Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Lås till altandörr?

1. Azkel
    Medlem · Stockholms · 230 inlägg

Azkel

Medlem
    Hej alla,

Har en altandörr som låses med ett vred på insidan. Har länge tänkt att sätta in ett riktigt lås med (borttagbar) nyckel så att eventuell inbrottstjuv inte bara kan öppna från insidan efter att ha krossat ett fönster.

Kruxet är att vredet på insidan låser genom att vrida ett kvarts varv, inte mer. Jag var idiot nog att köpa en lös låscylinder och montera i bara för att upptäcka att jag ju inte får ut nyckeln efter bara ett kvarts varv. Fick sätta tillbaka vredet igen. Jag antar att jag behöver en cylinder där nyckeln kan tas ut redan efter just ett kvarts varv? Har letat massor på nätet utan att hitta detta.

Någon som kan tipsa?

Tack på förhand!

// Azkel

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 277 inlägg
    Du behöver antagligen byta ut hela spanjoletten

3. Azkel

Azkel

Medlem
  4. S
    Medlem · Skåne · 512 inlägg

sulfobus

Medlem
  5. Azkel

Azkel

Medlem
    Osäker på tillverkare, köpte från Skånska Byggvaror för typ 6-7 år sedan. Kikar i den manual du länkar till och ja, helt klart ser de cylindrarna ut som standardcylindrar - precis en sådan jag köpte men där nyckeln inte kan tas ut efter ett kvarts varv.

Får du alltså ut din nyckel efter ett kvarts varv?

Tack!!

// Azkel

6. S

sulfobus

Medlem
    Jag har inte cylinder heller, men hade sett i manualen att det gick. Kanske kan man vrida tillbaka till mittenläget utan att den låser upp (?).

7. Azkel

Azkel

Medlem
    Hmm, tänkte inte på det, klart värt att prova. Men, om du inte har cylinder, vad har du då?

Tack!

// Azkel

8. S

sulfobus

Medlem
    Bara lock på utsidan, vred inne

9. Azkel

Azkel

Medlem
    Aah, då har du precis som jag har. Nåväl, ska testa igen med den cylindern jag köpte, jag tackar för tipset!!

// Azkel

10. J
    Medlem · Stockholm · 31 inlägg

jdahlgren

Medlem
    De altandörrar jag stött på får man vrida tillbaka nyckeln för att få ut den. Bör vara så på din dörr också.

• Laddar…
  11. Azkel

Azkel

Medlem
    Om ni har rätt, och det har ni antagligen, innebär det att jag la bortåt 2 timmar på att montera och sedan ta bort en cylinder som funkade galant! Bara jag som var så korkad att jag inte tänkte på att vrida tillbaka nyckeln. Var helt låst (pun intended) på att vrida nyckeln ett helt varv...

Sanslöst va korkad man är ibland... Jag bjuder på det skrattet denna soliga fredag! :)

Tack för hjälp och trevlig helg!

// Azkel

• Laddar…
  12. 1
    Medlem · Stockholm · 3 657 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Jag ler lite när jag läser detta men det är som det andra har sagt att du måste vrida tillbaka nyckeln till utgångsläget (du låser åt ett håll och låser upp åt det andra).
    Min erfarenhet säger mig dock att jag inte tror att det var så enkelt då du borde fått ut nyckeln då det är naturligt att vrida tillbaka, det jag tror du gjort är att du haft nyckeln i när du monterade och nyckeln då var vriden ett halvt varv och då går det inte att få ur nyckeln hur mycket du än försöker.

Du behöver nytt ett handtag för insidan (det du länkade fungerar bra) och du ska ha en låscylinder för insida det vi låssmeder kallar för rokoko cylinder med lång medbringare (motsvarande ASSA 709).

Att använda nyckeln för att styra in medbringaren i spanjoletten är inte fel men se till att du har nyckeln lite urdragen och för in den helt endast när du ska passa ihop låscylinder och spanjolett och vrid då nyckeln endast lite så slipper du att nyckeln är upp och ner så får du även ur nyckeln ;)
    Jag kan trösta dig med att du inte är ensam om att göra detta misstag.

Edit: jag glömde skriva att om du köper det handtaget du länkade till så måste du även köpa 2st 28mm cylinderskruv då dessa inte ingår i handtaget.

Redigerat 15 aug 2015 00:20
  13. Azkel

Azkel

Medlem
    Tack 123abc för din hjälp! Jag tror att det finns ljus i tunneln, plockade isär allt igår igen och det ser ut att kunna fungera med den låscylinder jag har, nästan i alla fall...

Hela cylindern hamnar lite för lång in (djupt) i dörren men jag har för mig att man kan köpa typ distansbrickor för just detta. Dock behöver jag något som kopplar ihop dessa:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg

2.jpg

Upplösningen är inte optimal men det handlar om att cylinderns "stift" är bredare är låskistans hål. Det gamla vredet hade ett kryss/kors som var mindre:

3.jpg

Något tips på vad jag ska köpa?

Handtaget verkar jag dock kunna ha kvar då detta inte påverkas av att jag sätter in en cylinder eller missar jag något?

Tack!!

// Azkel

14. 1
    Medlem · Stockholm · 3 657 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Cylindern på bilden är felaktig dels så har den fel medbringare kort istället för lång samt så är det en låscylinder avsedd för utsida.
    Angående distanser så beror det på vilket handtag du tänkt använda det du länkade i tråden behöver inga distanser då cylindern skruvas fast i handtaget men du måste använda en insidecylinder med långmedbringare (fråga efter en rokoko cylinder med lång medbringare hos låssmeden så blir det rätt).
    Det ser ut som om du har ett ASSA 7314 med vredinsats 7313 och för insida så ska det vara ASSA 7315 med rokoko cylinder och cylinderdistans/förlängningsdel (du måste mäta vilket mått/höjd den ska ha) om du vill ha samma utseende som utsidans handtag.
    Du behöver även en mutterbricka eller en skyddsbricka och muttrar för att kunna fästa cylindern om du endast ska ha cylinder från insidan.
    Du kan även köpa till en insidecylinder samt bett låssmeden byta till lång medbringare på befintlig cylinder (jag brukar ta 20kr för det) samt köpa rätt distanser ett handtag 7315 (insida), cylinderskruv och sedan har du cylinder från båda sidorna.

Efterföljande råd är felaktigt enligt mig men du erhåller önskad funktion:
    Om du inte bryr dig om du gör rätt så borde du kunna få dit det du har med rätt distanser om du bara hade haft en långmedbringare men då skruvas cylindern fast från utsidan (som täcks över med handtaget på utsidan som inte går att skruva loss utifrån) och låter cylindern titta fram i hålet efter att du plockat bort vredet.

Redigerat 16 aug 2015 11:40
  15. Azkel

Azkel

Medlem
    Stort tack 123abc för ditt mycket utförliga svar! Uppskattar att du tar dig tid att förklara. Jag ska kika vidare i helgen på detta, svårt att hinna under veckorna.

Tack!!

// Azkel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.