Lås på fönster?

4k läst  5 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag skulle vilja höra lite åsikter angående lås på fönster, ska man satsa på det eller inte? Vi ska bygga ett souterränghus och spontant känner jag att jag skulle vilja ha lås på samtliga fönster som är en möjlig inbrottsväg. Kostnaden för detta är ca 1000 kr per fönster och det blir en slant i slutändan och frågan är om det är värt det? Minskar man risken för inbrott eller låser man in sig själv ifall det börjar brinna? Vi har även tänkt ha larm på huset. Hur har ni andra resonerat?

Tacksam för synpunkter:)

2. J
    Medlem Nivå 5
    Visst är fönsterlås bra, speciellt på baksidan av huset och andra skymda punkter. Är det icke kopplade fönster så är ett låsbart handtag bra. Kan du påverka det så be att få fönsterna med en spanjolett med hakar. Likaså om du har en terassdörr så få den med en säkerhetsspanjolett. Kostnaden blir mycket mindre än om man ska eftermontera, och säkerheten mycket högre.

För kopplade fönster finns det tryckcylindrar, det är också ett bra alternativ. Lika där, be fabriken montera om du inte vill pyssla själv. Visst är det bra att låsa om sig, ett inbrott gör ingen glad förutom tjuven. Man kan ha en nyckel i när man sover om man finner att fönstret är en bra utrymningsväg.

Larm är bra men låsa är nummer ett. "Trillar man i sjön är det bättre med flytväst än flagga"

3. A
    Medlem Nivå 15
    Jag monterade fönsterlås vid ett tillfälle, då det behövdes för försäkringen. Fast jag har för mig att de kostade mer typ 300kr/styck, inte 1000. Fönsterlås är ju i sig en ganska symbolisk åtgärd, i alla fall så länge du inte kompletterar med galler och pansarglas.

4. J
    Medlem Nivå 5
    Godkända lås kostar från 300 och uppåt. De kan se små och oansenliga ut men fyller väl funktionen att försvåra för någon att ta sig in. Man kan aldrig göra sitt hem totalt säkert. Och att sätta galler och pansarglas känns inte rimligt. Galler för fönsterna får de som hälsar på objudna. Dock finns det plastfilm att sätta på fönsterna som blir ett bra extra skydd.

Genomsnittstjuven är en missbrukare som inte vill släpa runt på hur mycket som helst i verktygsväg, och han hälsar på vanligtvis på dagen när du inte är hemma...

5. A
    Medlem Nivå 15
    Det är därför de tar en sten och krossar fönsterrutan.

6. J
    Medlem Nivå 5
    Det är då den lilla plastfilmen gör nytta....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: