Byggahus.se
Ser ju ut som rent skräp, vad går gränsen på budgeten?

Det ser ut att vara en ultraljudsmätare med lasersikte. Min erfarenhet av ultraljudsmätare är att dom inte är särskilt noggranna. Speciellt om man inte mäter mot en plan yta.
Enda fördelen ska väl vara den där rullen då, men jag har svårt att se att man har nytta av den speciellt ofta.

Skaffa en riktig lasermätare istället. Kostar under 1000-lappen i Svensk butik.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
vad går gränsen på budgeten?
Tja, jag bor ju i Småland...

useless useless skrev:
Det ser ut att vara en ultraljudsmätare med lasersikte. Min erfarenhet av ultraljudsmätare är att dom inte är särskilt noggranna. Speciellt om man inte mäter mot en plan yta.
Enda fördelen ska väl vara den där rullen då, men jag har svårt att se att man har nytta av den speciellt ofta.

Skaffa en riktig lasermätare istället. Kostar under 1000-lappen i Svensk butik.
Ja, jag hade ju inte tänkt köpa den där, så mycket är jag ju klar över. Men vad kan man tänka sig för vettigt istället?

useless useless skrev:
Jag har en sån här som jag är nöjd med:
[länk]

Ligger inom någon mm jämfört med måttbandet.
en hel millimeter...? ;)

Stefan N Stefan N skrev:
Om du vill göra lite beräkningar också, [länk]
700:- för en miniräknare som bara kan addition och multiplikation. ;)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det går ju att läsa i den tekniska specen:
  • Svart mätinstrument

Så det är ju absolut inget att tveka, bara köp. Har vi inte alla drömt om just det? :rofl: :crysmile:

Men nåja, det är ju en ultraljuds "lasermätning", lasern är bara till för att ungefär peka ut mot vad du mäter, det blir vilket föremål som helst inom 20° ifrån där lasern pekar - om du har tur, det kan ju även bli alla möjliga mått beroende på vilka vägar ekot har tagit.

De enda roliga grejerna är mätningen med hjulet och själva bandet - runt olika roliga former.
Inte så ofta man behöver mäta sånt, men då skulle det dock vara guld värt, eller möjligen åtminstone lika mycket värt som vad prylen kostar.
Men det förutsatt att den mäter rätt, och helst i SI-enhet. :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De enda roliga grejerna är mätningen med hjulet och själva bandet - runt olika roliga former.
Ja, det är en funktion jag redan kan tänka mig ett antal användningsområden för, så det är lite synd att ingen annan tillverkare verkar ha tänkt på samma funktion.

Mikael_L
useless useless skrev:
Jag har en sån här som jag är nöjd med:
[länk]

Ligger inom någon mm jämfört med måttbandet.
Jag har en t.o.m ännu enklare och framförallt mindre.
Den har dock utgått ur sortimentet nu, jag köpte detta paket för bara kanske 3-400:-
9616065331230.jpg
https://www.clasohlson.com/se/Krysslaser-HL10-S-och-avståndsmätare-HD200/Pr411086000

Jag skaffade in detta för dels att det bara var lite kaffepengar och jag hade ett presentkort som behövde tömmas, men mest för att de är så små och billiga prylar som jag ofta har med mig i en ficka (om jag ska åka och titta på ett jobb, bedöma kabellängder osv) eller i verktygsväskan. Har man alltid med sig ett överflöd av prylar så är storlek och vikt skönt att spara in på.

uselass, jag tror att de här mätarna mäter exaktare än ±1 mm
Men vi kan väl kolla upp lite ... :)

edit:
Förövrigt Risbro, CO har flera olika mätare på rea just nu, du blir nog ganska nöjd med vilken som av dom. I alla fall mer nöjd än prylen i första posten, om du har tänkt mäta på avstånd, typ lasermätare. :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, det är en funktion jag redan kan tänka mig ett antal användningsområden för, så det är lite synd att ingen annan tillverkare verkar ha tänkt på samma funktion.
Men för 112 spänn kan du väl ändå testa prylen, även om du nu är en smålänning. :)
Det får man ju snart inte ens en lunch för. :rolleyes:

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men för 112 spänn kan du väl ändå testa prylen, även om du nu är en smålänning. :)
Det får man ju snart inte ens en lunch för. :rolleyes:
Å andra sidan har jag ingen aning om vad lunch-priserna är i Småland.
Ni har kanske lyckats hejda prisökningarna, att lunch fortfarande kostar 55 spänn, ty annars äter absolut ingen snål infödd smålänning där, utan det blir bara någon handelsresande i veckan som käkar ... :rofl:

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Å andra sidan har jag ingen aning om vad lunch-priserna är i Småland.
Ni har kanske lyckats hejda prisökningarna, att lunch fortfarande kostar 55 spänn, ty annars äter absolut ingen snål infödd smålänning där, utan det blir bara någon handelsresande i veckan som käkar ... :rofl:
Vaddå priserra? Dä kåsta la’nte så möe å gräva åpp lite potater frå potatalannet te meddan? Sövel dä ha vi ju ännå bara te jul.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.