Mina blålaserade trädgårdsmöbler skär sig mot den gröna falu rödfärgen och jag skulle vilja ha dem vit- eller grålaserade.
Jag vill helst inte täckmåla dem utan fortsätta ha dem laserade, och jag är liiiiite skeptisk till täcklasyr, då jag tidigare har upplevt den mer lik en vanlig täckfärg än en lasyr. Har jag haft otur/gjort fel då? Jag använde röd täcklasyr på tidigare brunlaserat staket/bänk och de flagnade efter några år.
Finns det några bra alternativ för mig? Nåt särskilt märke som rekommenderas?
Jag tror att jag hellre laserar dem svarta än täckmålar dem, men helst skulle jag vilja ha dem ljusa.

Ta en vit lasyr så blir de nog lite gråare. Annars kan du be att färgaffären bryter till en silvergrå kulör. Beckers har en som heter "Blyerts". Den passar mycket bra till grön Falufärg.

Kan jag använda en fasadlasyr till trädgårdsmöbler förresten? Hillerstorp har en serie lasyr för trädgårdsmöbler, men jag har inte så god erfarenhet av den, tyckte det var svårt att få den att tränga in nåt i träet.

Du kan med gott mod använda dig av fasadlasyr... Om du inte tyckte den var bra så finns det ju andra märken som du kan använda dig av.

Nu har jag laserat första varvet med Cuprinol fasadlasyr vit.
Det blå lyser igenom en del, men jag tror nog att det kan bli ganska bra med ett lager till.
Jag är dock lite orolig för att det ska bli ett "skinn" som kommer flagna på sikt.
Jag har ju egentligen önskat mig en bets, men det är ju omöjligt att betsa en blå möbel vit, då hade den fått bli svart.
Nu hoppas jag bara på lite uppehållsväder så jag kan få på nästa lager, men det verkar vara en regnperiod här. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.