Byggahus.se

Lås till garage / förråd, Assa LC 200, 701 el. 712

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej, har handlat två stycken förrådsdörrar att montera i garaget (innehåller lite tävlingscyklar och många verktyg). Dörrarna kom monterade med låskista Assa LC 200.

Hur gör jag dörrarna säkra?

Låg budget
    701-cylinder och separata beslag och trycken

Hög budget
    712-cylinder och byter kistan mot godkänd Assa 2000 EVO-sats

Jag har kollat med försäkringbolaget IF om vad dom ställer för krav på låset och i stort har de inga specefika krav, mer än att det skall finnas brytmärken på dörren för att man skall få ersättning vid inbrott.

Någon som vet, hur säker är en LC 200-kista med 701-cylinder? Hur mycket säkrare är man med (senaste versionen av) Assa 2000 EVO?

Vi har två gamla ytterdörrar med Assa 2000 lås (utan haken). Dessa dörrar skall inom kort bytas mot en ny dörr, hur står sig dessa gamla Assa 2000-kistor jämfört med LC200-kistan?

Tack för hjälp!

2. J
    Medlem Nivå 5
    LC 200 är att jämföra med en Assa 565, ett vanligt lås på förråd. Till det duger en 701. Har inte försäkringsbolaget några synpunkter så nöj dig med det.

Annars kan du ju ta någon av dina 2000 kistor och sätta dit. Skaffa då förstärkningsbehör, detta kan motivera en 712. Se till att du har ett riktigt slutbleck och inte bara en tunn plåt.

3. B
    Medlem Nivå 2
    Det blev Oval cylinder invändigt och utvändigt på de bägge dörrarna och så behåller jag LC200-kistan.

Tack för hjälpen!