Byggahus.se
Efter att min son lite vårdslöst slängde igen altandörren hos en bekant är nu handtaget till en altandörr lite slappt, och fjädrar inte uppåt som det är tänkt.

Huset är sålt och ska snart lämnas, men ägaren vill gärna att dörren ska vara i bra skick, i alla fall i några månader framåt :) Vad borde jag göra?

• En dörrhandtag i metall med nyckel i låscylindern, vit dörrkarm, delvis öppen dörr med glasskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett finger trycker på en dörrklockknapp ovanför en handtagsmonterad enhet på en vit dörr.
    Skapa konto
  • Svart dörrhandtag med nyckel i låscylinder, säkerhetsutrustning, metallyta, inomhus bruk.
  • Nyckel i låscylinder, dörrhandtag nedanför, vit dörrkarm, svart bakgrund.
    Skapa konto
Byt låset och sov gott om nätterna
.

B Boende45 skrev:
Byt låset och sov gott om nätterna
.
Jag hade hoppats på lite mer detaljerade svar. Är det någon som vet vad jag kan köpa som ersättning?

GreenYoda
En inital guide: https://gds.se/fonster-och-dorrar/dorrar/varfor-hanger-handtaget

Jag har bara reparerat äldre handtag där fjäder behövt bytas, men det brukar vara att skruva isär (hålla noga koll på vilka delar som ska sitta var, fota under processen) och på det sättet hitta vad som behöver bytas.

Gör man det enklare så är det att köpa nytt.

Tack för svar. Om jag hellre vill köpa nytt lås, går det av bilderna att se vad jag borde köpa?

GreenYoda
G globaljuggler skrev:
Tack för svar. Om jag hellre vill köpa nytt lås, går det av bilderna att se vad jag borde köpa?
Det här ser väldigt likt ut: https://www.stgeorge.se/komplett-ha...d-enkel-bage-lasbart-fran-in-och-utsidan.html

Där ser du också hur låset är uppbyggt och vilka delar det kan handla om. Skruvar ni av det så ser ni om den del som sköter fjädringen är utbytbar, t ex om det är roddarpinnen eller själva infästningen till den (roddarpinnen är den som går tvärs genom dörren på baksidan av handtaget).

G globaljuggler skrev:
Efter att min son lite vårdslöst slängde igen altandörren hos en bekant är nu handtaget till en altandörr lite slappt, och fjädrar inte uppåt som det är tänkt.

Huset är sålt och ska snart lämnas, men ägaren vill gärna att dörren ska vara i bra skick, i alla fall i några månader framåt :) Vad borde jag göra?
Inte borde det gå sönder för att någon stänger lite hårt utan då har det troligtvis varit problem tidigare eller att det var den sista droppen som fick bägaren att rinna över, inte grabbens fel det kanske även var korsdrag så dörren fick en extra skjuts.
Frågan är varför det strular och vad som är problemet.
Det jag hade börjat med är att rikta handtaget om det är så att skyltarna rört sig i sidled så det nu spänner lite, ofta räcker det att lossa lite på fästskruvarna och känna efter om det går bra och sedan dra åt skruvarna igen.
Annars lossa och se så att greppet (handtaget) går bra i skylten samt kontrollera tryckesroddarens funktion i låshuset.
Jag ser inga envägsskruv i bild så det är lätt att lossa.

G globaljuggler skrev:
En ny spanjolett som troligtvis är måttbeställd med minst 5 veckors leveranstid är kanske inte lämpligt i detta fallet men dörrtillverkaren kan eventuellt ha rätt spanjolett i lager om det är problem med spanjoletten.
Det är även möjligt att byta själva låshuset i spanjoletten men då måste man veta dorndjupet.
Dokument med tekniska ritningar och beskrivningar av mätbeställda fallkolvspajolletter för fönsterdörrar.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.