Byggahus.se
Hej

Har ett larmprojekt på gång i vårt stora hus, och funderar aven om jag kan "få med" en gaststuga i samma losning utan att behova satta en egen central i den. Tanken ar att stugan skall hyras ut så larmet (en deckare + magnetkontakt i dorren) måste kunna fungera for sig sjalv, det skall finnas en larm på/av panel i båda husen, och jag skall kunna larma huvudhuset utan att slå till larmet i stugan och omvant. Det skall givetvis inte gå att larma på /av huvudhuset från panelen i stugan, men omvant skall fungera.

Larmet ar inte kopt ännu, men det lutar åt DSC 8xx eller Neo.

Om det inte går så vill jag garna ha tips på ett litet och funktionellt trådat larm for stugan - utan en megastor central. Inga direkta krav mer an att det vasnas och ev skickar ett SMS till mig.

D
Larmcentral eller centralapparat?
Ska du dra kabel mellan husen?
Personligen för att undvika allt strul hade jag satt upp en egen centralapparat i stugan på vinden med en egen siren.

Japp - dra kabel mellan husen. har gravt ner ett "gult ror" nar vi drog in vatten.

Tyarr har jag ingen vind på stugan dar jag kan satta en centralapparat, men det kanske ar battre att satta "eget" larm i stugan då det kan bli så många olika "use case" nar vi t ex ar på semester och någon bor i stugan. Om vi larmar upp huset så måste ju en sektion i larmet vara frånkopplad (den som ar for stugan). Alternativet ar ju att ha en extra larmcentral i garaget till stora huset (dit roret går) och dra alla larmtrådar från stugan ditdit.

Redigerat:
T
Du behöver ingen central i stugan. Man gör två larmområden och sätter en panel i varje byggnad. Sedan programmerar man så från panelen i gäststugan styr man endast gäststugan. Inne i huset styr man båda. Inga problem med det. Vilket område man ska från-/tillkoppla väljer man med f1 och f2 knapparna (en programmeringssak).

Det ända är att man behöver kunna lite programmering men inte något större problem att få till!

Ang. SMS så var det ett tag sedan jag programmerade Neon. Men annaras sätter man en Dualtech TS100 (enkel smidig sak att programmera) och så skickar den SMS. Kör man med en sån behöver man inte köpa Neos larmsändare (Neo Communicator XXXX).

T TechChad skrev:
Du behöver ingen central i stugan. Man gör två larmområden och sätter en panel i varje byggnad. Sedan programmerar man så från panelen i gäststugan styr man endast gäststugan. Inne i huset styr man båda. Inga problem med det. Vilket område man ska från-/tillkoppla väljer man med f1 och f2 knapparna (en programmeringssak).

Det ända är att man behöver kunna lite programmering men inte något större problem att få till!

Ang. SMS så var det ett tag sedan jag programmerade Neon. Men annaras sätter man en Dualtech TS100 (enkel smidig sak att programmera) och så skickar den SMS. Kör man med en sån behöver man inte köpa Neos larmsändare (Neo Communicator XXXX).
Bra o enkelt skrivet. Det är så man gör när man har fler områden/hus/avdelningar.
Dualtec är sjukt enkel. Surfar in i den o gör inställningarna. Beroende på vilken LC du ska så finns några som förval.

D
Att det går att genomföra betyder inte att det är en bra lösning. Speciellt inte om man nu bryr sig om att larmet i det stora huset ska fungera oavsett.

Absolut inga problem eller konstigheter.
Har satt liknande konfigurationer hos massor med kunder.
Systemet delas bara upp i två separata larmområden som styrs från varsin manöverpanel. Man kan även styra på användarnivå så att en persons kod endast är behörig i ett (eller flera) områden.

Om det är DSC det lutar åt skulle jag rekommendera Neo'n då den är lite mer up-to-date. Med neo's egna larmsändare kan man även aktivera app'styrning.

Jag har själv gjort det mer gånger än jag kan räkna. Jobbar med larm, cctv o passersytem de senaste 10 åren. Bara mot företag men principen är det samma. Bara att man använder oftast större system o mer integration.
Finns bara fördelar med det. Än att ha ex 2 CAP.
Det är inga problem att ha flera larmområden på 1 central med separata koder och som kan styra ett eller flera områden. Kan även lägga in skalskydd vilket kan vara att föredra om man vill veta om någon försöker ta sig in när man är hemma.
Det är även rekommenderat att koppla in brand dekare så det blir ett inbrottslarm och brandvarningslarm

D
Hur skulle det vara en fördel om det visar sig att hyresgästen eller någon annan slår ut hela systemet?

