Hjälp!
Hur kan jag läsa .sbd mail filer? Har en mapp med mail inbox som har filer som heter .sbd. Har skickat dom till Firefox mailprogram och också Netscapes, där filerna har skapats. Dom kommer fram till inboxen, men när jag öppnar dom är det väldigt rörigt och huvusakligen består det bara av en massa tecken och siffror. Har försökt på alla sätt men icke det går att tyda mailen.
Hur i all världen skall jag få dom läsbara igen?
Blir glad om någon vet!
Hur kan jag läsa .sbd mail filer? Har en mapp med mail inbox som har filer som heter .sbd. Har skickat dom till Firefox mailprogram och också Netscapes, där filerna har skapats. Dom kommer fram till inboxen, men när jag öppnar dom är det väldigt rörigt och huvusakligen består det bara av en massa tecken och siffror. Har försökt på alla sätt men icke det går att tyda mailen.
Hur i all världen skall jag få dom läsbara igen?
Blir glad om någon vet!
OpenOffice Base gör ingen nytta för SBD-filer. Till SDB hade det kanske fungerat, men då har det inget med mejl att göra. 
Förstår inte riktigt vad du menar med "skickat dom till firefox inbox". Har du mejlat filen till dig själv?.
Det du ska leta efter är någon form av import-funktion i Firefox mejlprogram, för det är där dom hör hemma. Eller också ska dom kopieras till rätt mapp.
/Jonas
Förstår inte riktigt vad du menar med "skickat dom till firefox inbox". Har du mejlat filen till dig själv?.
Det du ska leta efter är någon form av import-funktion i Firefox mejlprogram, för det är där dom hör hemma. Eller också ska dom kopieras till rätt mapp.
/Jonas
Redigerat:
Du ska inte ha några filer som heter .sbd
Det ska vara kataloger som har ändelsen .sbd, och de ska innehålla filer utan ändelse,
som i sin tur innehåller dina mail.
Mail-strukturen från gamla Netscape är att det finns en huvudkatalog som heter "Mail".
Varje mapp, t.ex. "Inbox" har en egen fil UTAN filändelse.
Har du sedan undermappar så finns det en katalog med ändelsen .sbd
Har du t.ex. undermappar i "Inbox" så finns de i en katalog som heter Inbox.sbd.
De senare versionerna av Thunderbird kan läsa den här strukturen.
Har man panik kan man gå in och läsa mailen med någon textfils-viewer,
men mailen ligger alltså i filer utan ändelse. Filens namn = mappens namn.
/Hasse
Det ska vara kataloger som har ändelsen .sbd, och de ska innehålla filer utan ändelse,
som i sin tur innehåller dina mail.
Mail-strukturen från gamla Netscape är att det finns en huvudkatalog som heter "Mail".
Varje mapp, t.ex. "Inbox" har en egen fil UTAN filändelse.
Har du sedan undermappar så finns det en katalog med ändelsen .sbd
Har du t.ex. undermappar i "Inbox" så finns de i en katalog som heter Inbox.sbd.
De senare versionerna av Thunderbird kan läsa den här strukturen.
Har man panik kan man gå in och läsa mailen med någon textfils-viewer,
men mailen ligger alltså i filer utan ändelse. Filens namn = mappens namn.
/Hasse
Det är inte "mail" i dessa filer utan ett system för att thunderbird att hålla koll på mail och underkataloger.
Finns program för att importera dessa filer/kataloger tbx till thunderbird (inte testat själv)
http://kb.mozillazine.org/Importing_folders
http://www.z-a-recovery.com/thunderbird-email-database.htm
Undrar lite till din första fråga, är du bara nyfiken på filerna eller har du tappat bort mail???
Finns program för att importera dessa filer/kataloger tbx till thunderbird (inte testat själv)
http://kb.mozillazine.org/Importing_folders
http://www.z-a-recovery.com/thunderbird-email-database.htm
Undrar lite till din första fråga, är du bara nyfiken på filerna eller har du tappat bort mail???
Min dator krachade men jag hade en backup av den hård disken. När jag sedan letar efter mailen är det de filer jag visar som kommer upp.
Det finns totalt c:a. 3 Gigabyte med info i dessa. Mailen ligger där, det vet jag, men jag kan inte läsa dom med "någon reda". Bilder och text blir bara siffror och tecken, vissa mail går att tyda "på riktigt", men textraderna kommer lite huller om buller. Mappen "Inbox .sbd" har mycket information.
Snart ger jag upp!
Skall testa "importprogrammen" du informerar om.
Det finns totalt c:a. 3 Gigabyte med info i dessa. Mailen ligger där, det vet jag, men jag kan inte läsa dom med "någon reda". Bilder och text blir bara siffror och tecken, vissa mail går att tyda "på riktigt", men textraderna kommer lite huller om buller. Mappen "Inbox .sbd" har mycket information.
Snart ger jag upp!
Skall testa "importprogrammen" du informerar om.
Gör backup på filerna bara innan du börjar klabba med dom bara, alltid bättre med dubbelsäkerthet 
1. Ta backup på alla mail-filerna innan du börjar experimentera.
Du ska kunna börja om från början om något går snett.
2. Stäng av den idiotiska "finessen" i Windows som heter något i stil med
"dölj filändelser för kända filtyper". Annars ser man inte vad filerna heter.
3. Ta bort alla filer som har ändelsen ".snm". Det är index-filer
som kan bli korrupta om datorn eller programmet kraschar.
De kan återskapas av Netscape ur de filer som saknar filändelse.
Jag är osäker på om Thunderbird vill ha dem vid import,
men det är bara att testa! I värsta fall får du starta Netscape 4.7x
så att de kan återskapas.
4. Importera till Thunderbird
Jag ska göra en liknande operation när jag får tid.
Efter det kan jag ge detaljerade instruktioner.
Vid mitt förra försök gick det bra att importera de gamla mailen,
men jag lyckades inte få Thunderbird att lägga allt på en nätverksdisk (med RAID),
den envisades med att lägga allt på den lokala hårddisken.
/Hasse
Du ska kunna börja om från början om något går snett.
2. Stäng av den idiotiska "finessen" i Windows som heter något i stil med
"dölj filändelser för kända filtyper". Annars ser man inte vad filerna heter.
3. Ta bort alla filer som har ändelsen ".snm". Det är index-filer
som kan bli korrupta om datorn eller programmet kraschar.
De kan återskapas av Netscape ur de filer som saknar filändelse.
Jag är osäker på om Thunderbird vill ha dem vid import,
men det är bara att testa! I värsta fall får du starta Netscape 4.7x
så att de kan återskapas.
4. Importera till Thunderbird
Jag ska göra en liknande operation när jag får tid.
Efter det kan jag ge detaljerade instruktioner.
Vid mitt förra försök gick det bra att importera de gamla mailen,
men jag lyckades inte få Thunderbird att lägga allt på en nätverksdisk (med RAID),
den envisades med att lägga allt på den lokala hårddisken.
/Hasse