cillan
Fått ett rött larm på min Bosch 3800ie EW frånluftsvärmepump. Det står att förångningstryck för lågt, larm Z1.
Någon här som vet vad det kan betyda och vad kan jag göra?
Vore jättetacksam för svar

Låter som något hindrar luftflödet i ventilationen? Väldigt smutsigt luftfilter? Ventiler stängda? Fel på fläkten i värmepumpen?

• Gilla
Patrikpp
  • Laddar…
cillan
J Josth skrev:
Låter som något hindrar luftflödet i ventilationen? Väldigt smutsigt luftfilter? Ventiler stängda? Fel på fläkten i värmepumpen?
Tack för så snabbt svar. Nej luftfilter är rengjort för 1 vecka sedan och inga ventiler är stängda.
Hur kan jag kolla fläkten i värmepumpen, eller måste jag ringa någon för det?

Man kan se om en bit hushålls-papper eller A4-papper enkelt sugs fast på husets frånluftsdon som ska sitta i köket, grovköket och badrummet. Då fungerar fläkten.

cillan
J Josth skrev:
Man kan se om en bit hushålls-papper eller A4-papper enkelt sugs fast på husets frånluftsdon som ska sitta i köket, grovköket och badrummet. Då fungerar fläkten.
Testade det och pappret sög fast väldigt bra (y)

Redigerat:
Kan då vara läckage av köldmedia eller fel på expansionsventilen. Måste i så fall undersökas av en kyltekniker med särskild utrustning.

cillan
J Josth skrev:
Kan då vara läckage av köldmedia eller fel på expansionsventilen. Måste i så fall undersökas av en kyltekniker med särskild utrustning.
Har ingen aning. Jag får väl ringa någon imorgon

T
Vad är det för larmkod (fyra siffror t.ex 5667) :thinking:

cillan
T tobbetk skrev:
Vad är det för larmkod (fyra siffror t.ex 5667) :thinking:
Ja exakt det är det...5667

T
Enligt servicemanualen så står det så här

"Kretsen för lågtrycksvakten MR0 har brutits för
tredje gången inom 3 h, eller kretsen har varit
kontinuerligt bruten i mer än 30 minuter.
Kompressorn stannar. LP bryter när trycket <
0,7 bar (återställning sker när trycket > 3,5bar"

Så gasbrist, expansionsventil eller strul med lp-vakten.

Nästa steg är att ta kontakt med en servicefirma med kylbehörighet ;)
https://www.bosch-climate.se/sok-installator/

cillan
T tobbetk skrev:
Enligt servicemanualen så står det så här

"Kretsen för lågtrycksvakten MR0 har brutits för
tredje gången inom 3 h, eller kretsen har varit
kontinuerligt bruten i mer än 30 minuter.
Kompressorn stannar. LP bryter när trycket <
0,7 bar (återställning sker när trycket > 3,5bar"

Så gasbrist, expansionsventil eller strul med lp-vakten.

Nästa steg är att ta kontakt med en servicefirma med kylbehörighet ;)
[länk]
Tack snälla för svaret. Jag kollade för en stund sedan trycket på manometern och den låg på under 1 bar. Jag fyllde upp till 1,5 bar och återställde larmet. Nu lyser det grönt igen och inget larm. Tror du det bara är tillfälligt och att den kommer larma igen?

Trycket i värmekretsen på manometern är en sak, trycket i kylkretsen en annan sak. Krävs särskild utrustning för att mäta trycket i kylkretsen. Om kylkretsen inte fungerar och ger värme kan trycket sjunka en del i värmekretsen men expansionskärlet ska motverka detta. Intressant att larmet inte återkommer snart efter omstart. Kanske något fel eller glappkontakt i lågtryckspressostaten?

cillan
J Josth skrev:
Trycket i värmekretsen på manometern är en sak, trycket i kylkretsen en annan sak. Krävs särskild utrustning för att mäta trycket i kylkretsen. Om kylkretsen inte fungerar och ger värme kan trycket sjunka en del i värmekretsen men expansionskärlet ska motverka detta. Intressant att larmet inte återkommer snart efter omstart. Kanske något fel eller glappkontakt i lågtryckspressostaten?
Så du tycker att jag ska ta hit någon även om pannan inte längre larmar?

cillan
cillan cillan skrev:
#värme

cillan cillan skrev:
Nej, det är förmodligen inte lönt att ta hem en reparatör när felet inte visar sig. Titta gärna i larmloggen och se efter om det att även går läsa ut (loggas) aktuella temperaturer i värmepumpen samtidigt som larmet kommer? Det kan ge viktiga ledtrådar om det finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.