Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

1. gol
    Medlem · Västra Götaland · 559 inlägg

gol

Medlem
    Någon mer som har bekymmer med förbindelsen till spcconnect ikväll? Började vid kvart i nio.
    //Göran

2. P
    Medlem · Västra Götaland · 486 inlägg

probeb

Medlem
    Ja.

3. gol

gol

Medlem
    Har fortfarande ingen kontakt med spcconnect. Verkar som tjänsten har lagt av helt och hållet. Känns inte helt bra nu när Siemens "tvingar" oss in i molntjänsten för att köra deras App.:thumbdown:
    Men som tur är så har jag fortfarande möjlighet att köra gamla hederliga SPCanywhere mot mitt system.:)

• Laddar…
  4. P

probeb

Medlem
    Riktigt dåligt faktiskt. För långt avbrott för det skall vara ok.

5. K
    Medlem · Belgium · 1 inlägg

Kenny Balthazar

Medlem
  6. E
    Medlem · Stockholm · 146 inlägg

Emmet

Medlem
    Hej! Står i begrepp att beställa och montera ett sånt här larm. En liten detaljfråga bara (kollar med er, som ofta kan mer, innan jag kollar med säljaren) gällande skillnaderna på 4320 och 5320:
    På Låsshop står det att 5320 har inbyggd Siwaymottagare och jag har läst mig till här att 4320 INTE har det. Stämmer det? Prisskillnaden mellan de två är idagsläget 1070 kr och en Siwaymodul kostar 642. Det skulle innebär att det bara skiljer 428 kr mellan modellerna.
    5320 har ju lite extra:
    * dubbla RS232,
    * dubbla Xbus, inte för att jag vet om man har någon nytta av den extra i villainstallation
    * samt klarar 128 trådade enheter istället för 32 (återigen, tveksamt om man behöver så många).
    Sammantaget kunde det ju för framtidssäkerhet vara värt att lägga 400 kr extra för dessa finesser. 1100 känns mer tveksamt.

Någon som "vet" om siway-modulen?

7. Vespa
    Trädgårdsfixare · Kronoberg · 278 inlägg

Vespa

Trädgårdsfixare
    Siway modul ingick inte i min nyss beställda 4320. Tror inte att den ingår i någon annan version än 4220, men det är vad jag tror. Har påtalat diverse faktafel på låsshops info, men dom hänvisar att dom får texterna från leverantörerna och vill därför inte ändra.
    Men vissa saker ändrade dom igår ändå när sidan låg nere :)

8. RilleRock
    Medlem · Skåne · 2 383 inlägg

RilleRock

Medlem
    Om man kollar på Siemens sida finns det ingen 5320 med siway änn mindre 2 modeller 5320.

Det finns:
    5320
    5330
    5350

Tanken är ju inte att modellerna 5XXX och 6XXX skall sitta i en villa därför lär det aldrig komma några färdiga paket där siwaymodul ingår.

9. RilleRock
    Medlem · Skåne · 2 383 inlägg

RilleRock

Medlem
    Jag har haft 4XXX platformen sen tidigt 2009 och byter inte den nu men skulle jag köpt nytt skulle jag personligen satsat på 5XXX mest pga alla de extra utgångarna man kan styra direkt ifrån mobilen (om man har behov av det).
    4XXX kan styra 4 utgångar medans 5XXX kan styra 128 direkt från mobil.

Men 4320 räcker tillräckligt för gemene man.

• Laddar…
  10. E

Emmet

Medlem

Är detta rimligt upplägg?

Är detta ett vettigt upplägg?
    Huset:
    Källare

• garage
      värmedetektor (pga rökalstrande aktiviteter ibland),
      MK garageport (Enda ytterdörr i källare)
      Manöverpanel garage
      PIR i garage. Alla källargluggar har galler invändigt.
      Hall utanför tvättstuga Rökdetektor,
      ev PIR i hall (Overkill?)
      Expansionsenhet i källare för att underlätta kabeldragning

Markplan (halvtrappa upp från mark)

• MK entré,
      Manöverpanel hall
      Rökdetektor hall
      PIR i hall som även ser in lite grand i vardagsrum i den solfria delen,
      glaskross vid fönstervägg mot veranda,
      MK verandadörr. Vardagsrum vetter mot väst med riktigt mycket solljus sena eftermiddagar och tidiga kvällar.
    Ovanvåning:

• PIR i hall
      MK Balkongdörr
      PIR klädkammare med centralenhet
      Rökdetektor Hall

Detta leder till 14 givare
    Inomhussirén, bör den sitta i hall nere eller i hall uppe, eller borde man ha två?
    Utomhussirén + blixtljus fasad utomhus
    Centralenhet 53XX för framtida möjligheter att kunna styra fler sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    larmkomponenter.JPG

11. E

Emmet

Medlem
    Nu har jag fått svar från Låsshop. De säger att 5320 faktiskt innehåller SI-way-modulen. Då blev ju valet väldigt enkelt i min värld... :)

12. panzaa
    Medlem · Stockholm · 60 inlägg

panzaa

Medlem
    Har suttit hela dagen och försökt konfa centralen och appen så att jag kan använda SPC Connectappen men har fått erkänna mig besegrad. Lyckas inte registrera min central till hemsidan med centralens ID. Vart står ID:et? Om jag har fattat det rätt står det i SPC Pro längst ned till vänster, i mitt fall 9 siffror? Får felmeddelandet certifikatfel och att den inte hittar centralen. Tips på vad jag gjort för fel?

13. P

probeb

Medlem
    Aktivera spc Connect med manöverpanelen. Skriv sedan in ID på SPCConnect.com

14. gol

gol

Medlem
    @panzaa
    Det 9:e siffriga ID:t du ser längst ner till vänster i PRO är centralens serienummer. Det är inte det du ska använda mot SPC Connect, utan "ATS Registrerings ID". Jag lyckas, märkligt nog, inte hitta det i PRO, men i webbgränssnittet hittar du det under Kommunikationer->FlexC->FlexC ATS i tabellen Konfigured ATS. Du måste vara i Installatörsläge. Registrerings ID:t är på formatet XXXX-XXXX-XXXX-XXXX. Det är OK att hoppa över bindestrecken när du matar in värdet i SPC Connect.
    Om du efter registrering ändå inte får kommunikationen att fungera kan du prova att återställa krypteringsnyckeln. Du hittar en knapp för det om du klickar på Redigera-knappen i Konfigured ATS och därefter Redigera-knappen i Händelsesekvenstabellen och därefter på knappen Avancerade ATP inställningar. (Anledniningen är att kommunikationslänken av säkerhetsskäl automatiskt byter krypteringsnyckel med jämna tidsintervall. Men för att det ska funka måste både sändare och mottagare initialt ha samma nyckel)

• Laddar…
  15. P

probeb

Medlem
    ATS nr finns inte att få fram i pro.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.