Flesta apparaterna har sabotageskydd så om hyresgästen ger sig på anläggningen så går stora larmet.

Jag har dubbla larmområden/ två byggnader och ser inga problem med det.

Protte

D
Nä men du kanske inte ger främmande personer tillgång till dina byggnader heller?
Sabotageskyddet hjälper inte. En äldre DSC som nämns ovan räcker det med att läsa av combus för att snappa upp koderna när husägaren larmar på.
Ok det kanske är lite av ett överdrivet scenario, men vem vet, husägaren kanske är GD på Transportstyrelsen där man normalt inte bryr som säkerhetsklassning och är därför inte i behov av mer säkerhetsbekymmer :rofl:
Hur många isolerar sina larmsystem eller separerar trafiken på sina övervakningssystem med VLAN?

D DMOL skrev:
Nä men du kanske inte ger främmande personer tillgång till dina byggnader heller?
Sabotageskyddet hjälper inte. En äldre DSC som nämns ovan räcker det med att läsa av combus för att snappa upp koderna när husägaren larmar på.
Ok det kanske är lite av ett överdrivet scenario, men vem vet, husägaren kanske är GD på Transportstyrelsen där man normalt inte bryr som säkerhetsklassning och är därför inte i behov av mer säkerhetsbekymmer :rofl:
Hur många isolerar sina larmsystem eller separerar trafiken på sina övervakningssystem med VLAN?
Korrekt installerat så ska man inte komma åt BUS'en utan att sabotagelarm löser ut.
Sen är väl allt en avvägning mellan kostnad o verkan. Säkrast av allt är väl en betongbunker, men vem vill bo där?

Jag har byggt ett eget larm av tellstick net vilket blev billigt. Är egentligen tänkt att användas för hemautomation men iom att de har ir-sensorer för att styra belysning och magnetkontakter kan man även använda det som larm. Enkelt att programmera, komponenter av olika fabrikat, Nexa, Julas Anslut mfl. går att använda. Då kan du ha en liten fjärrkontroll till gäststugan som bara aktiverar larmet där. När larmet går kan man bestämma själv vad som ska hända, tända alla lampor i huset, siren, bllixtljus, halogenstrålkastare i trädgården, SMS, mail mm. Finns även utomhus-ir vilket gör att man kan tända en lampa inne i huset om någon smyger i trädgården. Det tror jag är rätt avskräckande. Kostar 250kr/år för att bli premiummedlem vilket är att föredra då det ger större möjligheter att programmera. Jag har också fuktmätare som skickar mail om fukthalten i källaren går över ett visst värde. Enda nackdelen jag ser är att det inte går att koppla till brandlarm. Jag har löst det med att larmet går om temperaturen går upp över 29 graderC. Troligen brinner det rätt bra när det väl sker...:worried:

D
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Korrekt installerat så ska man inte komma åt BUS'en utan att sabotagelarm löser ut.
Sen är väl allt en avvägning mellan kostnad o verkan. Säkrast av allt är väl en betongbunker, men vem vill bo där?
Man behöver ju inte läsa av combus vid terminalerna, det är bara onödigt. Men vill man absolut lyfta av locket så kan säkert ett brytverktyg av plast räcka fint för att hålla nere kontakten.
Men varför ens skaffa larm i en stuga där en hyresgäst bor? Hyresgästen måste ha en egen försäkring och ens egen försäkring gäller ändå inte vid stöld eller skadegörelse ifall nyckeln lämnas ut eller hyresgästen glömmer att låsa. Folk som hyr stugor lär ju inte ha några tillgångar så det lär bli svårt att få tillbaka några pengarna ändå vid civilrättslig tvist. Sätt i sådana fall in ett brand eller vattenlarm.

Oj, vad många bra svar. Låter som det går att gora som jag tankt, men visst det finns ju alltid detaljer som skall tankas igenom.

Ni som svarat och verkar ha gjort liknande installationer, kan ni relkommendera någon larmcentral. Jag har kikat på Neo men gillade inte att det kravdes nya deckare i princip for att funka med nya centralen (jag har namlgen en massa rorelse och rok-deckare redan. Jag har aven ett par kontroll paneler till DSC liggandes. Darfor kikade jag lite på "gamla" DSC som stodjer hybrid, och har mobil/SMS uppringing till andra pengar.

Så om jag skall ha ett inte alltfor avanccerat hemma larm, som ar hybrid, som kan sektioneras enligt ovan, garna med mobil/SMS samt mojliget till temp koder for hyresgaster alt "av/på larmning" med proximity key. Vilka skall jag kika på?

Återigen - tack for alla svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.