Byggahus.se

Lantmäteriet vill ha intyg om giftemål

1. F
    Medlem · Halland · 31 inlägg

Fedtmule

Medlem
    Vi har sålt vårt hus och för att de nya ägarna skall få lagfart så måste vi få någon närstående att intyga att vi som säljer är gifta. Vi har skickat in personbevis och båda har skrivit under köpebrevet. Det är Lantmäteriet som begär detta och tilläggas skall att det är vissa på Lantmäteriet som begär det medan andra inte gör det.
    Man undrar vad 17 detta har att göra med att de nya ägarna skall få Lagfart. Någon som varit med om detta? Det måste ju alla som sålt ett hus vara tycker man

2. C
    Medlem · 9 118 inlägg
    Med tanke på ditt användarnamn och ort, kan det vara så att någon av er är utländsk medborgare?

3. F

Fedtmule

Medlem
    Nej vi är båda svenska medborgare men vi bor i USA

4. C
    Medlem · 9 118 inlägg
    OK, det är ju antagligen det som är orsaken.
    Gissar att det är ett något tafatt sätt att genom uteslutningsmetoden försäkra sig om att ingen av er är gift med någon utomstående (som därmed genom giftorätt skulle ha förfoganderätt över fastigheten).

5. F

Fedtmule

Medlem
    Men vi har ju båda skrivit på köpekontraktet och visat personbevis på att vi är gifta. Dessutom kan ju som jag nämnt tidigare få ett intyg från någon närstående här i USA som skriva ett falskt intyg. Inte för att vi behöver det eftersom vi fortfarande är gifta med varandra men Lantmäteriet skulle aldrig kunna kolla det.

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 082 inlägg

hempularen

Moderator
    Det låter lite konstigt.

Men reglen är ju att OM du är gift med en person, så måste den personen godkänna försäljning av fast egendom, även om egendomen är skriven på dig. Så det skulle kunna vara så att LM vill försäkra sig om att ni är gifta med varandra, och inte med någon annan.

Fast det kan lika gärna vara ett missförstånd.

7. F

Fedtmule

Medlem
    Så här svarar LM

Ja, jag kan bara hålla med om att ni blir förvirrade... För att få klarhet i detta, så har vi skickat frågan vidare till Fastighetsinskrivningen som handlägger sådana här ärenden. Jag återkommer så fort vi får ett svar från dem. Ha en fin fredag så länge!

Hej igen! Nu har jag fått återkoppling: "Det stämmer absolut! När någon flyttar till annat land uppdateras inte uppgifterna som finns på Folkbokföringen i Sverige. D v s, bosatta utomlands kan skilja sig och gifta om sig många gånger utan att uppgifterna uppdateras i Sverige. Därför när någon som är bosatt utomlands säljer en fastighet i Sverige, begär vi in ett intyg, antingen från landets folkregister/annan myndighet, eller att någon som känner paret/personen väl intygar om dennes civilstånd. Om vännerna som intygar ljuger är det deras sak. Vi utgår ifrån att människorna är ärliga. Om av någon anledning fastigheten/säljarna skulle hamna i trubbel med myndigheterna blir det ett rättsfall och inte ett fall för Lantmäteriet. Betydelsen för oss att kräva ett sådant intyg är för att följa Äktenskapsbalken och skydda makarna då vid en skilsmässa har båda rätt till sin andel i boet/egendom/tillgångar. OBS: Vi godtar även kopia av ett gammalt vigselbevis istället för ett intyg. Intyget får inte vara äldre än en månad, men vigselbeviset får vara från många år tillbaka. Vi, som sagt, ser människor som ärliga (de flesta i alla fall)." Hoppas allt klarnade nu!

Jag är ändå förundrad över att man kan godta ett vigselbevis som är gammalt men inte aktuella underskrifter på ett köpekontrakt. Det hela är ju löjligt enl min åsikt och om det är någon som kan övertyga mig om något annat så är ni hjärtligt välkomna

8. C
    Medlem · 9 118 inlägg
    Ja det är väl som med det mesta annat som skall förhindra fusk, brott, terrorism m.m. - ställer till en massa trassel för "vanliga" människor och löjligt trivialt att kringgå för den som är kriminell. Den enda vettiga funktionen jag kan se är att det kan fånga upp rena misstag.

P.s. undrar hur de gör med de som är bosatta i länder där månggifte är tillåtet? :rofl:

Redigerat 25 maj 2018 11:39
    • Laddar…
  9. H
    Medlem · 301 inlägg

Huruvida

Medlem
    Jag tyckte det var ett klockrent och väldigt informativt svar från Fastighetsinskrivningen.

