2 734 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Lappa takbjälkes-skarvar
Är det någon som har lappat takbjälkes-skarvar för att kunna placera en bärande balk för öppen planlösning på ett nytt ställe? Jag ska flytta en nuvarande bärande I-balk i sidled en meter, och även öka spännvidden från 3,3 till 4,1 meter.
Det där är inget man kan svara på så där utan vidare.....
En skiss över förhållandena skulkle göra mycket! Är takbjälken i fråga även del av takstolen?
Att öka spännvidden på bjälklaget med en meter kräver nog antingen extra bjälkar eller förstärkning av de befintliga. Det kan vara svårt att få det bra så det inte upplevs som svajjigt med längre spännvidd om dimensionerna är klena. Är takbjälken dessutom del i takstolen krävs ytterligare beräkningar.
Ska du dessutom byta den befintliga avväxlingen (I-balken) till en ny med större dimension/längre spännvidd?
/Ingenjören
En skiss över förhållandena skulkle göra mycket! Är takbjälken i fråga även del av takstolen?
Att öka spännvidden på bjälklaget med en meter kräver nog antingen extra bjälkar eller förstärkning av de befintliga. Det kan vara svårt att få det bra så det inte upplevs som svajjigt med längre spännvidd om dimensionerna är klena. Är takbjälken dessutom del i takstolen krävs ytterligare beräkningar.
Ska du dessutom byta den befintliga avväxlingen (I-balken) till en ny med större dimension/längre spännvidd?
/Ingenjören
Det borde inte vara något problem att flytta balken om den ligger under bjälkarna. Skarvarna kan behövas förstärkas alt lägg en ny mellanbjälke bredvid den gamla skarvade (behövs ju bara på vänstra sidan i skissen) så slipper du oroa dig.
Jag fattar inte riktigt vad Mr Magic menar med mellanbjälke. Jag vill alltså ta bort gamla I-balken och den icke-bärande väggen.
Det är just det här med att förstärka skarvarna som jag tycker verkar svårt. Hur långt ska man förstärka, dvs "lappa"? Eller ska man "sko" skarvarna underifrån med ett antal 2 meter långa u-profiler i stål.
Det är just det här med att förstärka skarvarna som jag tycker verkar svårt. Hur långt ska man förstärka, dvs "lappa"? Eller ska man "sko" skarvarna underifrån med ett antal 2 meter långa u-profiler i stål.
Mellanbjälke = de som ligger mellan takstolarna och hjälper till att bära upp bjälklaget, cc-avståndet brukar vara 1200mm mellan takstolarna, vilket är för mycket för att få bjälklaget stabilt, därför lägger man en annan bjälke mittemellan för att få cc 600 istället. Min tanke var att lägga en ny sådan kloss intill den gamla skarvade takstolen och ev spika ihop den med takstolen (inte nödvändigt) för att avlasta skarven helt ifrån bjälklagets tyngd. Några U-balkar lär du inte behöva iaf.
Hej Mr Magic
Jag tror du missade att jag har en hel övervåning ovanpå den bifogade bilden. Först därpå ligger takstolarna.
De skarvade bjälkar i bilden, som nu stöds av en I-balk i stål, är alltså bjälklag mellan undervåning och vervåning.
Det är de skarvarna jag känner att man måste förstärka, tex lappa på nåt sätt, för att kunna byta ut den gamla I-balken mot en ny som ligger på annat ställe
Mvh
Max
Jag tror du missade att jag har en hel övervåning ovanpå den bifogade bilden. Först därpå ligger takstolarna.
De skarvade bjälkar i bilden, som nu stöds av en I-balk i stål, är alltså bjälklag mellan undervåning och vervåning.
Det är de skarvarna jag känner att man måste förstärka, tex lappa på nåt sätt, för att kunna byta ut den gamla I-balken mot en ny som ligger på annat ställe
Mvh
Max
Klicka här för att svara