Hej,
Har fått källargolv med klinkers uppsågat och ny avloppsstam. Ska försöka återställa golvet, har aldrig lagt klinker innan så är lite osäker. Tänker försöka lappa golvet med klinkers i samma storlek 33*33. Funderar på om jag först måste se till att underlaget är helt jämnt eller om kittet kan fixa det. Det är en uppsågad linje där stammen ligger, sen blir det lite i nivå med betongplattan på varje sida där jag tar bort resterna av de uppsågade klinkersplattorna. Stamlinjen ligger mellan 0,5 till 1 cm under betongplattans linje ca. Tanken är att kanske kunna fylla allt med kit så att det blir jämnt o lägga plattan. Kan det funka eller måste jag spackla jämnt underlag först? Är också lite knepigt med vattenlås, vet inte hur jag ska göra vid det riktigt. Ska det ett metalllock på detta vattenlås månntro? Är ett Purus.
Har fått källargolv med klinkers uppsågat och ny avloppsstam. Ska försöka återställa golvet, har aldrig lagt klinker innan så är lite osäker. Tänker försöka lappa golvet med klinkers i samma storlek 33*33. Funderar på om jag först måste se till att underlaget är helt jämnt eller om kittet kan fixa det. Det är en uppsågad linje där stammen ligger, sen blir det lite i nivå med betongplattan på varje sida där jag tar bort resterna av de uppsågade klinkersplattorna. Stamlinjen ligger mellan 0,5 till 1 cm under betongplattans linje ca. Tanken är att kanske kunna fylla allt med kit så att det blir jämnt o lägga plattan. Kan det funka eller måste jag spackla jämnt underlag först? Är också lite knepigt med vattenlås, vet inte hur jag ska göra vid det riktigt. Ska det ett metalllock på detta vattenlås månntro? Är ett Purus.
Rensa ur alla fogar som du ska ta bort klinkersen vid sen lossar du alla skadade platter. Är det inte för mycket kan du bygga upp med fixet som du sätter dom nya med (du har samma klinkers liggande? Det är inte lätt att hitta annars) och över brunnen sätter du en slukrist av metall tex https://www.bauhaus.se/golvbrunnsil...jHye6FQaEJ4UGaBl3wpqTTIherEE7TlxoCFf0QAvD_BwE.
Vore guld. Bor i Karlshamn så kan lätt köra en sväng om du har ett gäng. Har du möjlighet o kolla hur många du har? O att det är 33*33.T Tobias Knutsson skrev:
Tack för tips! Kan det funka att göra det samtidigt som jag lägger klinkers, eller bör jag göra ett någorlunda jämnt underlag först? Det diffar från nån millimeter till en cm cirka, på nåt ställe upp mot två cm.Stefan N skrev:
Det är aldrig bra att försöka fixa till ett ojämnt underlag med fixen samtidigt som man sätter plattorna. Så spackla upp till någorlunda rätt nivå först, speciellt där skillnaden mäts i cm. Enstaka småskador är inga problem att dra igen med fix när man sätter, men börjar det bli mer än sådär en kvarts platta eller så i yta så brukar det bli besvärligt.
Egentligen bör man använda flytspackel eller ett handspackel för spacklingen, men är det inte mer än det där lilla att lägga igen så funkar det att spackla igen det med fix och låta det brinna innan du sätter plattorna.
Kom ihåg primer också, innan spackel och innan plattsättning.
Kolla på Bauhaus efter plattorna. Dom har haft två olika serier med plattor i den färgen, en lite tjockare som är 30,5x30,5cm och en lite tunnare som jag har för mig är 33x33cm.
Trist att dom lyckades såga ett jack in i en plattrad till i sista bilden.
Egentligen bör man använda flytspackel eller ett handspackel för spacklingen, men är det inte mer än det där lilla att lägga igen så funkar det att spackla igen det med fix och låta det brinna innan du sätter plattorna.
Kolla på Bauhaus efter plattorna. Dom har haft två olika serier med plattor i den färgen, en lite tjockare som är 30,5x30,5cm och en lite tunnare som jag har för mig är 33x33cm.
Storleken är 33,5x33,5 enligt paketet, lite osäker på hur många det finns kvar men jag tror det är 10-12 plattor.S Sigward skrev:
Kollar imorgon när det är lite ljusare ute så jag ser vad jag gör
Ok, tack för tips! Räcker det med att lägga så jämnt det går och skippa att slipa? Vore riktigt gott att slippa det, hade precis en riktigt jobbig omgång med mkt noggrann städning i källaren som uppkom med stambytet.PNO skrev:
Det är aldrig bra att försöka fixa till ett ojämnt underlag med fixen samtidigt som man sätter plattorna. Så spackla upp till någorlunda rätt nivå först, speciellt där skillnaden mäts i cm. Enstaka småskador är inga problem att dra igen med fix när man sätter, men börjar det bli mer än sådär en kvarts platta eller så i yta så brukar det bli besvärligt.
Hittar inte plattorna på hemsidan, kanske bara i vissa butiker de finns kvar?
Liknande trådar
-
Lägga klinkers innan eller efter skjutpartier
Grund & Markarbeten -
Varför blev foget på klinkers vitt dagen efter jag fogat med ljusgrå?
Golv -
Klinkers lossnar efter 2år i badrum.
Badrum -
Lappa reviterad fasad efter fönsterbyte
Fasad -
Problem efter syllbyte, från betongplatta till nytt klinkersgolv.
Byggmaterial & Byggteknik