Larm i Myresjöhus

5k läst  10 svar

1. mspnse
    Medlem Nivå 3
    Jag var hos säljaren på Myresjöhus idag för att ställa de sista frågorna innan jag skriver under avtalet för huset.
    Det han ej kunde svara på är vilket larm Myresjöhus erbjuder, priset var i alla fall lite drygt 11000 kr. Är det någon som har koll på detta larm, vilket märke det är och om det fungerar bra? Enligt säljaren på Myresjöhus var det otroligt bra... (hade inte förväntat mig något annat omdömme från honom ;) )

/Magnus

2. sandhall
    Medlem Nivå 9
    Detta företag påstår i.a.f. på hemsidan att de är ensam leverantör till Myresjöhus.

http://www.larmpaket.se/

Verkar vara Jablotron de levererar. Är de som bl.a. Bauhaus säljer om jag inte minns fel. Verkar använda de gamla frekvenserna (433.92 MHz) för trådlös överföring och det talar väl inte direkt för hög kvalitet tycker jag.

De säljer även via hemsidan så där kan ni ju jämföra priser.

http://jablotron.net/webshop/

Har ni tänkt er koppla larmet till en larmcentral och få rabatt på hemförsäkringen bör ni kanske kolla upp med larmcentralen/ert försäkringsbolag innan om detta är ett larm de godkänner.

red/ Det var detta företag som var leverantör till Myresjöhus. Länken www.larmpaket.se gick till en återförsäljare.

http://www.sakerhetsgruppen.se/

3. J
    Medlem Nivå 1
    Jag och frugan har spånat fram och tillbaka på att installera larm i vårt hus och hon har snackat en del med en av lås/larm teknikerna på hennes jobb, och han sa en sak som jag tyckte var tänkvärd.

Han var av den fasta uppfattningen att ett larm ska man äga själv, inte hyra på avtal som man kopplar till en larmcentral med bevakningstjänst.

Låter ju jättebra att ett larm är kopplat till en larmcentral och att en väktare kommer åkandes när larmet går. Problemet är bara att det tar ju väktaren minst en halvtimme innan han/hon är på plats, och då är tjuveländena redan borta sen länge.

Sen kostar tjänsten nästan 300:-/månad att ha, slår man ut det på tio år så blir det 36000:- man har betalt för en tjänst som egentligen fungerar tveksamt. Pengar som man kan ha roligare för.

Sen tror jag personligen att det är nog driftsäkrare att ha ett trådbundet larm, istället för att lita på att signalerna ska gå genom alla väggar vrår och skrymslen för att man ska kunna täcka upp ett helt hus och eventuellt ett garage vid sidan om.

mvh. Janne

4. N
    Medlem Nivå 4
    Om det nu är ett Jablotron larm (de äldre inte Oasis) så tycker jag det verkar lite dyrt. Vi har ett med GSM och för 11000 bör du få ett av de större larmen med ganska mycket prylar. Larmet funkar bra enligt oss, men om jag skulle bygga nytt (och inte köpa färdigställt som vi) så skulle jag nog också satsa på ett trådbundet larm.
    Se till att säljaren tar reda på vad det är för larm, och vad som ingår i dessa 11000. Ett Jablotron larm är busenkelt att installera själv och det finns en uppsjö med återförsäljare. Kan tänka mig att Myresjöhus lägger på med god marginal.
    Är du/ni det minsta händiga så installerar du nog ett av dessa larm väldigt snabbt. Det går t.o.m att köpa larmen förprog. där det bara är att skruva upp allt och koppla in sladden.
    En snabbkoll på www.alarmera.se ger mig Centralenhet JA63+GSM, 3xPIR, 2xRök, 2xMagnetkontakt, 1x Utomhussiren, 1xtrådbunden inomhus siren + 1 trådlös, Kodpanel, fjärrkontroll + lite annat lullull för 11270. Visst du skall få det monterat och klart, men det visar lite hur mycket du kan få för 11000 om du väljer att köpa och installera larmet själv.
    Försök dock att se om det går att få trådbundet, annars finns det ju en uppsjö larm på marknaden och du behöver ju inte ta Jablotron.

5. mspnse
    Medlem Nivå 3
    Tack för informationen.
    Ska sätta mig ner ikväll och försöka bilda mig en uppfattning om larmet. Som ni skriver så är det säkert ett överpris (som med alla typer av tillval), det man betalar för är bekvämligheten, men visar det sig att larmet inte är bra känns det inte som ett alternativ.

/Magnus

6. M
    Medlem Nivå 9
    När du ändå bygger nytt så är det nog klokt att fundera på att kosta på sig ett trådbundet larm, visst kostar rördragningen, men kontakter och sensorer blir mycket billigare, och du slipper byta batteri varje år i en massa prylar en lång tid framöver... Dessutom är det inte speciellt svårt att störa ut ett trådlöst larm.

7. F
    Medlem Nivå 10
    I nybyggen finns det ingen anledning att ens fundera på nått annat än trådbundet. Trådbundet är billigare, är säkrare samt bygger man nytt så förbereder man hela huset för larm.

8. imported_Robban
    Medlem Nivå 1
    När du inte hyr larmet borde det finnas larmcentraler som kostar runt 100kr per månad...har jag själv hört tidigare iallafall.

9. T
    Medlem Nivå 1
    Riktiga Securitas (Alert larmcentral) dvs ej direkten eller araondio ? tar runt en hundring i månaden , du äger larmet som du måste köpa från en aktoriserad installatör ,

sedan har jag en personlig åsikt att bygger man nytt ska man satsa på trådbundet, det lönar sig i längden många larmgivare har batterier som behöver bytas mellan 3-5 år med en kostnad på upp till 70 kr/batteri och i endel sitter det 2 st.

10. M
    Medlem Nivå 9
    Jag har ingen aning om vad det är för batterier i dom trådlösa givarna, men just specialbatterier är sjukt dyra i Sverige, på www.batteryjunction.com är priset ofta en femtedel.

11. J
    Medlem Nivå 1

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: