Byggahus.se

Laptop i köket

1. R
    Medlem · Skåne · 130 inlägg

rich710

Medlem
    Någon som har någon bra lösning på hur man bäst härbägerar en gammal laptop i köket, hade tänkt använda den som kokbok, webradio, timer, mp3 spelare osv... men vill helst inte att den skall vara så mycket ivägen, har trådlöst nätverk så kabeln blir intget problem, undrar mer om det är någon som byggt in en laptop på något smart sätt, tabletPC är allt för dyra fortfarande tyvärr...

2. A
    Medlem · 343 inlägg

andersbyggahus

Medlem

Re: Laptop i köket

Jag har funderat i banorna att lyckas vända bilden på skärmen 180 grader. Då kan man fästa laptopen upp och ner under en ljusramplist och fälla ned skärmen när datorn ska användas. Kompletterat med trådlöst tangentbord och mus blir det en smutt lösning...

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 761 inlägg

MathiasS

Medlem

Allvarligt talat - laptop/dator i köket? Tangentbord på diskbänken?

Har ni som pratar om detta någonsin gjort något annat än att mikra en Gorby i köket?

Själv har jag inte gjort annat än att mikra en Gorby, eller på sin höjdt skapat te, men jag har sett andra utföra arbete i köket. Att låta ett tangentbord samexistera med detta organiserade kaos av kladd och mat verkar helkokko.

::)

4. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

vända på bildskärmen är inget problem, kabel mellan skärm och dator är ganska lång och snurrad några varv så den inte kan nötas av...

håller dock med Mathiass... jobbar med datorer (har dessutom moddat en hel del som hobby;)

och datorer / kök är nog inte den smidigaste kombinationen...

min tjej lämnar sin laptop på köksbordet och går dit å läser recept lite då och då istället om hon kör nåt hon hittat på nätet...

5. T
    Medlem · 429 inlägg

TN

Medlem

En pekskärm kanske, kostar ju dock en del.....

6. A
    Medlem · 343 inlägg

andersbyggahus

Medlem

Ehh... På de laptops som jag sett är det en flatkabel, som inte alls ger något spelrum...

Min tanke var att med en registerändring ändra bilden 180 grader. På så sätt kan jag fälla ihop/fälla upp laptopen så att den är helt dold bakom ljusramplisten när den inte används.

Vad gäller kladd å sådant, så behöver man ju inte ha den i diskhon. Ett hyfsat stort kök bör rymma tre delar, beredning, disk och en del för rent. (I alla fall i min värld...)

7. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Män ska hålla sig själva och sina leksaker utanför köket.

Eller vänta nu, det där kanske inte var riktigt politiskt korrekt... ;)

8. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Jag skulle vara lite försiktig med att ha en dator i köket, åtminstone de delar där det kan damma av mjöl, komma stänk/oljedimma från spisen, ånga från kokande vatten och dylikt. Föroreningarna sprids en del även om man har köksfläkt.

Kommer man tillräckligt långt från spis, diskho, espressobryggare, vattenkokare osv så klarar man sig från haveri, men om burken skall vara kokbok så vill man ha den nära maten=dåligt för dator. Mina kokböcker brukar med åren bli rätt fläckiga och en dator med samma behandling hade för länge sedan släppt ut den magiska blå röken.

/ama

9. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Fäll ut fullt, ladda på med PL400 på baksidan och sätt det hela på kylskåpet. Sen kan du komplettera med streckkodsläsare och registrera allt som tas ut och in i kylen, fixa ett schysst program som gör menyförslag samt talar om när saker börjar ta slut.

10. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Det finns ju helt täta skärmar för inustri...typ. likaså tangentbord. Sen kan man ju gömma burken i något överblivet skåp. Asgrymt!.... men dyrt säkert.

Du har fött en idé hos mej, Det jag nu funderar på är var jag ska gömma högtalarna så de hörs - men inte syns. Blir säkert bakom gallret ovanför kyl och frys.

Teknik är som opium för folket männen.

11. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

*drar fram gamla, dammiga minnesbilder*

Var inte COMPIS-datorerna Colasäkra? Borde vara säkra mot det mesta i köket också...

*stoppar undan gamla, dammiga minnesbilder*

/ama

12. R
    Medlem · Skåne · 130 inlägg

rich710

Medlem

Tack för alla svar... det är ingen fara om datorn blir lite kladdig, den var bara "över" från jobbet...
    just nu lutar det ändå åt att sätta den på en vägg-tv-hållare för en 14tums tv, visserligen inte inbyggd, men man kan svänga undan den när man inte vill ha den framme...
    Att lyssna på P3 och rixFM funkar alldels utmärkt via webben och WiFi 802.11B

13. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Varför inte sätta fast den i en såndär kokbokshållare som man kan skruva fast under överskåpet? Den fäller man ju ner och då kan du ha själva lcd-skärmen där.
    köper du två hållare lägger du tangentbordet på den andra....

14. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

nu vart jag ju tvungen att kolla bara för det...

en gammal p166 hp och en p2 300 ibm... båda har flatkabel som är snurrad några varv så man kan lossa och vrida å vända skärmarna åt vilket håll man vill... har minst 3-5cm kabel... :)

sa inte att det var mycket, men räcker mer än väl om man bara vill vrida den 180grader...

15. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 761 inlägg

MathiasS

Medlem

Vafasen det ÄR ju bara jag som satt min fot i ett kök!!

Du säger "överblivet skåp"...

Det finns inga överblivna skåp i ett kök. Det spelar uppenbarligen ingen roll hur stort ett kök är, det blir iaf proppfullt. Vårat nya kök är minst dubbelst så stort som det gammla och ändå är det fullt med pryttlar i varenda skrymsle.......

;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.