10. F

Fedtmule

Medlem
    Endast första delen är ju korrekt tycker jag, men dels så säger de att de utgår från att människor är ärliga men tydligen inte jag och min man:mad:. För om de hade tyckt det skulle ju vårt intyg om att vi fortfarande är gifta och kommer så bli till någon av oss dör kunna gälla.
    Dessutom så är ett Vigselbevis ingen juridisk handling utan bara för att paret skall ha ett minne från vigseln.
    Vidare så står det på dokumentet från Läntmäteriets Fastighetsinskrivning följande:
    "Om säljaren är gift ska ett skriftligt medgivande från säljarens make/maka
    skickas med."
    Och det är det vi har gjort inget i denna skrift berör att en vän skall skriva på eller att Vigselbevis skall skickas in.
    chromeextension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/handledningar-och-information/andring-av-agarforhallande-vid-kop.pdf

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 082 inlägg

hempularen

Moderator
    Om vi tänker så här:

Ni har båda skrivit under köpebrevet (och kontraktet) för ni är båda delägare. Men om det inte framgår av köpehandlingarna att ni också är gifta med varandra. Då skulle ni kunna vara två delägare som bara har en affärsmässig förbindelse. Och ni skulle kunna vara gifta på var sitt håll. OM så vore fallet så skulle era resp. makar också behöva godkänna försäljningen.

• Laddar…
  12. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 766 inlägg

MultiMan

Realist
    Varför skriva upprörda trådar om en så enkel begäran och inte bara ordna vad Fastighetsinskrivningen begär? Om allt är som ni säger är det ju busenkelt att ordna.

Varför börjar du sväva ut i tankar om falska intyg? Man kan ju då lätt få uppfattningen att det verkligen handlar om ett fiktivt upplägg vid försäljningen (skatteskäl kanske, redan skilda osv?).

• Laddar…
  13. R
    Medlem · Västernorrland · 1 530 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Om ni hade bott i Sverige så hade LM hämtat uppgifter om civilstånd från folkbokföringen. Nu kan de inte göra det eftersom ni bor någon annanstans. Då får ni skaffa fram intyg själva.
    Vad är öht konstigt med det?

Men vad väntar dig att de ska svara på en direkt fråga om möjligheterna att skicka falska intyg? Självklart går det att luras så, precis som det går att luras med falska köpebrev osv. Och lika självklart är det olagligt och kommer leda till åtgärder så fort det upptäcks.

Eller om någon av er varit gift tidigare. Då skulle det behövas bodelningshandlingar/motsvarande som visar att giftorättsanspråken har upphört.
    Det handlar om att garantera att lagfarten till nya ägaren utfärdas på korrekta grunder och ingen annan kan ha några anspråk som förbigås. Att kontrollera att ni faktiskt får sälja fastigheten.

Troligen säger personbevisen bara att ni är gifta. Men kan inte utesluta att någon av er varit gift med någon annan tidigare.
    Om ni hade bott i Sverige så hade LM hämtat uppgifterna direkt från folkbokföringen. Nu kan de inte göra det eftersom ni bor någon annanstans. Då får ni skaffa fram intyg själva.

Vad är öht konstigt med det?
    Menar du att det aldrig behövs något som verifierar uppgifter när ni är i USA? Inte ens läkarintyg vid sjukskrivning - för det är principiellt fel att inte bara lita på era egna ord?

• Laddar…
  14. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 708 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Den springande punkten här är väl vilka bevis man kan godta av dem som inte under hela sitt ägande varit folkbokförda i Sverige, och varför.

Varför är väl det lättaste. En make eller tidigare sådan kan ha rättigheter i fastigheten, och det är Lantmäteriets ansvar att utreda om det finnssådana rättigheter innan fast egendom säljs.

Vilka bevis som ska godtas är nog lurigare. Ett gammalt vigselbevis parat med intyg om att man fortfarande är gifta kan nog (givet att Sverige inte erkänner månggifte) vara ett nog så starkt bevis, och något som båda parter kan bekräfta. Det torde därtill vara rätt vanligt. Samtidigt kan förstås två tidigare makar i maskopi försöka lura senare partners på deras rättmätiga andelar.

Är man frånskild är bevisläget svårare. I det svenska äktenskapsregistret registreras alla giftermål och skilsmässor, men gör det det i andra länder? Kanske inte i alla, och har man flyttat mellan flera länder kan det bli en lång kedja att ha koll på.

Så någonstans slutar Lantmäteriet att utreda, och begär ut aktuella papper och/eller intyg från tredje man.

Jag tror att det, för att vara hantering av fast egendom för ”utlänningar” är ett relativt smidigt system. För det här är inte en fråga som är lätt i något land.

15. R
    Medlem · Västernorrland · 1 530 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Någonstans får man ju tänka vems bevisbörda det är och vems intresse olika regler är till för.

Det är ditt eget ansvar att bevisa att du har rätt att sälja fastigheten och det är i ditt eget intresse att du kan styrka det.

Lantmäteriets ansvar är att hålla rätt på vem som äger fastigheterna i landet och garantera rättssäkerhet genom att ingen ska kunna få lagfart och bli inskriven där på felaktiga grunder.

----------
    Såg att det kom med konstig dubbeltext i mitt förra inlägg men för sent att redigera nu.
    Det är det under citatrutan som var meningen att vara det färdigformulerade svaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.