Finns det någon bortre tidsgräns för hur länge man får vänta på lantmäteriförättning?
Vi lämnade in för klyvning av vår gård för ett år sedan och då beräknade de att det skulle vara fixat mars 2016.

Nu är kommunen på väg med VA och vi skulle vilja ha klart innan, för som det är nu, innan delning så kommer det bli en hel del servitut mellan oss någon bor på avstyckad fastighet från stamfastigheten och vill dra sitt avlopp på "sin" framtida mark som nu är gemensamägd.

Vid kontakt med kommunens lantmätare i veckan så höll inte tidsplanen. Det kunde vara år bort var hanns kommentar, men det kan väl ändå inte vara rimligt? Vi är överens om hur vi vill ha delat och det följer rekommendationerna (tillfartsväg mm). Var ska jag vända mig?

Fråga 2, vad händer om jag inte skriver på kommunens avtal om att de vill dra ledningar (va & fiber) över vår mark?
Jag antar att det blir så tillslut ändå då nyttan är större än belastningen för vår fastighet?

Avtalen ska vara inne på måndag men infomötet är först nästa vecka där vi får ställa våra frågor. Det känns som en konstig ordning?!

Boka ett möte med berörda och förklara situationen. Förklara er syn på problemen och om man skulle kunna få hjälp att lösa era problem utifrån att kommunen har bråttom att få sina avtal påskrivna. Kommunen kommer att få rättigheter men det kan ju alltid dra ut på tiden om någon inte godkänner i första läget. Det verkar ju vara kommunal verksamhet i båda era ärenden.
Försök göra en vinna/vinna situation.

Redigerat:
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Lantmäteriet har väldigt långa handläggningstider, ibland flera år. Det är svårt att få tag på lantmätare, för få som går den utbildningen.

AndersS skrev:
Boka ett möte med berörda och förklara situationen. Förklara er syn på problemen och om man skulle kunna få hjälp att lösa era problem utifrån att kommunen har bråttom att få sina avtal påskrivna. Kommunen kommer att få rättigheter men det kan ju alltid dra ut på tiden om någon inte godkänner i första läget. Det verkar ju vara kommunal verksamhet i båda era ärenden.
Försök göra en vinna/vinna situation.
Vi ringde in förra veckan för att höra om det gick att få hjälp med förättningen, det var då vi fick höra att de inte räknar med att hinna med det inom överskådlig tid. Ska kontakta VA-projektledaren på måndag och se om han kan göra något.

b8q skrev:
Lantmäteriet har väldigt långa handläggningstider, ibland flera år. Det är svårt att få tag på lantmätare, för få som går den utbildningen.
Det finns ingen bortre gräns om när de behöver titta på en ansökan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.