Byggahus.se

Lappa och laga bland gamla galvade rör?

278 läst  4 svar

1. N
    Medlem Nivå 4
    Tog en titt kring vattenmätaren idag och hittade en 90-gradare som sett sina bästa dagar (vattenmätarens utlopp nere till vänster i bild):
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1087.JPEG

Yttermått på rören (ej muffarna) är 27 mm, så antar att det är 20R? Att byta 90-gradaren + rörstumpen fram till nästa 90-gradare är ju förstås en lösning, men det kliar i fingrarna att bli av med så mycket gamla galvade rör som möjligt. Förstår mig dock inte riktigt på fortsättningen på rördragningen:

IMG_1099.JPEG

Det vertikala röret till höger i bild verkar mata i princip hela huset (blir kallt vid spolning i allehnda kranar). Den nedre delen är tydligt magnetisk, men ovan de "dubbla muttrarna" är det kopparör som försvinner upp i bjälklaget. Skulle alltså gärna byta hela vägen upp till kopparöret, men avsticket till vänster i bild förbryllar mig:thinking:

Jag har hittills inte hittat något tappställe i huset som verkar generera något flöde i detta rör, samtidigt som raden av "blandade ventiler" kanske talar för att detta har något särskilt syfte? Längre bort på samma vägg finns nedan porträtterade installation, där ett galvat rör mynnar helt öppet mot en golvbrunn - kan detta vara slutet av mitt mystiska avstick? Vad kan det tänkas fylla för funktion i så fall? Något man skulle kunna avvara?

IMG_1100.JPEG

Bakgrundsinfo: Villa byggd på 60-talet. Inkommande vatten bytt till PEM-slang i hyfsat modern tid, men bara fram till vattenmätaren. Ursprungligen oljepanna, men numera LVVP med innedelen på platsen för gamla pannan.

Tacksam för alla spekulationer :D

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Den vänstra röret ovan vattenmätarenär en klassisk gammal påfyllning till värmesystemet! (y)
    Avstängningsventil i kombination med backventil.

Det mystiska röret med öppen ände vi golvbrunnen är spillröret som berättar när ditt öppna expensionskärl är fullt vid påfyllning (alltså från ventilpaketet benämnt ovan).

Är det öppna kärlet på vinden fortfranade i drift?
    Eller har du ett rött slutet expansionskärl i källaren?

Redigerat 10 jun 18:05
  3. N
    Medlem Nivå 4
    Ah, det låter ju nu när du säger det väldigt rimligt! Tack! (y)

Har ett rött expansionskärl ovanpå innedelen till värmepumpen, så det gamla öppna expansionskärlet får nog anses pensionerat. Precis ovanför expansionskärlet syns ett grovt galvat rör som kapats jämns med innertaket och lämnats öppet - antagligen i samband med värmepumpsinstallationen. Kan det ha något med detta att göra?

Värmepumpens innedel har kommunicerar numera i alla fall med husets rörsystem endast genom tre anslutningar - inkommande vatten samt värmesystemets framledning och retur. Vågar man utifrån detta säga att "påfyllningssticket" inte längre är i bruk och kan kopplas bort i samband med att de sista galvade rören efter vattenmätaren byts?

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  5. N
    Medlem Nivå 4
    Tack för bra svar! Ska undersöka så långt jag når, men förmodligen kopplar jag bort "påfyllningsavsticket" när jag byter ut de galvade rören. Ytskiktsrenovering i pannrummet ligger några år bort, så rören får hänga kvar på väggen och återanslutas med en T-koppling om jag märker att någon obskyr del av husets VVS-system visar sig sakna matning framöver.

Då dyker det upp två tilläggsfrågor:

1. Kulventilen efter vattenmätaren verkar vara 20R inv-inv. Hur ansluter jag på bästa sätt 22 mm kopparrör till denna? Med tanke på placeringen mot ett hörn hade ju en 90-graders övergång 20R utv - klämring 22 varit optimalt, men har inte hittat någon sådan...
    2. Är det vanligt att ett galvat rör för inkommande vatten övergår till koppar redan efter en dryg meter, eller kan det vara ett tecken på senare (dvs efter byggåret) installationer?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka