Jag har en dörr till altanen med ett ett "vanligt" ytterdörrshandtag (är säkert egentligen en ytterdörr). Då det är en altandörr har jag ingen nytta av att kunna låsa upp den utifrån med nyckel utifrån. Däremot skulle det vara bra med en nyckel inifrån.
Kan man vända på låset och sätta nyckellåsningen på insidan och utifrån bara ha en platta istället för breder som idag sitter innifrån?
Kan man vända på låset och sätta nyckellåsningen på insidan och utifrån bara ha en platta istället för breder som idag sitter innifrån?
Visst är det möjligt att göra så men jag rekommenderar att du istället kompletterar med en inside låscylinder (t.ex 703), en cylinderförlängare om så krävs, cylinderskruv samt en cylinderring för insidan.
Har du några försäkringskrav på låsning?
Är det en oval eller rund låscylinder som sitter idag?
Ok, så det är skillnad på yttre och inre cylinder? Den som sitter där idag är oval.1 123abc skrev:Visst är det möjligt att göra så men jag rekommenderar att du istället kompletterar med en inside låscylinder (t.ex 703), en cylinderförlängare om så krävs, cylinderskruv samt en cylinderring för insidan.
Vet inte vad försäkringsbolaget säger men jag tänker att det kanske kan försvåra lite och eventuellt förhindra inbrott.
Vad sätter man på utsidan för att täcka över hålet där den yttre cylindern satt?
du menar alltså att vända låset uppochner? Det funkar ju inte så bra, då kommer du ju får lyfta handtaget för att öppna dörren, plus att låskolven hamnar fel. Och lås och handtag kommer byta plats med varandra. Mm. Byt ut vredet på insidan och sätt dit låscylinern. Det finns nog plattor man kan sätta på utsidan, eller så ha låscylinder både på in och utsida, det är väl det bästa egentligen. Inte svårt att fixa heller.
Kan absolut inget om lås så ursäkta mina frågorA Aronb skrev:du menar alltså att vända låset uppochner? Det funkar ju inte så bra, då kommer du ju får lyfta handtaget för att öppna dörren, plus att låskolven hamnar fel. Och lås och handtag kommer byta plats med varandra. Mm. Byt ut vredet på insidan och sätt dit låscylinern. Det finns nog plattor man kan sätta på utsidan, eller så ha låscylinder både på in och utsida, det är väl det bästa egentligen. Inte svårt att fixa heller.
Menar inte vända upp och ner på cylindern utan sätta den på insidan.
Det går alltså att ha kvar cylindern på utsidan och sätta in en till på insidan istället för vredet?
Allvetare
· Västra Götalands
· 849 inlägg
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
du kan sätta en sån på utsidan https://www.laskompaniet.se/product/tackbricka-utsida-assa, men eftersom du måste fixa en innecylinder till insidan kan du lika gärna ha kvar cylindern på utsidan också.
cylinderringen du måste ha på insidan passar inte med ute cylindern som du har nu.
cylinderringen du måste ha på insidan passar inte med ute cylindern som du har nu.
Ja det är skillnad på ut och inside låscylindrar där låscylindern på insidan har plats för skruvarna som håller låscylindern på plats.S skidaren skrev:
Det är möjligt att montera utside låscylinder på insidan och täcka utsidan med en täckskylt (assa 4265), fix 4408, borra ur en utside cylinderring för skruvar.
Däremot är det en bättre lösning att komplettera det befintliga med en inside låscylinder (703 eller motsvarande), cylinderring och eventuell cylinderförlängare och skruv.
Om ditt försäkringsbolag däremot har krav på klassad låsning i minst kl3 eller någon skyddsklass så är det andra lösningar som föreskrivs.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny fjärrvärmeanvändare - är detta ”tjutande” ljud normalt?
Fjärrvärme & Gas -
Vända "öppnings-håll" altandörr
Fönster & Dörrar -
Använda gjutsand 0-8 till gräsmattan?
Gräsmatta -
Kan vi använda pärlspont-skivor i badrum
Frågor och svar om renovering -
Byta staket - kan jag återanvända gamla plintar?
Trädgård allmänt