Byggahus.se

Larm på dörrar i förråd för minusgrader?

1. L
    Medlem · Stockholm · 472 inlägg

ÉlPon

Medlem
    Jag har Verisure hemma men de fixar inte utomhus och minusgrader vad jag vet. Jag skulle vilja ha nån brytare på förrådsdörren och kanske även vedboden (om jag har nåt värdefullare än ved ståendes, eller att nån bara börjat snoka).

Finns det några trådade (billigast/stabilast?) brytare som man sen kopplar till någon enhet som sen börjar tjuta när dörr/fönster öppnas? Jag tänker mig att jag sen matar denna enhet via min Verisure smart plug som blir påslagen när larm eller skalskyddet för Verisure-systemet är påslaget. Vilket skulle betyda att när matningen till enheten är på så tjuter det så fort en brytare påverkas, och är Verisure avlarmat så har inte min nya larmenhet någon ström och tjuter alltså inte. På så vis följer det mitt vanliga larm vilket jag tycker känns som enklaste lösningen. I framtiden kanske man kan återanvända prylarna om man tröttnar på Verisure och skaffar annat.

Vet ni några enkla prylar som skulle kunna funka för detta? Alltså brytare och larmenhet.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det finns gränslägesbrytare , i olika utföranden googla gränslägen , dom är godkända för allt mellan 12 till 230V och har en brytande och en slutande funktion , det andra runtomkring får du tänka själv

3. L
    Medlem · Stockholm · 472 inlägg

ÉlPon

Medlem
    Okej jo nån variant av brytare borde man kanske kunna hitta själv, tänkte om det fanns några vanliga som folk brukar använda? Behöver ju inte var nån industri-standard på dem.

Men larmenheten är annars främst den jag gärna tar emot tips om. Lämplig enkel enhet som kan ställas in att alltid tjuta så får man sluter eller bryter ett gränsläge? Matning påslagen och gränsläge påverkat -Tjut! Matning avslagen, ja då kan det ju inte gärna tjuta... Eftersom det ska slås på/av med larmet får det inte vara nåt som ska hålla på startas upp på visst sätt utan enda funktionen egentligen är väl att det ska tjuta när den får ström, idagsläget iaf...

Känns som 12V eller liknande är bäst hålla på med så ska väl vara nån enhet som tar in ingången på ett kort, och nåt annat som driver larm/summer? (kan ju bli långa kablar).

Kom på nu att nån larmfunktion som skickar till telefonen hade ju inte skadat så man märker även när man inte är hemma! Så inte BARA gränsläge-tuta utan även lite mer.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du pratar om förråd och vedbod , dom dörrarna är väl inte så exakta i sitt utförande , så en mindre sort av microbrytare blir nog svårt att ställa in , gränslägen klarar flera cm i diff .
    En tjutare kan med fördel kopplas i serie direkt över gränsläget med en matning från huset som du koppla bort med vad du vill , sedan det med att få någon indikation på telefonen , behövs ytterligare en reläfunktion
    Dra då en 3 ledare ut och använd den tredje som ligger på tjutarens matning från gränsläget ,, den får då spänning baklänges in till huset och aktiverar larm .
    Det finns skapliga larmcentraler med ledningsfria givare att sätta var man vill i huset samt ingångar för annat med
    Jag rekommenderar ingen , du får leta själv

5. E
    Medlem · Skåne · 10 183 inlägg
    Det enklaste är att ha ett relä med självhållning.
    Men ska du ha uppringningsfunktion, så det kanske smartast att skaffa en enkel larmcentral från ex Clas Ohlson etc.

6. M
    Moderator · Västernorrland · 11 196 inlägg

Mats

Moderator
    nu har jag förvisso ett trådat larm i grunden men vanliga magnetkontakter funkar bra även i kyla.

En teoretisk variant är en 12v slinga innifrån som driver magnetkontakterna och nått som vibrerar när magnetkontakterna utlöses. Det ihop med en vibrationsdeckare och vipps så har du larmat boden med ditt befintliga larm

7. B
    Verktygstokig · Eskilstuna · 66 inlägg

Bagar´n

Verktygstokig
    Sätt en Verisure magnet där det är varmt och använd utgången som finns i sändardelen och dra en kabel till förrådet. Enligt Verisure ska det vara max 10m, kabel men vet att längre funkar. Skulle tro att en vanlig mk440 skulle funka men annars så finns det mk som är anpassade för kyla/väder och vind.

8. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 112 inlägg

Demmpa

Husägare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.