Efter att min son lite vårdslöst slängde igen altandörren hos en bekant är nu handtaget till en altandörr lite slappt, och fjädrar inte uppåt som det är tänkt.
Huset är sålt och ska snart lämnas, men ägaren vill gärna att dörren ska vara i bra skick, i alla fall i några månader framåt
Vad borde jag göra?
Huset är sålt och ska snart lämnas, men ägaren vill gärna att dörren ska vara i bra skick, i alla fall i några månader framåt

GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 167 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 167 inlägg
En inital guide: https://gds.se/fonster-och-dorrar/dorrar/varfor-hanger-handtaget
Jag har bara reparerat äldre handtag där fjäder behövt bytas, men det brukar vara att skruva isär (hålla noga koll på vilka delar som ska sitta var, fota under processen) och på det sättet hitta vad som behöver bytas.
Gör man det enklare så är det att köpa nytt.
Jag har bara reparerat äldre handtag där fjäder behövt bytas, men det brukar vara att skruva isär (hålla noga koll på vilka delar som ska sitta var, fota under processen) och på det sättet hitta vad som behöver bytas.
Gör man det enklare så är det att köpa nytt.
Tack för svar. Om jag hellre vill köpa nytt lås, går det av bilderna att se vad jag borde köpa?

GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 167 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 167 inlägg
Det här ser väldigt likt ut: https://www.stgeorge.se/komplett-ha...d-enkel-bage-lasbart-fran-in-och-utsidan.htmlG globaljuggler skrev:
Där ser du också hur låset är uppbyggt och vilka delar det kan handla om. Skruvar ni av det så ser ni om den del som sköter fjädringen är utbytbar, t ex om det är roddarpinnen eller själva infästningen till den (roddarpinnen är den som går tvärs genom dörren på baksidan av handtaget).
Inte borde det gå sönder för att någon stänger lite hårt utan då har det troligtvis varit problem tidigare eller att det var den sista droppen som fick bägaren att rinna över, inte grabbens fel det kanske även var korsdrag så dörren fick en extra skjuts.G globaljuggler skrev:Efter att min son lite vårdslöst slängde igen altandörren hos en bekant är nu handtaget till en altandörr lite slappt, och fjädrar inte uppåt som det är tänkt.
Huset är sålt och ska snart lämnas, men ägaren vill gärna att dörren ska vara i bra skick, i alla fall i några månader framåtVad borde jag göra?
Frågan är varför det strular och vad som är problemet.
Det jag hade börjat med är att rikta handtaget om det är så att skyltarna rört sig i sidled så det nu spänner lite, ofta räcker det att lossa lite på fästskruvarna och känna efter om det går bra och sedan dra åt skruvarna igen.
Annars lossa och se så att greppet (handtaget) går bra i skylten samt kontrollera tryckesroddarens funktion i låshuset.
Jag ser inga envägsskruv i bild så det är lätt att lossa.
En ny spanjolett som troligtvis är måttbeställd med minst 5 veckors leveranstid är kanske inte lämpligt i detta fallet men dörrtillverkaren kan eventuellt ha rätt spanjolett i lager om det är problem med spanjoletten.G globaljuggler skrev:
Det är även möjligt att byta själva låshuset i spanjoletten men då måste man veta dorndjupet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder