Byggahus.se

Låshus med litet djupmått sökes!

373 läst  8 svar

1. C
    Medlem Nivå 6
    Nu blir jag snart desperat. Jag har sökt så Google kroknar men hittar inget.
    Jag söker ett låshus med djupmått max 50 mm. Det ska vara till en isolerad vinterträdgård, och dörramen medger bara 50 mm låskista - sedan är tvåglaset i vägen. Inga stora krav - dörren behöver inte ens vara låsbar - men jag vill kunna stänga dörren med ett handtag.
    Finns det inte sådana "grunda" låshus överhuvudtaget?

https://www.specialbeslag.se/produkt/enkolvslas/
    https://www.assaabloyopeningsolutio...utbleck/lashus/utanpaliggande-las/lashus-576/ (tyvärr klumpigt och fult i mina ögon)

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
  3. 1
    Medlem · Nivå 12
    Redigerat 27 jun 07:27
  4. C
    Medlem Nivå 6
    Demmpa:
    Nr 1 skulle faktiskt funka precis. 50 mm djup - då har jag 2 mm tillgodo till glaset. Billigt dessutom.
    Nr 2 ser ju originellt ut;) Ser ut att vara ett trekantigt dorn. Då kanske man inte kan använda vanligt handtag utan måste använda den medföljande nyckeln. Det går ju - men hur öppnar man från insidan??:thinking: Är dornhålet genomgående tro...?
    Bara företag kan handla av Häfele, men det kan jag ordna.

123abc:
    Nja, de allra flesta har ett djup på 65-75 mm vad jag har sett.
    Men Assa 1398 skulle faktiskt funka då det är bara 47 mm djupt. Det enda Assa-lås jag sett <50 mm djupt. Lite dyrt som sagt.
    Assa 212 är för djupt.

Tack båda!

Redigerat 27 jun 10:20
  5. 1
    Medlem · Nivå 12
    Dormas motsvarighet till ASSA 1398 är DL618 men jag tror Dorma tagit den ur sortimentet.
    64-74 är vanliga modullås medans de för ett lägre dorndjup och för mindre profiler kallas smalprofillås.
    Om du funderar på Häfele låset så titta in Fix tätningslås istället t.ex ASSA 2760 som är väldigt billigt och finns hos närmsta låssmed antingen i lager eller för beställning.
    Det finns även primo tätningslås 69, 71 men dom är så veka
    https://oem.assaabloyopeningsolutio...er/C-Spanjoletter-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
    C49 i katalogen.

6. C
    Medlem Nivå 6
    ASSA 2760 är identiskt med det lås jag nämnde allra först ovan. Och ja, det borde fylla funktionen, om det är ett stabilt lås.
    Spanjolett faller bort - för komplicerat att montera.

7. C
    Medlem Nivå 6
    De där "Arturs Alltjänst" på http://onlinestaket.se/shop/tillbehor-och-lassystem/laskista-for-grindar/ är bara att glömma.
    När jag ringde och frågade efter mer info svarade en polack att de bara säljer låset MED grind. De hade glömt att ta bort låset ur prislistan. Och han trodde inte att låset gick att montera i en trädörr, men kunde inte förklara varför. Suck.

8. C
    Medlem Nivå 6
    • Laddar…
  9. C
    Medlem Nivå 6
    Nu är låset monterat. En sak (bl a...) jag inte hade tänkt på är att det här låset saknar fjäder, dvs låskolven går inte tillbaka av sig själv. Det var ett smärre problem. Ett större problem var att dörrens ram är bara 45x45 mm på sidorna. Det gjorde att handtaget jag efter mycket letande hittade och som jag tyckte skulle passa bra på det här bygget hamnade mycket nära dörrstolpen och gjorde det svårt att öppna dörren utan att skinna knogarna.
    Jag plockade isär handtaget. Där sitter en specialbricka som styr hur mycket handtaget kan vridas, och i vilken riktning. Enda sättet att lösa problemet var att ändra positionen 45 grader så att handtaget kunde gå fritt från karmen, från position snett uppåt höger till snett nedåt höger. Jag tog en vanlig planbricka och ägnade nån timme åt att fila till den likadant som den gamla, men med 45 graders förskjutning. Sedan monterade jag tillbaka grejerna, och det funkade finemang. Att handtaget pekar uppåt 45 grader i viloläge får man tycka bara är charmigt.

Dessutom tog dörrskylten i slaglisten på dörrens insida och jag var tvungen att karva ur ett stycke av slaglisten.

Bifogar några bilder. Jag inser att den här lösningen är högst speciell och att ytterst få har någon användning av den här infon, men, men...

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka