Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Låsmutter / Spännhylsa till Festool OF 1400

1. R
    Medlem · Frösön · 607 inlägg
    Jag beställde häromveckan lite nya frässtål från https://www.wealdentool.com/ då jag insåg att deras 1/2" stål var bra mycket billigare i längden.

Då min Handöverfräs endast levererades med 8 och 12mm spännhylsa så var jag inställd på att köpa en ny 1/2" från Rubart.de eller Axminster.
    https://www.axminster.co.uk/festool-1-2-collet-for-routers-of-1400-2000-2200-102752

Dock så såg jag på Wealdens hemsida att även dom sålde spännhylsor till ett väsentligt mkt bättre pris, speciellt när man även räknar in frakt från tyskland. Den står listad som kompatibel med OF2200 men vad jag kan se ska det vara samma spännhylsa till OF1400 och OF2200. Så långt frid och fröjd.

När jag sedan fick hem paketet från England visade det sig att jag verkligen fått rätt spännhylsa men endast spännhylsan och ej någon låsmutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1809.JPG

Frågan är ju nu om jag kan borra upp befintlig låsmuttern (12mm) så att den även passar 1/2" frässtålen?
    IMG_1810.JPG

IMG_1812.JPG

Om jag tolkar funktionen för låsmuttern rätt, så ska den ju bara trycka ihop spännhylsan som i sin tur håller själva frässtålet. I så fall borde det vara lugnt att borra upp befintlig låsmutter.

Eller har låsmuttern någon ytterligare funktion som jag inte förstår?

2. R
    Medlem · Frösön · 607 inlägg
    Ingen som har en uppfattning om det finns problem med att borra upp låsmuttern ?

Stoppar ingen mig så testar jag imorgon och borrar upp den till 13mm.

Då blir den ca 0,35mm övermått mot 1/2" frässtål.
    Som referens så är övermåttet på festools original 12mm låsmutter, 0,15mm

Givetvis blir ju då även övermåttet 1mm istället för 0,15mm de gånger jag väljer att använda 12mm spännhylsan/frässtål.

3. bygga_bo
    Medlem · Skåne · 2 315 inlägg

bygga_bo

Medlem
    Det handlar inte bara om "utgångshålet"... Inne i muttern finns det en liten förhöjning som matchar det lilla spåret som finns på hylsan (markerat med röd pil nedan). Detta gör att hylsan snäpper fast i muttern och att den därmed dras ut när när muttern lossas. Utan denna finess hade man behövt dra ut hylsan/frässtålet för hand, vilket alltid inte är helt enkelt.

Jag vet inte på rak arm hur hur själva hålet och förhöjningen förhåller sig till varandra rent storleksmässigt, men det finns en risk att du pajar förhöjningen om du borrar upp hålet. Tar du bort förhöjningen helt och hållet blir det skit av det hela med båda hylsorna... Om det finns material nog att ta bort lite av förhöjningen kan 1/2" hylsan snäppa fast, men det kan smyga sig med 12 mm hylsan. Om du inte tar bort lite av förhöjningen kan det bli så att 1/2" hylsan inte kan tryckas på plats.

Bara några tankar...

upload_2019-11-12_11-53-38.png

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.