet. I efterhand har jag funderat på om ljudet bara kommer när man "drar igen" dörren utan att dra ner handtaget - då skjuts tryckfallet ut med full kraft kontra neddraget handtag.

Tänker jag rätt? Jag kan inte komma på vad annars från en dörr som orsakar detta. Kan man justera detta på något sätt? Justeringsläpparna kan man justera, men kan man lätta på det ev. hårt fjädrande tryckfallet?

(På min gamla dörr, så har jag ingen låshake utan ett cylinderfall + tryckfall. Det kan för mig uppstå små smällande ljud men inte i närheten av den smäll som kommer från grannes dörr. Först trodde jag det var någon som varje dag gick ner i källardörren, där vi har en trä-kil-kloss för att ställa upp dörren, och att personen "droppade" träklossen ner på stengolvet som genererade dessa hårda smällar i det akustikrika trapphuset.)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-2-11_22-52-18.png

2. 1
    Medlem · Stockholm · 4 092 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Det kan uppstå en del ljud när man stänger och reglar en säkerhetsdörr men det bör inte vara så mycket att det stör som du beskriver utan troligtvis förstärks ljudet av trapphuset.
    Om man inte vill bli störd av ljud från trapphuset så brukar rådet vara att installera en säkerhetsdörr som minskar det inträngande ljudet från trapphuset.

3. Dracula

Dracula

Medlem
    Det finns 5 till säkerhetsdörar i trapphuset, ingen av dem låter som denna. Jag tror Prolock är skräp med billig låsmekanik, och troligen utan isolering i karmarna.

4. 1
    Medlem · Stockholm · 4 092 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Vad har den dörren för lås som orsakar ljudet som de andra saknar?
    Om du misstänker att ljudet uppstår när dörren dras igen så får du väl ringa på igen för att utreda saken.
    Om du störs så mycket av ljudet från trapphuset så kanske du bör överväga att byta till en dörr som dämpar ljud bättre.

5. Dracula

Dracula

Medlem
    När jag drar igen min innerdörr hör jag inget från trapphuset - men ljudet från grannens dörr är den samma. Jag ska dra ärendet vidare till levernatören - tillsammans med grannen. Låset o dörren är troligen skräp, Prolock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.