I höstas satte jag in en altandörr där det tidigare suttit ett fönster. Nu ska putsen lappas i och det ska målas. Hur gör jag och vilka material behöver jag?
Huset är byggt 1922 med reviterad fasad. Vassmatta och puts, kanske kalkputs. På 60-talet har man bytt fönster till helt annan form och lappat runt det, troligen med KC-puts. Huset är ommålat flera gånger, senaste gången för kanske 15 år sedan. Färgen verkar vara något ganska bra, nån typ av silikat med "förstärkning".
Min tanke är att först spika upp ett putsnät och försöka fästa detta i vassmattan. Därefter puts i x antal lager. Avsluta med att dutta med piasava-kvast för att få någorlunda struktur. Sen måla med roller. Det behöver inte bli exakt rätt färg, men trevligt om det blir det.
Vilken puts? KC eller K?
Hur tjocka lager puts?
Vilken färg (märke)?
Hur matcha färgen med resten av väggen?
Torktider?
Andra tips?
Huset är byggt 1922 med reviterad fasad. Vassmatta och puts, kanske kalkputs. På 60-talet har man bytt fönster till helt annan form och lappat runt det, troligen med KC-puts. Huset är ommålat flera gånger, senaste gången för kanske 15 år sedan. Färgen verkar vara något ganska bra, nån typ av silikat med "förstärkning".
Min tanke är att först spika upp ett putsnät och försöka fästa detta i vassmattan. Därefter puts i x antal lager. Avsluta med att dutta med piasava-kvast för att få någorlunda struktur. Sen måla med roller. Det behöver inte bli exakt rätt färg, men trevligt om det blir det.
Vilken puts? KC eller K?
Hur tjocka lager puts?
Vilken färg (märke)?
Hur matcha färgen med resten av väggen?
Torktider?
Andra tips?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag hade försökt att göra så likt det gamla som möjligt. Men istället för vassmatta hade jag satt någon form av isoleringsskiva, t ex frigolit + nät så att man har ungefär 2 cm kvar ut till den ytan du ska efterlikna. Putsa sen med KC-bruk två lager tills du är nästan i liv med den gamla väggen. Köp sen en påse spritsputs och hyr en putsspruta. Täck fönster/dörrar/andra fasader/golv m.m. och spruta på 2-3 tunna lager tills det liknar den gamla väggen. Blir det färgskillnad hade jag sedan målat den väggen och avslutat där nästa vägg börjar.
Fasaden är väldigt grov, så jag tror inte att jag kan få samma med spruta. Den är typ som 10 mm grus eller något sånt.
Vad gäller färg så har jag hittat en bytta Jumbosil i huset. Verkar vara det dom använt förut. Inte något som en byggnadsvårdare skulle applådera direkt, men det har ju suttit på huset i minst 25 år och fasaden ser fortfarande bra ut. Nog bäst att köra samma igen va?
Vad gäller färg så har jag hittat en bytta Jumbosil i huset. Verkar vara det dom använt förut. Inte något som en byggnadsvårdare skulle applådera direkt, men det har ju suttit på huset i minst 25 år och fasaden ser fortfarande bra ut. Nog bäst att köra samma igen va?
Klicka här för att svara