Byggahus.se

Larver ifrån bladstekel äter upp vinbärsbuskarna

1. C
    Medlem · Västra Götaland · 225 inlägg

Carl-Jo-han

Medlem
    Förra året åt något upp alla blad på krusbärsbusken men jag han aldrig se vad det var. Nu såg jag att en hel gren på vinbärsbusken var helt kal, och hittade förövarna. Mängder av larver av bladstekel!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170624_105548.jpg

Hur bekämpar jag dessa? Handplocka alla jag hittar? Vill inte bespruta för bären är ju snart mogna.

Tips?

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 713 inlägg

BirgitS

Medlem
    Handplockning är väl det säkraste, men du kan ju pröva med att spruta med såpvatten eftersom det kan kväva larverna (resterna av såpan försvinner vid nästa regn eller så får man skölja bären innan man äter dem).

• Laddar…
  3. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 785 inlägg

harry73

bra på allt
    Jag läste i en annan tråd att gamla fun light (med aspartam) funkade. Nu har de ändrad recept och använder stevia

• Laddar…
  4. C

Carl-Jo-han

Medlem
    Har varit ute i omgångar och plockat dom för hand. Får nog fortsätta så ett tag. Det är svårt att komma åt dom som är längst in i buskarna.

Får hoppas att bären överlever i alla fall!

5. B

BirgitS

Medlem
    Pröva med såpvatten där du inte kan handplocka.

I överkanten av bilden, ca 3:e bladet uppifrån så ser det ut att vara en blad med "blåsor" och det kan kanske vara nykläckta larver eller äggsamling så kolla upp sådana blad.

6. C

Carl-Jo-han

Medlem
    Har hittat några blad med dessa ägg på undersidan. Det ska tydligen vara ifrån Bladstekel.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170624_191013.jpg

Har givetvis tagit bort dessa. Fortsätter att rensa larver för hand

7. harry73

harry73

bra på allt
    Vi brukar plocka alla angripna blad eller blad med ägg eller larver på. Dessa spolar vi ner genom toan.

8. B

BirgitS

Medlem
  9. harry73

harry73

bra på allt
    Vi har trekammarbrunn så när de hamnar hos kommunen finns det inte mycket kvar.
    I övrigt ska man våga gå emot reglerna ibland

10. C
    Husägare · Örebro · 7 inlägg

chrwal

Husägare
    Vi hade samma problem en sommar och vi sprutade buskarna rikligt med såpavatten i två omgångar. Tog vanlig gulsåpa.
    Vi fick också veta att steklarna "vandrar" ner i marken igen för att återkomma till nästa säsong (vet inte om det är sant) så då fick busken en omgång såpa vatten i jorden vid stammen också.
    Efter det hade vi inga problem längre.
    Såpavatten funkar även bra mot annan ogyra som bladlöss på rosor och träd.

... och vi åt bären och vi lever ännu ;)

• Laddar…
  11. B

BirgitS

Medlem
    Såpvatten är till för att kväva larver, bladlöss etc. genom att de drunknar så att spruta på jorden hjälper inte mot puppor som ligger lite under jordytan, såpa är inte giftigt.

Sidan https://www.sydsvenskan.se/2011-10-28/bladen-forsvinner-fran-krusbarsbusken handlar visserligen om krusbärsstekeln men det stämmer nog bra in på andra liknande steklar också.

Man kan även samla in larver genom att bre ut lakan under buskarna och sen skaka på grenarna. Samlar man sen ihop larverna i en hink kan man hälla kokande vatten på dem för att ta ihjäl dem snabbt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.