Byggahus.se

Lås till funkisbalkong lägenhet

1. E
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

Evvi_j

Medlem
    Hej!

Såhär i semestertider har jag börjat fundera på ett lås av något slag till vår balkong och söker lite tips!
    I vårt område har det varit en del fräcka inbrott där tjuvar tagit sig in genom balkonger i vanliga hyreshus, och lyckats haka upp haspen med ngt redskap för att ta sig in (ej krossat rutor). Oftast på bottenvåning men ibland har de tagit sig upp på vån 2.

Vi bor en trappa upp i funkishus 40-tal (bostadsrätt) , jag lägger in bild här på balkongen!
    Jag tänker mig ett lås av typen en hasp med en “platta” som man skjuter in i ett lås som sitter fast i listen runt balkongen… om det är förståelig beskrivet? Om det ens finns, har inte lyckats hitta... Det skulle såklart inte vara en heltäckande lösning, det går såklart fortfarande att ta upp fönstret, men det är iaf ETT steg extra att ta sig in, att det inte bara går att peta upp handtaget..

har någon tips om ett bra lås man kan sätta på balkongen, typ det jag beskrev eller en helt annan lösning?

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 713 inlägg

BirgitS

Medlem
    Kanske ett kolvlås eller skjutregel?
    Sådana och andra alternativ finns t.ex. här: https://www.specialbeslag.se/reglar-haspar
    Glöm bara inte bort att det ska vara lätt att ta sig ut på balkongen om det börjar brinna och man får panik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.